Sammets hjälm & Regn = ?
Hur funkar det att rida ut i regn men en sammetshjälm?
Förstörs den inte? Jag som t.ex älskar regn vill ju på senare tid kunna rida ute i regn, utan att måsta gå och köpa en plasthjälm först :P Tänkte även om annan utrustning som sadel, träns, benskydd och Schabrak. Schabrak går väl visserligen att torka men förstörst inte lädret på sadeln och tränset?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag har en sammetshjälm som jag har ridit i regn med, har inte varit så fruktansvärt rädd om den, men självklart har den ju inte fått några stötar eller så så den mister sin funktion.
Är väl bara det att tyget på hjälmen tar lite skada, men jag tror att det torkar.
Men jag kan absolut inte garantera att den inte går sönder!
Finns det inte hjälmöverdrag då?
Tränset är det nog ingen fara med, förutom att om lädret är ljus kan det få mörka prickar. Men tänk såhär, när hästen blir svettig i ansiktet där tränset sitter, så blir det ju också blött, och svetten innehåller ju salt, så jag tror att svetten gör isåfall mer skada på tränset än vad lite regn gör :)
Till sadel och schabrak finns det ju ridtäcken, och då håller ju sig även en stor del av hästen sig torr :)
Tror inte det ska vara sån stor fara med benskydd heller, kom ihåg att torka dem och göra ren dem efter ridningen bara :)
(Rätta mig om jag har fel någon!)
Jag har en sammetshjälm jag haft i många år. Den var mörkblå när jag fick den, men nu är den lila :D Som är min favoritfärg. Dessutom sitter tyget lite löst, men annars fungerar den bra. Så färgen kan iaf ändras :p
Ja min hjälm är ju svart iallafall.. Tänkte mest på att sammeten måste bli väldigt "hård"?
#1 Jo men tänkte på om man inte har några ridtäcken ;) Och/Eller om hästen går naken i vanliga fall vet jag inte om man vill sätta på ridtäcken när hästen dessutom jobbar och blir ännu varmare. Om den är orakad alltså :)
Sammeten är mjuk där den sitter löst, men framåt, ovanför skärmen, sitter det fast och har blivit utdraget så där är det nog ganska hårt.
#3 Det finns ju väldigt tunna täcken som man kan köpa..
Då får man ju välja mellan att köpa ridtäcke eller att ev. få prickar på lädret på sadeln :)

smörj läderutrustningen efter varje regntur. sammeten brukar töjas ut när den blir blött men krymper tillbaka när det torkar:)
Någon som vet om denna även täcker mot väta och regn?
Tycker det dock är svårt att hita de som täcker även sadeln för ett bra pris :P Eller ja svårt överhuvudtaget. Nu för tillfället behöver jag ingen men jag måste ju beställa när jag köper saker eftersom jag har VÄLDIGT långt till närmsta hästbutik.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=940383&deptid=112&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Det är väl isånnafall denna som täcker även sadel:
http://hastshopen.se/product.html/mack-in-a-sack?category_id=132
Men med frakt blir det nog inte så billigt :P Aja, skit samma. Kommer inte behöva på ett vääldigt långt tag.
Annars kan man väl ta (om man har) sitt vanliga regntäcke som den har i hagen och rida barbacka?
eller så köper du en regnrock som är anpassad för ridning! Den brukar täcka sadeln, och du själv slipper bli blöt :)

#8 då kuan ju rida barbacka utan täcke om du är rädd att förstöra lädret, de flesta hästar är vattentäta iaf;)
Är man rädd för att förstöra sadeln är ett sadelöverdrag super, då med underliggande stigläder.. Smörjer alltid lädret efter en ridtur i regn. Har ridit en del med sammetshjälm och inte märkt någon speciell skillnad, bara den hänger torrt efteråt.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har 2 sammetshjälmar, ena har jag använt i 17år och den andra i 5år, och båda har klarat av både vind, vatten, blötsnö och storm och båda är fortfarande i nyskick. Sadlar och träns har jag torkat av och smörjt med läderolja eller läderfett om det har varit blött.
Läder mår inte bra av regn, försöker därför undvika att vara ute och köra i regn då selen blir så torr av det. Orkar inte smörja den hela tiden.

Det finns ju olika sammetshjälmar, jag har en hos min medryttarhäst (hel sammet, så det riktigt känns, utan ventiliation, om nif örstår vilken jag menar?) och en med ventilation på ridskolan. Man kan säga att det är den klassiska från CRW Hööks, fast en annan slags ventilation ;)
Den med ventilation, har på bara den korta biten från stallet och ridhuset blivit slapp i tyget och tyget har liksom blivit luftigt. Det ska ju sitta tight runt själva "hjälmen" men det hängde bara. Men dagen efter var det torrt och såg ut som vanligt igen! :)
Den andra sammetshjälmen var det ingen skillnad på.
Många skiljer inte på microfiber mocka och sammet, men dom är det stor skillnad på.
På din bild (#0) ser det ut att vara en hjälm i microfiber mocka, och dom är oftast behandlade för att stöta från en det vatten och smuts, medans sammet inte är det (?)
Själv har jag två microfibermocka hjälmar som jag rider i regn i. Men är noga att läga dom tort och varmt efter att dom blivit blöta så dom kan torka upp ordentligt. Dom har inte blivigt förstörda!
När det gäller sadeln och tränset. Brukar jag ha ett lite mindre fint träns som jag inte är rädd om, kallar det mitt "regnträns" hehe ;)
Ett ridtäcke skyddar häst och schabrak och sadelskydd skyddar sadeln. Själv har jag aldrig sadelskydd
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag rider alltid i sammetshjälm, i alla väder! Regn, sol, vind, ALLT!
Och det har den klarat jätte bra!! har haft den i kanske 1-2 år och den ser nästan likadan ut som när jag fick den och den har klarat alla väder o är i jätte gott skick!
Om du är rädd för att förstöra lädret eller schabraket så kan du ju rida barbacka? Annars finns det ju täcken som täcker sadeln också. Det finns ju också tunna täcken. Annars så rid barbacka eller så kan du ju smörja lädret efter :)
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."