Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 9805 ggr
velepa1986
0

Problem vid longering

När en tjej i stallet ska longera sin häst så går han ut på en volt på 2 meter. Blir avståndet längre så lägger han bak öronen och reser sig på bakbenen och stampar med frambenen i backen och springer emot henne och smäller med frambenen.
Vad beror de på och vad kan man göra åt de?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

elli-kleo
0

jag vet inte varför han gör så vilket jg tycker ni ska fundera ut.

men ett tips är att leda hästen runt volten medans hon står i mitten

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
0

Han har antagligen helt ingen aning om vad hon vill, och då vill han leka och/eller testa gränser i stället. Om hästen inte är van vid sådant arbete så förstår den inte riktigt att den ska arbeta fast den är så långt bort från "chefen".

"Mata ut" honom med långpisken mot bogen på större och större volt och driv med rösten och eventuellt med pisken bakom bakdelen, så att han tänker på att gå framåt i stället för inåt. Som #1 skriver kan också någon gå utanför hästen och leda honom medan den som longerar står i mitten och arbetar som vanlig med piska och röst.

Zaphix
0

Ta ut nån erfaren som kan lösa de situationer som dyker upp utan att själv tveka inför hur man gör. För att lösa sånt där tror jag att det krävs att man är säker på den metod man använder, så att man är tydlig för hästen.

Hästar som beter sig sådär måste man vara tydlig med så de förstår vad man menar, och dessutom veta hur man ska driva igenom det man ber om.

Har ni ingen som kan hjälpa er att lösa det ska nig nog låta det vara faktiskt. Kan bli riktigt farligt om man börjar "härja" med en häst som har såna beteenden utan att själv vara helt säker på vad man gör. Hästen kanske inte svarar på det man gör som man trodde den skulle göra, har man ingen backupplan där så står man rätt handfallen. Eller så står man inte alls.

Visst, använda långpisk som #2 skriver är säkert en bra idé. Men situationer kan uppstå där hästen inte bryr som om en långpisk. En långpisk är dessutom mest effektiv där själva snärten på den når, kommer hästen innanför den zonen så har man inte så mycket att säga till om.

Men ska ni ändå utmana ödet, ta på säkerhetsväst och hjälm åtminstone.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Att testa olika metoder man läser om på ett forum på en häst som springer emot en människa och smäller med frambenen kan gå riktigt illa.

Lätt hänt att man pressar hästen för hårt och situationen eskalerar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

Jag menade inte att man skulle använda långpisken för att försvara sig med snärten, förstås … Men visst är säkerheten viktig och ni bör använda skyddsutrustning och vara minst två som jobbar med hästen. Ta det lungt, pressa inte och beröm mycket när det går bra - och säg tydligt FY när hästen gör fel. Hästar är stora och man kan inte tillåta att de använder hotfulla eller farliga beteenden mot människor, även om de tror att de har orsak.

Jag uppfattade det inte som att hästen var hotfull eller aggressiv, bara osäker, ouppfostrad och för nära. Då måste man omvandla hästens energi till rörelse åt rätt håll, till exempel genom att använda pisken. Hästar reagerar lätt på viftningar och att man pekar mot dem, det ingår i deras eget signalsystem. Man ska alltså inte slå eller ens röra vid hästen med pisken, mer än möjligen ett försynt petande med piskens hårda del.

Är hästen verkligen aggressiv och attackerar människan kan det gå illa, som #3 och 4 skriver, men det är sällsynt att hästar gör det. Oftast är de bara inte medvetna om att de måste vara försiktiga runt människor, som är små och bräckliga jämfört med hästar.

Det kan finnas många förklaringar till hästens beteende och de flesta handlar om att hästen inte förstår vad som menas. Är han kanske rädd för linor och piskor? Accepterar han att linan och pisken rör vid honom överallt på kroppen? Hur fäster ni linan? Kanske det känns konstigt när det blir en lång linbit som tynger? Kanske tolkar han linans tyngd som en svängade hjälp och tror att han SKA gå inåt? Kanske ser den långa, lösa lindelen läskig ut och han vill slå mot den? En utslängd svans eller eller ett utslängt ben är en hästsignal som betyder "piss off, du är för nära" - kanske ser linan och förarens arm för hästen ut som en konstant sådan signal och gör den förvirrad och försvarsbenägen? Analysera varje detalj och försök se exakt vad som utlöser beteendet.

Vad händer till exempel om en person står och håller hästen stilla med linan fäst i tränsen medan en annan person går runt hästen med linan utsträckt några meter? Börjar hästen fnysa och stampa då? Vad händer om en person leder hästen på vanligt sätt runt en annan person som håller linan sträckt?

Genom att leda hästen på vanligt sätt och använda pisken riktad mot bogen för att visa den att den att den ska gå bredvid människan men länge ifrån, kan man gradvis öka avståndet mellan människa och häst utan att hästen för den skull blir osäker. Man kan göra det på rakt spår och volter, medan man går bredvid hästen, för att till sist själv stå stilla i mitten och låta hästen gå runt. Det viktiga är att man hela tiden tänker på att hästen ska gå FRAMÅT och att öka avståndet gradvis allt eftersom det går bättre.

Zadeira
0

Det låter precis som när vi skulle longera unghästen vi hanterade förra året. Vi hade enorma problem, och var gång han skulle longeras gick han till attack, sparkade mot oss och sprang över oss, så fort han kom ut nån meter från oss. Vi kontaktade en Nh-instruktör som kom ut och hjälpte oss, och det tog inte många minuter för henne att hitta felet vi själva var så blinda för.

Vår häst var en otroligt känslig häst, känslig för energier och för hur vi var placerade i förhållande till honom. Problemet uppstod hos oss för att vi helt enkelt hamnade i fel linje mot hästen när vi longerade. Tog vi ett steg för långt framför bogen uppfattade han det som att han skulle stanna, hamnade vi ett steg för långt bak i förhållande till hans bog uppfattade han det och trodde vi drev honom frammåt fotare. Det ledde alltså till konflikter eftersom hästen var unghäst och inte förstod longering, och eftersom han var känslig och missförstod vår position till honom. Hans försvar var helt enkelt att gå till attack eftersom han blev så förvirrad. Med hjälp av tränaren fick vi alltså förståelse för vad problemet var och hjälp med hur vi skulle förhålla oss till det. Det var inte lätt och tog många besök av tränaren.

När vi själva blivit uppmärksamma på hur vi själva skulle förhålla oss till hästens bog och vilka små korrigeringar som behövdes såg vi direkt när vi hamnade bara nån cm fel. Och vi förstod också var gång hästen gjorde fel att det var vi som hamnat i fel position för honom.

Mitt tips är alltså att ta hjälp av någon som är kunnig och kan se vad ni gör fel, eller varför hästen reagerar som den gör. Någon som har tränade ögon för hästsignaler och som förstår hur hästar fungerar i olika situationer. Ofta blir man själv blind och hakar upp sig i samma vanor och mönster, och det krävs en yttre person som kan se vad det är som inte funkar. Vi hade själv aldrig kommit på vad det var som var fel för oss, vi tyckte vi gjorde allt rätt. Och för en mindre känslig häst eller en häst som var van vid longering hade det inte varit några problem om vi hamnade lite fel i position ibland. Men för en häst som inte förstod och ändå var så känslig blv det bara kaos istället.

MillaJ
0

Jag har inget supertips men vill bara säga: passa er…
Nu vet jag inte om han leker eller är arg, men en sak att ha i tanken är att alla hästar inte gillar att bli longerade.
Min mamma fick en otrevlig överraskning en gång för rätt många år sedan när hon skulle longera minn systers ponny när hon var sjuk eller nåt.. Det var en väldigt tuff ponny i allt, men hon hade inte väntat sig att han skulle anfalla. Han siktade med både sparkar med bakben och gick på bakbenen och slog med frambenen mot henne.
En kompis jag lärt känna på senare år har haft hans ena bror på foder för längesen och den var likadan -blev asförbannad om man försökte lina.

velepa1986
0

Tack för alla svar! Jag ska skicka tråden till henne så hon kan läsa och avgöra hur hon ska gå till väga Glad

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

abbe75
0

Jag är inte alls duktig på detta ämne men en sak som kommer upp är om man inte skulle prova logerjord och två logerlinor så att man kan korigera hästen utåt om den skulle vilja vända sig inåt.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Valkyrie
0

Kanske tömköra på volt? och börja med det.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

niare
0

jag har problem vid longering oxå, men min häst arbetar bra i trav och skritt men så fort hon ska galoppera så sticker hon och jättesvårt att hålla kvar henne, använder långpisk vid fattningarna och har kapson när jag longera.

Elshira
0

Ta ut en NH tränare är vad jag skulle göra. Har själv haft en häst som var väldigt snäll i all hantering, men om man ställde för höga krav så "small" det. I mitt fall så var det att min häst skulle attackera så fort den kom lite bakom, samt att om man bad den flytta på sig (främst bakåt), men även i sidled. När det "small" så reste den sig alltid emot mig, och ibland även hopp och hugg rakt emot mig. Både jag och min NH-tränare lyckades bli nermejade en gång.

Att en häst attackerar är knappast att den inte förstår vad man menar. Då skenar de (av rädsla), eller stannar/vänder sig inåt och försöker få en att berätta mer vad man vill.

Men ett aggresivt beteende är aldrig bra, så ta hjälp av en tränare. Det kan vara så små saker som man behöver tänka på i den dagliga hanteringen som kan lösa det. Så 1-3 privata träningar räcker säkert som grundhjälp och på så vis se till att hästen accepterar hästägaren och visar respekt, och när denne har det så kommer säkert longering gå bättre.

Jag skulle inte rekomendera att longera tills problemet är löst just för att inte förvärra det hela och hästen aldrig komer till den punkt att den käner att den styr ägaren och inte tvärt om. Låt hellre bli då. Men i annat fall, se till att man alltid är nära hästen och vid sidan (gå gärna lite längre bak än vanligt), så att man hinner kliva undan om den reser sig. I annat fall (vid longeringen) se till at stanna hästen, gå iväg lite längre (så att hästen inte når vid ett utfall) och börja sedan övningen längre ifrån hästen.

Tömkörning är också bättre efter som att om hästen vänder inåt kan man ta i yttertygeln och styra ut hästen.

Hakuna matata!