Vad gör jag nu?
Jaha, så har veterinären vait här och kollat på finnhästen och hon har tydligen utvecklat svår astma och har början till kvickdrag. Kvickdragen kan hon ju leva med bara hon inte får hö, mn astman då? Veterinären sade att det finns egentligen ingenting som hjälper förutom en dyr medicin som som fungerar som en astmapipa gör för människan. Det är alltså kroniskt.
Till saken hör att jag troligvis ska börja studera högre upp ilandet och det betyder att jag måste antingen sälja hästarna eller skaffa fodervärd åt dem. men vem vill ha en annors ostabil häst som dessutam kräver dyr medicinering konstant? Dessutom är hon en enmanshäst och skiljer sig ogärna från islandshästen. Jag är rädd att hon skulle säljas vidare hela tiden och till sist hamna till slakt. Så jag tror att jag avlivar henne snarats (innan hon får allt för tungt att vara) här i sin hemma miljö som hon känner sig trygg i. Oberoende så måste jag göra det inan sommarens slut. Jag vet ingen annan lösning. Gud vad tungt allting känns just nu.
Fy, vad tråkigt :( förstår hur du tänker, hade nog gjort samma sak. På det sättet slipper hästen lida av alla flytter.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
jag håller åxå med, det är bara inte värt det varken för dig eller hästen.

Förstår om det känns tungt. Men du får trösta dig med att du gör det bästa av situationen och att du gör det för hästens skull.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för stödet.
Det kom verkligen som en blixt från klarblå himmel. Hon har tidigare blivit behandlad för liknande symptom och det har alltid hjälpt men nu har det blivit kroniskt
Men hur, spruta eller bultpistol? Skulle själv föredra spruta, allt det där med blodtappningen verkar så hemskt. Och vad gör jag med isisen, hon kommer ju att bli ensam? Lönar sig heller inte att skaffa en till häst eftersom jag ska flytta snart. Men isisen tänker jag aldrig sälja fördet, ska försöka få en fodervärd åt henne när den dagen kommer.
oh và ledsamt det låter ! men förstår ditt beslut till fullo, hade nog gjort samma sak så man vet att ens älskade vän inte skall behöva lida.
åååh. usch så hemskt, lider med dig..det är svårt,
men förmodligen bäst för hästen..
I din sits hade jag valt spruta, då somnar hon ju bara in..

jag tycker faktist inte sprutan är human eftersom det går långsammare, och efter att ha fått varit med om allt för många avlivningar så är jag övertygad.
-Min sambo fick vara med och säga farväl när Martini hbl valack 22 år togs bort då valde "vi" trotjänar avlivning från Strömsholm (Charlie rätta mig gärna..) och de väntade tills han kom hem från jobbet och hästen blev matrad med morötter och fick klappas in i det sista.
-Ett helt klart värdigt slut.
jag har oxå varit med om astma/bronkit på häst och vi ångrar enormt att vi inte valde att ta bort honom på en gång ist för att vi prövade med. allt för länge.
-Dels kostsamt, dels inget liv för hästen (det är vi människor som sätter värde på livskvalitèn att bara få leva..). dels så vart det enormt jobbig period.
(Pappas Islänning femgångaren Svadil Fari från wika..)
-Det är ett svårt beslut och det är bara du som kan besluta och jag sänder alla mina tankar till dig.
Vänligen/Linda

Vad jag har hört så är det bättre med spruta nu för tiden. Eftersom dom har kommit på något annat som går fortare. Jag ska iaf ta det när det är dags med Gobban. Usch arma tanke!
Men jag tänkte på din häst. Jag vet en häst som levde helt normalt liv när dom ändrade så att hästen fick utebox. Hade kvickdrag men kunde ridas promenadridning osv. Så utedrift eller utebox skulle nog vara bra för din häst.
#9 Jag har ingen utebox och det känns lite onödigt att snickra ihop en när hon hur som helst har bara ca 7 månader kvar här. Det är astman som är problemet.
Efter många om och men samt långa diskussioner med mamma så har jag kommit fram till att jag en gång ska pröva med medicinen och hjälper inte den tar jag bort henne direkt. Hjälper den så får hon leva till sommarens slut. Tar jag bort henne nu blir dessutom isisen ensamm. Vilket dilemma!
Finnen ser i övrigt ut att må bra, hon sprang som en dåre till hagen idag. Först ett bocksprång och sen galopperade hon iväg. Bilden tog jag idag, hann inte ens få med huvudet. Tur så förstår hon inte sin situation!

Ja, jag bara tänkte berätta för dig att man kan leva och må bra om man har utebox. Menade inte att det skulle bli för bara 7 månader. Utan att hästen kanske kunde leva flera år till. Huruvida dålig hästen är pga astma kan jag inte uttala mig om. Utan det var kvickdrag jag skrev om.
Jo om det bara skulle vara fråga om kvickdrag så skulle det vara en lösning, men tyvärr så räckte det inte bara med den utan hon skulle få astma med
Men sprutan borde väl inte vara så farlig ändå, känns som det påminner en del om att bli nersövd inför operation… Det är säkert olika från person till person men jag tyckte det var skithärligt i höstas när jag låg inne :)
jag vet inte heller, men när perle togs bort, så berättade lena, hon som ägde han, att han bara hade somnat in (med sin prinsessa) och att det hade varit jättelungt och gått fort…

Min gamle togs bort på klinik med spruta. Jag var inte med när själva sprutan gavs men dom sa att det skulle vara över på mindre än 2 minuter…..efter knappa minuten hämtade dom mig och sa det var klart.
Han låg där i boxen och såg ut som att han sov bortsett från att ögonen är öppna, inget blod eller andra otrevligheter. Jag låg brevid honom i nästan 3 timmar och andades in hans doft och sa mitt farväl ordentligt.
Nästa gång det blir dags att låta en vän somna in blir det med spruta, för mig känns det bäst då hästen förblir hel och ren…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Nääe.. Stackars gumman! :( Vi har en islänning i stallet med astma och han rids helt vanligt, fast man får absolut inte ha sadel på honom. Gjord med stigbyglar går bra, han klarar av det alldeles utmärkt. Usch, jag förstår hur jobbigt det måste vara! Kram
CBA, åååh så fint, ett sånt farväl vill väl alla ha, själv skrev jag nationellt matteprov, eh. det gick inte så bra kan jag ju meddela..
och jag kommer väl alltid ångra att jag aldrig sa till lena att jag ville vara där..