Bomlös?
Ger en bomlös sadel hästen bra möjlighet för att kunna muskla på sig?
Exakt på vilka sidor kan man köpa såna där paddar för special schabraken, och även var kan man köpa speciall schabrak? gärna för en billig peng
Mellan dessa märken Barefoot bomlös, Treee free bomlös, Piff bomlös, osv bra sadlar? Om dem är billigare påverkar det då hålbarheten eller påverkar det även sadelns funktion/inverkan på hästen?
Sök på bomlös så hittar du massor i forumet.
Skulle själv aldrig använda en bomlös som kräver specialpadd, pga mina erfarenheter. (Bruten handled, tänker inte gå in närmare på det)
Speciellt de biligare varianterna kan vara rent ut farliga, för att inte nämna att jag skarpt betvivlar tryckfördelningen från stiglädren i dem.
Däremot har jag positiva erfareheter av bomlösa med paneler, som liknar ''riktiga'' sadlar. De kan behöva trixas lite med för att lämna ryggen fri, men det går att lösa.
Chezz iberica är en bilig bomlös som inte kräver padd och som jag upplever som stabil och säker. Fördelar trycket bra på min häst; inga torra fläckar efter ridpasset, inga skavda/lockiga hår, inget glid, inget uppvisat obehag från hästen osv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#1 Hur bra passar hcezz iberico till uteritter med ngt skutt då och då? Är ute efter en bomlös och har varit inne på en barefoot cheynne, men började fundera lite på chezz nu när du sa att den var så stabil och bra :)
Själv har jag ingen erfarenhet av bomlösa alls, så jag försöker fråga runt så mkt som nöjligt:)
#2: Har en Chezz Iberica som jag har till all ridning, framförallt till uteritter då jag på ridbanan oftast rider barbacka.
Jag tycker den är okej till uteritter. Jag gillar den eftersom den är så stabilt och för att det är mindre lätt att ramla av i den. Man sitter som klistrad i och med fuskmockan på sitsen och kanterna på sadeln. Perfekt för mig som har dålig balans och är väldigt feg av mig.
Däremot så är den inte ultimat till att rida lätt i, fältsits är i princip bara att glömma i och med modellen på sadeln.
Han fått lära mig att den inte är bomlös, eftersom även läderbom räknas som bom, även om den är flexibel och formar sig bra efter hästen.
Eftersom den ändå har en relativt stabil läderbom och bra paneler så kan du säkert hoppa småskutt ibland med den. Men det är väl inte att rekommendera, jag kan inte ens stå i fältsits i min sadeln pga framvalvet, att då hoppa med en är nog inget som skulle gå så bra.
Har hoppat ett par småskutt en gång med sadeln, men hade inte fötterna i stigbyglarna då, så det bör bli för hästryggen som att hoppa barbacka typ.

#3 Tack för svaret. Får fundera lite mer när det närmar sig köp:)