Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3219 ggr
[mammamian]
0

Nystart

Jag köpte ny häst i somras. Tidigare har jag i många år haft en häst som inte varit så pålitlig och inte gått att utbilda utan på sin höjd gått att skogsåka på. Mao har jag inte ridit på riktigt på en halv evighet och när jag studsat runt i skogen har det ofta varit med hjärtat i halsgropen.

Nya hästen är snäll, men pigg och känns ibland lite rank att rida för mig eftersom han är känslig och lyhörd. Jag är också ovan vid att rida en pigg och framåt häst och är själv lite seg i kolan Skäms
Det har inte blivit så mycket ridning som jag hade hoppats på och sen det blev kallt och mörkt har det inte ridits alls. Vilket är frustrerande, men jag har inte kännt att jag vill. Dels var det mycket jobbigare än jag trodde att jag avlivade min gamla häst i samband med att jag köpte den nya och dels har det varit en del i familjen som tagit tid. Har löslongerat hästen en del, både med och utan hinder och min man har joggat lite med hästen innan det blev för halt.

Nu vill jag ha en nystart när det ska kännas ROLIGT att rida och att jag ska lära känna min nya häst. Men jag är ju ingen dressyrryttare utan en skogsmulle och när vägarna är antingen såphala eller oframkomliga så behöver jag rida i hagarna om jag ska kunna rida.
Snälla hjälp med roliga övningar, uppsuttna som avsuttna, där jag kan aktivera och lära känna min nya häst bättre. Han är både pigg och busig och behöver en varierad träning som är kul. Vi har en mindre inhägnad som går att släppa lös i - annars kuperade hagar. Och så är det en massa snö, skare och is och jag är frusen som få…

Molla
0

Utrusta dig med lite godis och en longlina, sen bara ut och traska. Över stock och sten, mysa gosa. Hitta lite "farliga" saker som ni kan övervinna tillsammans, bygg band!! Lycka till!

[mammamian]
0

Ska jag hitta nåt som skrämmer herr Häst så får jag allt leta. Han gillar inte att gå i vatten och inte att få manen ryckt, men ofruset vatten finns inte på vår sida av världen och att rycka manen känns rätt onödigt.

Själv är jag orolig för det hala underlaget. Han har inga broddskor. Sen har vägarna så höga vallar och är så smala att det är svårt att få möte med bil.

Zabbio
0

Går det inte att byta skor då? Ska själv äntligen få en broddad häst efter att inte ha kunnat rida i vinter. Hovslagaren slår i fasta broddar i hans skor. Och snösulor.

Annars är det ut och traska, om du inte sitter på och inte springer eller tvingar är det nog inte så farligt med halkan.. fast vallarna kan ju vara jobbiga.

Att gå fram och tillbaka över lite höga vallar kan nog vara utmanande  både fysiskt för er bägge ochpsykikt eftersom han måste följa dig över ven m det är jobbigt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Molla
0

Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan hitta på. Sätt ner fötterna i hinkar (var då på halkfritt underlag eller djupare snö, hinken blir hal annars), häng över henne en pressening även över huvudet, gör n labyrint av slaner där hon ska gå efter, öva på att gå undan för tryck var du än trycker på henne… Ha kul! (och tänk på säkerheten) =)