Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3571 ggr
jackiejohn
0

Stor skillnad på Full &Cob..

När det gäller pannband till träns?

Har en häst hemma som har Cob men skulle kunna ha Full om så behövs. Har suttit och kollat på olika pannband till träns då jag är gruvligt trött på det hon har nu….

Hon har ju Cob på tränset men det pannbandet jag vill ha (en snakelänk) finns bara i Full och Ponny. SKulle hon kunna ha den i Full ändå? Är inte hemma så jag kan mäta hennes nuvarande pannband och sedan kolla i affären. Men hur stor skilland är det egentligen? Har en annan häst med Full och dom kan ha samma utrustning så sett om man justerar spännen så det är inte vidare stor skillnad på deras huvud trots att en är Cob och en Full Foten i munnen

Min fråga är om det skulle funka med ett Full?

Tack På Förhand!

NettanLindholm
0

min har cob i hela tränset, men cob pannbandet är för litet, så hon måste ha full. Hon är ett fullblod kan tilläggas! De jag har testat är sp pass stor skillnad att ett cob är FÖR litet och ett full är lagom, men vet inte direkt hur stor skillnad i cm..

jackiejohn
0

Okej…För om jag tänker mig båda mina hästar framför mig (den ena full o andra cob) så har hon som är cob något bredare panna än hon som har full om du hänger med? Hästen som är full har ett mer långsmalt huvud så cob blir för liten medans hon som har cob har lite mer brett och kompakt huvud typ… Hahaha

Båda är varmblodtravare!

Det känns som att Full borde gå… annar får väl den andra hästen få det eller så lämnar jag tillbaka de men då kan jag inte sätta fast det i tränset och se om det passar väl? Om jag ska lämna tillbaka alltså…

Vet det krångla en gång jag beställde grimma till min ponny tog shetland för dom såg stora ut men det var 2cm för liten och i affären sa dom att jag fick komma tillbaka om jag bara prova utan att ta av lapparna men när jag väl skulle göra det var det en himla knåking innan jag fick en ny i stl ponny Tyst

NettanLindholm
0

har du möjlighet att mäta i affär, så är det ett tips!
Beställer du via internet är det klart du kan skicka tillbaka och byta, om det inte är använt. det är ju bara att sätta dit det på tränset, prova och ta av det om det inte passar :)

abbe75
0

Men om du har en häst som har Cob och en som har Full så varför inte "låna" pannbandet från det ena tränset till det andra för att se om det passar.

jackiejohn
0

3# Mäte skillnaden på ett full och ett cob och skillnaden var väl ca 1cm om inte mindre så det blev ett sådan pannband om det nu absolut skulle se fult ut får den andra hästen pannbandet.

4# Som jag skrev så är jag inte hemma så jag kan mäta. Annars hade jag mätt hemma självklart! Då hade jag ju aldrig skrivit här vettu ;)

Pratade även med personalen och fick bra hjälp. Även hon trodde det skulle gå annars fick jag byta.

abbe75
0

#5 jag trodde inte du stod i affären och ska handla det just i samma stund som du skriver här

elli-kleo
0

Lite olika tkr jag Min häst är 160 cm i mkh och har full på träns, men då får jag spänna ganska mycket. Cob brukar bli lite för kort på sidostycken och pannband.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

jackiejohn
0

6# Det gjorde jag inte heller. Var nere i stan hos en kompis och hade jag inte suttit och kollat på olika hemsidor som t, ex Hööks innan vi åkte och handla skulle jag aldrig kommit på det så eftersom jag inte var hemma skrev jag ett inlägg här för att se om någon kanske visste eller kunde kolla men det löste sig ändå :)

7# Lite samma är det för mig på min cob, cob sitter bäst men då är tränset spänt i hålen näst längst ut Full kan hon ha (testa en gång för länge sen) men det var lite för stort i sidostyckena. Av just denna anledningen är jag nästan helt säker på att ett full pannband passar plus att det är en länk och inget läderband :)