Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4534 ggr
jackiejohn
0

Har lite frågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om tränare och vad för priser som det brukar röra sig om Glad

Är inte ute efter en tränare just nu på direkten utan kanske mer framåt våren och ska prata med min mamma oxå då jag vill att hon rider in för en tränare och lär sig sin häst som inte är helt till riden än (vi jobbar på de men har fått ta en paus nu i all snö..)

Vi har varken ridhus eller paddock men en relativt stor gårdsplan, paddock är på tal men vi vet inte var det passar bäst att ha den då vi har hagar över allt för tillfället..

Vi bor i Bäckefors, Dalsland

Min fråga nu är om det finns tränare runt om här som någon vet om annars kanske man vet hur mycket det kostar på ett ungefär per lektion? Skrattande

Har aldrig ridit inför tränare eller på ridskola. är självlärd av min mor sen barnaben. Min mamam har heller aldrig ridit på ridskola eller inför tränare men vi har båda kompisar som gått på ridskolor och dom har delat med sig av lite allt möjligt.

Mina frågor nu renskrivet:

1; Går det bra att rida inför tränare om man bara har en gårdplan att ta tillgodo på? Eller ska man satsa på en paddock innan man fixar tränare? har en jättestor ödelagt grusgrop 100-200m hemifrån men det kanske inte heller är att föredra?

2; Vad ligger en helt vanlig tränare på i ungefärligt pris? Är en vanligt tränare lika dyr/billig som en tränare som är inriktad på western?

3; Vad är smartast? Att träna en i taget eller båda samtidigt?

4; Är det någon som vet tränare som rör sig runt om i Dalsland helst så nära Bäckefors som möjligt!

Tack på förhand! Skrattande

OBS! Förstår att alla kanske inte kan svara på allt eller det kanske inte är så lätt att veta svaret på det jag frågar men är tacksam mot alla som gör ett försök sen förstår jag oxå att man inte kan säga ett exakt pris på en tränare för alla tar olika men på ett ungefär skulle vara bra att veta!

elli-kleo
0

Jag tänkte svara så gott jag kan :)

1; Går det bra att rida inför tränare om man bara har en gårdplan att ta tillgodo på? Eller ska man satsa på en paddock innan man fixar tränare? har en jättestor ödelagt grusgrop 100-200m hemifrån men det kanske inte heller är att föredra?

En ridbana är ju att föredra, men på en slät ridvänlig stor plan går säkert bra, men skulle dock dela in den så att den är lika stor som t ex ett litet ridhus. Gärna med bokstäver ;)

2; Vad ligger en helt vanlig tränare på i ungefärligt pris? Är en vanligt tränare lika dyr/billig som en tränare som är inriktad på western?

Jag har inte så bra koll på vad en tränare tar, men det är ju beroende på inrikting, utbildning, antal elever, färdkostnader osv osv

3; Vad är smartast? Att träna en i taget eller båda samtidigt?

Jag tycker att det är aldeles perfect att rida två i taget! Man får mkt tid samtidigt som man kan "test lite själv" utan att tränaren "glor hela tiden" ;)

4; Är det någon som vet tränare som rör sig runt om i Dalsland helst så nära Bäckefors som möjligt!

Nej, tyvärr. Men sök på olika sidor, sätt upp lappar eller lägg ut en annons själv? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

jackiejohn
0

1# tack så mycket! Har kollat runt lite på nätet men hittar inga tränare här runt mig eller så söker jag väldigt dåligt bara Tyst

elli-kleo
0

#2 Tränare kan vara svårt att hitta tkr jag. Prova att lägga ut en annons, på exempelvis blocket eller hastfynd. Eller sätt upp en lapp på tex en ridskola i närheten. :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Elshira
0

Jag tycker som #1. Och angående grusplanen så skulle jag gärna försöka "rama in" den på något vis.

Har du möjlighet att sätta upp någon enklare staket så vorde det ju bra kanske. Annars kan du ju leta reda på lite stenar modell större (typ 5-20 cm stora) och måla dem i rött t.ex och lägga ut i ridbanemått, då kan du ju skriva bokstäverna på dem med!. Det är alltid bra att rida inom en begränsad storlek så man kan koncentrera sig helt och rikta in sig på vad och när man vill att hästen ska utföra något. =)

Hakuna matata!

jackiejohn
0

3 & 4# Tack för era svar nu har jag fått ett lite bättre hum om hur jag ska gå till väga! :)