Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5235 ggr
[vamir]
0

Tvätta svansen?

Nu är det så att min vita häst har fått en så ohyggligt gul svans.. Vill gärna tvätta den, men är osäker på det eftersom att det är vinter.. I stallet ligger det omkring 0 grader, men när det är riktigt kallt så är det -5 eller så… 
Skulle jag kunna tvätta den ändå?
Det är två hästar i privatstallet där min häst står, och det är ganska litet så dom får ju upp värmen..

Hur skulle ni ha gjort?

amandaahrlin
0

Tvätta med varmt vatten och torka torrt efteråt så ska det nog inte vara några problem :) Jag gör så på min sköthäst, funkar toppen.

[vamir]
0

okej :)

Lorita
0

Använd torr-schampo för skimmlar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[vamir]
0

#3 Torrschampo fungerar tyvärr inte.. Då blir det bara gulgrått på henne, smutsen kletas ut mer eller hur jag ska säga..

Zabbio
0

Inga problem att tvätta, men undvik att blöta svansroten för mycket.

Håret i sig har ju ingen känsel. Torka bort den mesta vätan med en handduk, bara så att det inte stänker osv när hon viftar på svansen.

Gör det utomhus, så att det inte blir blött och isigt på stallgolvet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[vamir]
0

#5 okej, ja det är ju bara längst ut som det är gult, inget högre upp uppe vid svansroten :)

Arkan
0

Joo, men kan inte håret frysa och gå av rent av? Eller är jag ute med myteri nu?

Zabbio
0

#7 har aldrig hänt mig iaf.

Iofs brukar jag fläta det när det är tvättat, mest för att hålla det rent och minska slitage. På vintern fuinns ju ingen direkt risk för mögl eller liknande i en flätad svans.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Själva hår delen är inte känslig för värme eller kyla, så det behöver du inte oroa dig för. Torka ur svansen så gott du kan och borsta ut den så håren delar på sig, då är den snart torr. Undvik svansroten bara så finns det inget att oroa sig för.

Låt hästen stå inne någon timme eller så bara, eller stå och borsta/pyssla med hästen och borsta igenom den då och då (eller ta det inför natten när hästen ändå ska stå inne). Men för att den ska kunna frysa ihop och kunna brytas av så måste det nästan drypa i vatten och ligga ihop i en klunga länge, så det behöver du knappast oroa dig för. Men ska du släppa ut hästen så kanske du inte ska fläta den (inte hårt i.af).

Även om det är minusgrader ute så torkar faktiskt man och svans ändå, det "frystorkas".

Ett hett tips för att få bort smuts i gula svansar är Yes diskmedel - finns inget bättre! Jag kan lova att svansen blir skinande ren efter en Yes-tvätt!!! (Och tro mig, efter X-antal tvättar med skimlar inför utställning så vet man.)

Hakuna matata!