Igång sättning??
Hej!
Min häst har varit halt nu sedan 18 december (ca 1 vecka och några dagar)
Har fått gå med fleecebandage i sjukhage och verkar nu friskare och inte halt.
(varit bortrest men kommer hem imorgon men jag var hemma när hon blev halt.)
hon verkar pigg och glad nu, men hur ska jag sätta igång?
Är en tävling 2 januari jag tänkte sikta in mig på redan sedan lång tid sedan. (väldigt enkel tävling, träning)
Jag tänkte börja skritta och sedan öka på varje dag.
1 vecka är väl inte så länge?
Efter att hon vilat 3 av 5 dagar för några veckor sedan då jag var borta var hon helt galen, kämpade emot och småstegrade efter vilan.
Hoppas inte det är så nu.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Varför var hon halt?
Beror ju mycket på det hur snabb igångsättning man kan ha. Hade hon inte varit halt hade jag skrittat nån dag ich känt på henne och sedan ridit på som innan. Hon har ju inte ens vilat i två veckor, den tiden hinner de inte tappa nåt på.
Men eftersom hon varit halt skulle jag vara försiktig och ta det lugn, men beror ju på orsaken..
Igångsättning om hon varit hel hade inte ens behövts fast då hon nu varit halt bör man ta det försiktigt om hon haft en vrickning eller nå´t. Har det endast varit en hovböld som orsakat hältan är det bara att köra på som vanigt.
Ärligt talat, även om hästen är "frisk" nu så är det väl dumt att riskera att slå upp en eventuell skada genom att vara med på en tävling. Var rädd om hästen i stället så du har bästa möjliga chans till en frisk häst lång tid framöver! Tävlingar finns det fler av….

1# antingen vrickat eller pga muggen hon har/hade troligtvis.
Jag kommer självklart ta det lugnt och se hur hon är.
Om hon visar minsta lilla att ha ont eller reagera kommer jag låta henne vila ytterligare men som det låter som nu verkar hon vara piggare och bättre än någonsin.
3# TRÄNING , och nej jag kan säga att detta är en viktig sak för oss men självklart tävlar jag inte min häst om hon inte är helt frisk men om hon inte visar något har jag egentligen inget hinder.
Det är en träningstävling, mest åt träningens håll!
Rest in peace Valkyrie!
Är det en vrickning skulle jag ta det långsamt, en vrickad led tar det lång tid för att bygga upp sig igen. Tar tid innan leden är stadig igen, och innan dess är det lättare att hästen vrickar sig igen.
Oavsett om träningstävling eller vanlig tävling skulle jag låta bli, speciellt eftersom du inte vet vad hältan berodde på.

6# Menar inte vrickning, jag menar att hon verkar i så fall snubblat eller något eftersom det kändes så med henne. gick över fort ändå.
Vi tror att det är pga mugg.
Känner en väldigt duktig kompis ang detta, vi ska bedömma detta och jag skickar verkligen inte ut på träning om hon inte mår bra.
Rest in peace Valkyrie!
#7 Men om du har någon att konsultera, varför fråga här? Du verkar ju ändå ha bestämtdig.

Det jag frågar är hur ni brukar sätta igång? skit i träningen nu !¨
Hur anser ni att hästen skall sättas igång?
beroende på hur länge det vart.
Rest in peace Valkyrie!
#9 Tycker nog du fått svar på det också.