Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10761 ggr
Linjerat
0

Hästens Skelett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit intresserad av hästens skelett, och vill kunna mycket om det. Är det någon som vet vad halskotorna heter? Den första heter Atlas och den andra Axis, men vad heter de andra? =)

Snuttan2
0

De andra sju heter Cervical vertebra (tror stavningen är rätt).

[slo]
0

#1 Sju!? Det borde väl bli fem :P Eller är Cervical Vertebra samlingsnamnet för halskotor?

Snuttan2
0

Fot i munnnen Förlåt, blev lite fel, jag är riktigt trött, sa till mig själv att jag inte borde skriva något alls just nu Generad

Risk för att förvirra det ännu mer. Alla kotor heter Cervical Vertebra, men de två första har även egna namn. De andra fem (är totalt sju, slo är mer frisk än mig) heter bara cervical vertebra (iallafall vad jag känner till) och varje gång jag sett eller hört någon prata om någon av de fem kotorna närmare hästens kropp så har de bara fått ett nummer. Men de borde ju egentligen ha namn.. Kanske jag bara är för groggy för att komma ihåg hur det är? 

Jag borde inte få svara Generad  Fy skäms på mig för att jag inte kunde låta bli att öppna käften iallafall.. Hoppar iväg nu innan fler grodor kommer ur min mun ;)

Linjerat
0

Haha, tack för svaren i alla fall! =)

[slo]
0

#3 Lugnt, alla skriver fel då och då ;)