Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8023 ggr
[japptravare]
0

Hjälp med broddar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*Jag har en sådan här låda med broddar. Problemet är, vad är vad? x) Och då syftar jag mest på, vilka är isbroddar? :P Dom stora eller små?

*Kan man ha 2 broddar per sko? (Finns ju bara 2 broddhåll)

*Kan man behålla broddarna på i hage & stall?

Tacksam för hjälp :)

viktoria91
0

Dem silerfärgade är isbroddar och dme i mäsing är till gräs. Köpte sådana förra året och dem blev snabbt utslitna efetr någon ridtur bara.

Visst kan du ha 2 broddar per sko-bättre än inga alls! =)

Visst kan du ha brodd i både hage och stall, min ponny går barfota nu men när hon hade broddar påsig så hade jag benskydd på alla 4 benen och boots så att hon inte skulle skada sig med broddarna.

Cilla89a
0

Dem "silvriga" ser ut att vara isbroddar.

Oftast finns det bara två broddhål per sko (en i varje trakt), men det finns även skor där man kan ha 4 broddar per sko (trakt och tå) och även 6 broddar per sko, fråga din hovslagare så kan denna säkert fixa skor med fler broddhål alt göra egna broddhål i skorna om du skulle vilja det.

Man kan ha broddarna i hage och stall, dock bör man fråga ägarna till hästarna som din häst delar hage med om detta är okej, då det är långt ifrån alla som tycker det är okej med broddad häst i hagen, främst bak, då det kan bli ganska stora skador vid ev spark med brodd.
Viktigt är även att tänka på att har man bara 2 broddhål per sko (en i varje trakt) så ska man se till att välja en så låg brodd som möjligt för att inte ändra vinkeln på hov/ben för mycket, det bästa är att ha minst 4 broddhål per sko (trakt och tå) om man vill att hästen ska gå broddad 24/7, då vinkeln på benet inte ändras.
Dock är det lite delade meningar när det gäller 4 brodd i varje, i vanliga fall uppstår det alltid ett litet glidmoment när hästen sätter ned hoven, men det blir det inte med 4 el 6 brodd i varje.

Kan även vara bra att tänka på att ev låta hästen gå med skydd/lindor och boots ifall man har en klumpig häst som gärna trampar på sig själv, kan bli allvarliga trampskador med brodd. Det är lite att välja mellan pest eller kolera, riskera ev trampskada med brodd, eller ev fläkning utan brodd ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[japptravare]
0

Ok, tack så mycket för svaren :)

#2 Just nu under vintern går han i en hage själv, så risken att han sprakar andra hästar är liten ^^

fridak
0

jag har också en sån broddlåda. förra vintern använde jag de silverfärgade först, men de verkade inte spec. stryktåliga så jag använde de mässingsfärgade efter ett par gånger och de fungerade mkt bättre. de användes bara vid ridning och så hade jag blindbrodd i hagen.

Zabbio
0

Hovslagaren kan även slå i 4 fasta broddar. De ska vara lite mer slitstarka och är lägre än vanliga broddar. Kan inte skruvas i och ur.

Första vintern för oss med såna :) Funkar super.

Funderar på att sätta de mindre varianterna (en slags asfaltsbrodd) bak även under sommaren, för att minska hans glidmoment bak något (inte helt naturligtvis, men han har ganska extremt glidmoment bak, vilket är anledningen till att han sliter ner bakskorna så fort. Det kan inte vara helr hälsosamt för leder och ligament heller att ha för mycket glid…)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Tyvärr är den där låtan inte så mycket att ha, köp vanliga isbroddar (de kortare silviga med en liten spets) och använd istället. Blindbroddarna (de som skruvas i med insektsnyckel finns att köpa löst (tror globus har dem, eller om det kanske var hansbo).

Men isbroddar är i regel ganska så korta (någon cm bara), det är gräsbrodd som brukar vara långa. Jag tycker dock inte det känns så bra med långa broddar så jag brukar ha korta även på sommaren, det är bara t.ex fälttävlansryttare eller om man rider i väldigt mjuk/blöt mark som man behöver långa. Men på sommaren så brukar greppskor fungera bra på gräs om man bara behöver lite stopp.

Och givetvis kan du ha två broddar, 4 är dock helt klart att föredra, men det är viktigare på sommaren när det är hårt i marken. Men har du bara två broddar inne (och inte tar av dem) så bör du ha en tjockare bädd för att hästen inte ska stå snett med hoven så länge. Så försök fixa skor med 4 hål till nästa skoning, det är absolut det bästa!

Vad det gäller broddar i hagen så brukar mina hästar gå med brodd även där. Givetvis beror det på hur hagen ser ut, men vi brukar kunna få isfläckar och då är brodden nödvändigt. Men finns ingen is/hala vägar i/till hagen så behövs ingen brodd i hagen. I år går våra barfota nu på vintern efter som vi faktist inte har is någon stans!

Om du har brodd i hagen så behövs normalt sett inga skydd heller, endast om du har en häst som man vet slår på sig eller är väldigt utåttåad (fransysk benställning) och därmed har en tendens att slå på sig. Dock hjälper inga boots om hästen skulle trampa till ordentligt, då går det igenom bootsen i.af.

Men har man andra hästar i hagen (och framför allt inte ens egna som man känner till 100% så bör man defenitivt inte ha brodd i bak pga sparkrisken. Har man hagar med is och hästkompisar så är det bättre att ha dem barfota i bak (barfota är mindre halt än bara skor). Behövs skor med brodd vid ridningen så får man se till att använda blindbrodd istället. De som finns i lådan (de små svarta) är absolut de bästa! Man får dock se till att byta ut dem innan sexkantshålen är helt igenötta så de inte går att skruva ur.

Tänk också på att om du inte har is i hagarna/på ridvägarna så är det perfekt att vänja hästen att bli barfota på vintern! En häst som är barfota halkar mindre än hästar med skor (bortsett från på blankis). Dessutom nöts inte hovarna nu på vintern särskilt, och snön är mjuk - så har de en tendens att ömma på sommaren om man tar av skorna så är vintern den bästa tid att "vänja in" dem.

Själv har jag mina barfota jämt, endast om det blir glansis åker skorna på - och de åker av så fort isen försvinner! Då hinner hovarna aldrig "förstöras" så att de blir mjuka eller ömma.

Nu blev det lite mycket skrivet… Men, men… Jag hoppas något gjorde dig lite klokare! ^^

Hakuna matata!

bunnyheart
0
  1. De silvriga är isbroddar.
  2. Visst, jag har det :)
  3. Nja vet inte men som #2 skrev så om man har en klumpig häst (som jag :p) så kan det bli allvarliga trampskador.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."