svårt att andas?
idag när jag skulle skritta fram aurora så lät det som om hon hade svårt att andas och det liksom "tjöt" lite när hon flåsade. sen började jag trava lite och kunde bara trava i typ 3 min innan hon började låta ännu värre. det lät verkligen hemskt, som om hon inte kunde andas, annars var hon pigg och glad.
någon som känner igen detta ?
imorgon ska jag låta henne stå inne på morgonen och ställe henne i solariumet så hon är varm när jag rider, för min mammna trodde det var för att det är kallt. men det låter väldigt hemskt. är de inte bättre imorgon blir det veterinär.
kolla halsen på henne om det sitter nått där?
#1 hur ska jag veta om det sitter ngt i halsen? Hon är varken svullen , och hon dricker och äter som hon ska..
hon KAN ha en hals infekton nu säger inte jag att hon har det då ja inte är en vet. men eftersom jag håller påmed travare och endel kan låta i halsen.
jag tror det var for at det var kalt hvor mange minus var det ner du red?
#4 red i ridhuset, och där inne var de väl 7 minus kanske, men red dagen innan ute i typ 12 minus och då lät hon inget, idag lät hon ännu värre .

#5 Då hade jag kollat upp efter virus och infektioner för det är inte kallt för en häst att ridas i.
Nytt strö, nytt hö? Hon kanske fått lite dammallergi?
#7 bytte stall för två veckor sedan
#6 ska ringa vet och få en tid imorgon hoppas jag, kan det vara farligt för en häst att få virus eller infektion? eller är det som en förkylning för människor ?

#8 Är det någon infektion eller virus så behandlar man väl det med pencillin eller antibiotika.
Har du märkt förut att hon reagerat på damm?
Visst kan hästarna bli förkylda, är hon snorig, trött eller febrig? Kanske en veckas ledighet skulle hjälpa. En ung frisk häst klarar en förkylning lika bra som du och jag! =) Tycker inte man ska börja behandla med penicillin för endast små besvär, penicillin är sista utvägen. (PC tar förresten inte död på virus, bara bakterier)
#10 hon har aldrig reagerat på damm innan vad jag vet. Hon är pigg och glad, varken snorig eller febrig.
Kvickdrag?
#12 kan du berätta lite mer om vad kvickdrag är? :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvickdrag
Men kvickdrag är normalt inget som kommer över en natt, det har vanligen funnits en historia av luftvägsproblem.
Hur känns körtlarna kring hästens svalg, är det svullet och tjockt där?
"Min" Islandshäst Stjärna hostar alltid i övergången mellan skritt och pass/tölt/grisepass inan man riktigt "fått igång henne" och det har hon gjort dom senaste 15 åren som hennes ägare haft henne
Även vissa travhästar har det, men om din häst aldrig tidigare haft det så kanske veterinär borde tillkallas eller någon annan kunnig? 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Har en häst som hostar och ''klagar'' (stönar och mumlar låter det som) när han rids emellanåt. Mest i början av ridturerna. Han har gjort så så länge vi haft honom, gissar att det beror på damm eftersom det är mest om han varit inne i stallet när det är torrt.. iofs har vi inet dammigt stall (jag som har astma och diverse allergier mår prima där) men stoppar han ner nosen i höest eller halmen så.. (kan inte ha spån, han rör runt för mycket och det blir äckligt på en natt).
Vi kan inte göra mycket åt det, han har mycket utevistelse och stallet är stort och öppet, så.. lösdrift fungerar inte med de hästarna vi har, såvida vi inte bygger två ligghallar och hagar med en häst i varje, men hur bra är det?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.