Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1046 ggr
lisette
0

lugnare häst - hur?

måste försöka få tosan till att lugna ner sig lite. hon vill inte gärna att man tar henne i ansiktet. försöker att klappa henne där dagligen, smeka för att få henne att förstå att det är ok och inte farligt.

i stallgången står hon nästan aldrig stilla (måste ta ut henne när jag mockar för jag kommer hem från jobb efter hästarna kommer in) utan jag måste säga till flera ggr innan hon slutar skrapa med hovarna.

när man ska sadla så "vaggar" hon fram och tillbaks i stallgången.

hon har kort och gott ingen ro i kroppen.

vad ska jag göra? blir ett nervknippe av dette emellanåt..

Linda
0

Kontrollera foderstaten först.

-Men vissa hästar blir aldrig riktigt lugna men hanterbara.

-med lungt tillvägagångstt hos föraren/skötaren/ryttaren och omgivningen brukar det gå bättre.

Även om man iblan vill med hela sin kraft få hästen att ta det lungt, kanske förlorar behärskningen går man bara flera steg bakåt i sitt arbete med att få en lugnare häst.

ge det till tåls och fortsatta som du gjort du är nog redan på en bra bit väg..

-Under alla år jag haft hand om skl. problem hästar,unghästar har jag aldrig varit med om "ett hopplöst fall" där hästen varit lugn i perioder där vi hittat en lösning och sedan setrt att hästen återupptagit mönstret har jag sett brister hos mig själv, omgivningen eller så.

-Men som sagt vissa hästar är som vi människor mer aktiva/nervösa kanske behöver din häst stimuleras ännu mer?

-Önskar dig lycka till!

Vänligen/Linda

gejsa
0

Vaggar skriver du. Är det väva du menar?

jen
0

jag säger också…  kontrollera foderstaten först. vad får den för mat nu? mycket havre?

låter även som om din häst är mycket orolig,du  kanske behöver jobba henne mer från marken ett tag så hon litar mer på dig, samt att hon kan få ett bättre självförtroende och blir lugnare om hon litar helt och hållet på dig när det gäller olika saker som tex klappa på huvudet.

nh övningar finns det ju många bra olika…..

tex vänskapsleken (friendly games)som finns under kategorin western under länkar här på hemsidan….De sju lekarna

lisette
0

nej hon väver inte! det var kanske ett dumt ordval. hon trampar/dansar från höger sida av gången till vänster.

davidia
0

sådär håller min häst också på.det är lite jobbigt ibland.va bra det vore om dom kunde prata med oss!!

Eve
0

Mitt kallblod är likadant… hon vaggar också i gången, men bara i den trånga gången. När det inte är trångt så står hon still :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Har flera hästar här i stallet som inte kan stå stilla om dom är själva i gången. Så det är nog rätt så normalt. Dom känner sig utsatta när dom står fast i gången och ingen häst bredvid sig. Hur det än är så är dom ju flockdjur iaf.

lisette
0

kvittar nu för hästen ska åka hem.. :(

emsems
0

varför?

lisette
0

läs min dagbok. de ville ha 20,000 för en travare som jag ska rida på.. funkar inte!

gejsa
0

Oj! Det kanske var att ta i. Fundersam

emsems
0

ja verkligen… vem vet, de kasnke ändrar sig

lisette
0

med tanke på att jag har betalt denna månadens stallhyra så behåller jag henne månaden ut ivf. sen får jag se. ska ringa dom och berätta det i morgon täntke jag…

Faxlin
0

Skriv och berätta hur det går. Och vad de säger. Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av dem att kräva 20.000:- för henne. Måste väl vara viktigare med ett bra hem i alla fall. *morr*

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars