Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 2744 ggr
Gronstedt
0

Inget riktigt arbete?

Idag är det -20 °C här och jag har noll ridlust, så jag skrittade pållen vid hand i 20 minuter i serpentiner och över bommar med en massa halter och igångsättningar, inklusive träning på att "leda" henne upp till 4 meter vid sidan av mig, sedan tog jag av täcket och longerade henne i lugnt trav 5 minuter i varje varv, sedan gjorde vi sidvärtsrörelser, fram- och bakdelsvändningar åt båda hållen, så fick hon på sig täcket igen och vi avslutade med 10 minuter skritt på lång lina, rakt och böjt spår, över bommarna, halter och igångsättningar. Och så lufsade hon med medan jag tog upp skit och bar ut cavalettina. "Men", undrar då folk, "gör du riktiga arbetspass också nu på jullovet?"

Jag trodde vi arbetade … men det kanske inte gills?

Ruffsen
0

Jag tycker verkligen att det där låter som ett bra arbetspass, visserligen så rider du inte men när du gör alla rörelser från marken är det ju fortfarande arbete hästen får göra. Så jag tycker det där var väldigt smart nu när det är kallt, de ska jag nog prova nån gång :)

Zabbio
0

Nä, det är så klart bara riktigt arbete om du sitter på hästen. Oavsett vad du gör :P Piaff vid hand är inte heller riktigt arbete… ;)

Nu undrar jag om körning är arbete…? Tömkörning är det ju definitivt inte..

Som du nog förstår är jag lite ironisk, tycker bsolut att det var ett riktigt arbete.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

polgara
0

Klart det är ett arbetspass. O bför den delen måste inte hästar jobba på max kapacitet varje dag

kaka1234567
0

Såklart de är riktigt arbete

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zadeira
0

Då hade jag frågat dem vad de menade var ett "riktigt arbetspass", och bett dem berätta vad de ansåg var "oriktigt" i det du gjorde?

I mina öron var det du gjorde ett fullgott arbetspass för hästen och dig själv för den delen, markarbete är inte alls mindre ansträngande för hästen än en ridtur.