Huva/luva/mössa på ridtravare?
Har sett att vissa har huva på sina ridtravare.
Det jag undrar är om ni märker nån skillnad på hästen när ni rider med och utan?
Våran dam är som en oljad blixt på tävlingar och funderade lite på om hon kanske skulle lugna sig om man satte på henne huva? Tanken slog mig eftersom hon är startad (5ggr) så har hon haft "tussar" i öronen, så kanske det skulle funka..
Vad tror ni?

många travare har tussar i öronen från första början för att inte bli störda av ljud omkring/ bli mer puschade på upploppet när de drar tussarna.
så det kan absolut vara en sak som gör att hon är som en oljad blixt.. ;)

Hotten hade bomull i öronen när han gick på travet…har inte testat det själv, men jag tror att jag ska köpa en mössa…Hotten som är så tittig så fort man ska rida nånstanns ;)

När jag körde min gamle stoppade jag fetvadd tussar i hans öron, han blev så himla taggad annars :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag har bommul i öronen på min travare + att våra två unghästar med har det. Det är väldigt vanlig att man ser travare med bommul/huva. fåde fast och ryck.
Det är et bra sätt att få hästarna lugna om de är pigg och heta, så lipper man sitta och dra som en idiot.

Red min ridtravaremeddet och han var MYCKET lungnare det märks verkligen skillnad

Okej, tack för alla svar! Ska bege mig till Sharpman och inhandla huva. (:

Luva e bra! :D