Kvacksalveri?
Hittade en annons på blocket som gjorde reklam för LED-ljusbehandling av häst.
I praktiken någon som kommer och lyser med en ficklampa som har starka LED-lampor på hästen och sedan ska skadan läka mycket snabbare.
Jag kan inte tillräckligt om hur celler och sånt fungerar för att kunna förkasta det, men jag får känslan av att det är rejält kvacksalveri.
Vad tror ni?
Någon som är duktig på hur kroppen fungerar som har någon åsikt?
Ingen aning. Men intressant att höra vad folk har att säga =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag kan inte öppna din länk men förmodar att det är ir-terapi du syftar på?
Personligen så tror jag inte på det (ännu). Har ännu inte blivit överbevisad.
Länken är fixad nu.
Är inte IR-terapi som jag förstår det, det är väl infrarött ljus antar jag. Detta är helt vanliga LED-lampor, fast starka.
Låter ju lite… Speciellt. 
Jag är överlag oerhört skeptisk till sådant här metoder och tror ytterst sällan på sådant, men jag var å andra sidan fundersam över B.o.T. innan jag själv började använda det och märkte en stor skillnad. Så vem vet?
Nja, länkenn verkar inte fungera nu heller. Inte för mig i alla fall.
Men jag tror du menar denna länk.

det kan inte vara annat än buffel och båg! måste googla lite..
Det hade varit intressant om de hade talat om vilka våglängder det där magiska ljuset har, det spelar nog större roll än att det kommer från en lysdiod. Ultaviolett strålning verkar desinficerande och stimulerar levande vävnad, kan det vara det man utgår från?
Står nåt om nära-infrarött ljus, att det stärker immunförsvaret och sånt.
Det står dock att det inte är klargjort varför eller hur det fungerar, men att det gör det.

jag måste bara säga min åsikt om IR trots att det inte är det tråden handlar om egentligen, eftersom jag är den första att vara skeptisk mot sådana här saker, och den sista till att ändra åsikt…
MEN! jag har faktiskt testat IR på Blacky och ja, jag vet inte vad som händer, men nåt är det! vissa som hängt här på forumet ett tag, eller framför allt på dressyr.ifokus vet att jag haft stora problem med min kuse, men efter ett par IR behandlingar är han som en helt annan häst. alla spänningar verkar släppa och han blir supermjuk och följsam.
under behandlingen kan man se hur han dels tuggar och gäspar, vissa hästar i stallet som har stora problem kan man se starkare reaktioner på.
blacky har blivit behandlad i 2 omgångar under 1 år. första gången behandlades han 3 dagar i rad, andra gången (ca 6 månader senare) behandlades han först 1 dag, sen vila en dag och sen en behandling till. mer behövs inte på honom och resultatet håller i sig. jag har även börjat stretcha honom i samband med behandlingarna och det har säkert stor påverkan på resultatet också, MEN man får inte samma effekt bara av att börja stretcha. jag behandlar Blacky med IR när han blir bråkig i ridningen och när han blev det senast testade jag att börja stretcha igen (hade fuskat lite på sistone…), men det gav inget resultat (man är ju lite snål, hade det hjälpt hade jag ju sluppit lägga pengar på IR-behandlingar…
). efter Ir-behandlingen däremot så bara släppte allt och han har varit superfin ända sen i juli/augusti nu, vilket är helt extremt bra för att vara min häst :)
så ja, det finns säkert massa bluff o båg, vet inte vad länken handlar om. men IR kan jag verkligen rekomendera!!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Allt ljus är ju energi och därmed värme, vilket i sin tur ökar blodcirkulationen (vilket eventuellt kan påskynda läkningen, om skadan inte längre är akut då det ju får motsatt effekt). Däremot just LED-lampor avger ju MINDRE värmeenergi, vilket är en av anledningarna till att de är så populära som ljuskällor idag (mindre energi"svinn" i form av värme). IR däremot ökar ju blodcirkulationen genom att öka värmen. På samma sätt fungerar BoT, liniment och yllefiltar som på olika sätt ökar värmen och därmed blodcirkulationen. Jag förhåller mig ytterst skeptisk till att LED-lampor ska öka läkningen mer än vilken annan ljuskälla som helst. Snarare då mindre.
Jag undrar mest.. de stod nåt om solljus och läkning.. varför använder de inte sol lampor då? Eller bara prova att släppa ut hästen naken i solljus, så kanske den håller sig frisk och slpper ljusbehandlas..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#12: För att man inte tjänar pengar på att be nån släppa ut hästen i solljus? :)
#12 svarsföljd på #13: och för att man med UV-ljus kan punktbehandla och dessutom tillföra mkt större mängd än genom att läppa ut i ljuset (som vi trots allt inte har allt för mkt av här i sverige, speciellt inte den här årstiden). UV-lampor är väl en form av sollampa?
Medarbetare på westernridning.ifokus