Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2379 ggr
lisette
1

ögonkråkor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

brago har dagligen klasar med ögonkråkor. det torkar och sitter fast i inre ögonvrån. ser ju inte så trevligt ut.

vad sjutton kan det bero på och vad gör jag åt att de inte ska komma?

Snuttan2
0

Menar du bara vanligt ögonklet?

Jag har för mig att det kan förekomma för att hästen har annat ph-värde i/kring ögat än i oluften/naturen… Borde isåfall inte vara så farligt, om det nu skulle vara så som jag fått för mig..

Abico
0

Om det är som Snuttan säger så tror jag inte det är någon fara, ridklubbens hästar har alltid ögonklet, det brukar sitta ganska hårt ibland men det lossnar om man petar lite försiktigt.

Kram Hanna

Hanna 

gejsa
0

Kan vara stopp i tårkanalen också. Det hade vi på en inackordering en gång. Inte helt stopp men det blev klet och rann utefter ögat.

Då kom veterinären och sprutade igenom tårkanalen. Då blev det bättre. Så är det mycket så kan det vara så. Till sommaren kommer det ju att dra till sig flugor om han inte har en huva. Och huvan kan sätta sig fast på ögat om det är kletigt. Så man kan förstöra hinnan t o m.

Börja med att göra rent ögat med en tuss bomull och vad heter det där rengöringsmedlet som inte är farligt? Någon som kan hjälpa mig? Gör så i en vecka eller två så kanske du får igång tårkanalen igen. Om inte, så ring vet.

Snuttan2
0

Är det rinigt klet så är det väll varning för ögoninflammation även? Eller blir det mer rinnigt först efter att man börjar behandla det?

Jill_Niss
0

#3 saltlösning? om det var det du menade ;)

gejsa
0

#4# Nja, är det ögoninflammation så är det väl mer varigt och tjockt. Tror jag iaf.

#5# Destillerat vatten eller ögonvatten kanske. För det är ju renare än kranvatten.

Zigge-3
0

Prova med borsyrelösning, tror det stavas så ! Finns på apoteket och i en del affärer! Torka med indränkt bomullstuss morgon+ kväll! Borde ses en förbättring efter ca 3 dagar annars så är det vet. som behövs! Lycka till! Detta har funkat för mig många ggr.

gejsa
0

#7# Vad är det för något då? Något som inte kan skada ögat? Har en vet sagt att man ska använda det?

davidia
0

när det rinner i arnes ögon så används kamomillthe.

lisette
0

det är ju inte som det rinner utan det är lixom som vårt eget ögonklet man kan få på morgonen som stelnar efter ett tag.

det är säkert helt ofarligt, men jag undrar lite över det eftersom oskar inte har så mkt.

reddie
0

Kanske Brago rullar sig mer och får in mer skräp i ögat. Då borde ögat jobba hårdare på att rena bort dyngan och på så sätt skapa mer klegg. Kan min filosofi stämma?

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du reddie, det kan verkligen stämma. han ligger ju mkt ner nu, han har väl växtvärk den stackaren.. han trycker ju ner ansiktet mot marken, så det kan absolut vara anledningen!

Scandi
0

mackan har också mkt klet ibland.. han har haft ögoninflamation o då bara rtann det hela tiden o d blev en skorpa under. Men d va inget varigt . Testa atttvättaav m,ed lite ljummet kamomil te! Funkar kanon!

Anna
0

Windy har också sånt där, fast inte så jättemycket. Det ligger som hårda små klumpar längst ner i ögonvrån och är jättelätt att pilla bort.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cydonia
0

#3 Det finns även koksaltlösning. Borde finnas för hästar, eftersom det finns för människor. :)

Scandi
0

man anväder samma koksalt lösning både till mäniskor o djur ;)

Loa-bg
0

Har hört att det kan bero på hår som ligger till i ögat. Unghästen min hade det, klippte till luggen sen hade hon nästan aldrig det.

Zigge-3
0

*8* Borsyrelösning är typ ögonvatten! Jag blev rekomenderad detta av en vet. för ca 10år sedan och har hållt mig till detta sedan dess!