Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 5532 ggr
miwi96
0

vad tycker ni?

jag har ett problem med att få hästen att gå i form

Historia: hon är 16år och har aldrig gått i form pga att dem som ägde henne innan red henne på pessoabett (stavning) och gummisnodd sammtidigt (korkat), och hon som är så ömtålig i munnen!! men nu rider jag på ett 3 delat bett och hon trivs med det. hon går även i ridskoleverksamheten. Jag har provat att rida henne med gummisnodd men det ge ingen eftekt *tummen ner*

men nu är det så att jag äntligen har hittat ett sätt att få henne att gå lite i form, nämligen att gnugga med skänklarna i sidorna och stilla hand, funkar utmärkt, men det blir problem i hoppningen sen. att när jag vill att hon ska gå framåt när vi ska hoppa så börjar hon med istället. jag vill ju inte straffa henne för hon gör ju ändo rätt. för hon går ju sedan framåt oxå.

men frågan tycker ni att det är en bra att jag gör så? eller inte.

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

may-britt
0

du  en häst som er 16 år och  inte gått i  form förut har inte muskler til och  gå  i  form nu dette moste jobbas opp ser du over lang tid så  med andre ord moste musklene legges andeledes på  henne.

hon most sette om muskler

og straffa hästen for at hon inte klarar och  gå  i  form moste du  inte gjöra

du  moste trena lungt så  hon får muskler til och  kunne holde en god form och  ha noe form i  hopp tar lang tid

har du  ingen som kan trena och fortelle deg dette?

Gronstedt
0

Hon förstår inte att du menar något annat med dina hjälper på hoppningen - hjälperna är alldeles för lika varandra. Det är helt rätt att arbeta fram formen bakifrån och lösgjordheten och spårningen är avgörande för att formen ska komma. Och det är ju absolut inte fel att gå i form på hoppbanan också.

Jag har lite samma problem - när vi har jobbat länge med böjningen och spårningen så "glömmer" pållen att det finns drivande hjälper och tar alla skänklar som formande i stället. Då gör jag skänkeln lite tydligare genom att peta till en aning med hälen i stället för att som vanligt använda vaden och hälsenan mest. Du kan också göra det tydligare att du vill driva genom att röra vid henne med spöt precis bakom skänkeln. Inte slå, alltså, bara peta, så att hon förstår att den här hjälpen betyder något annat.

kaka1234567
0

Jag skulle inte rida en häst som aldrig gott i form och är 16.

Skulle skritt jobba hästen på långa tyglar i 3 vecor rida ut i skogen klätra rida i djup snö och  tömköra i skrit. lågform 

Och efter de i 2 veckor börja kräva form I SKRIT .

Sedan trav jobba på marken i 3 veckor kavaleti från på marken. Ute i skogen och  klätra ut i djup snö. låg form

Sen galopp jobba ute isgogen GÄTE hjärna I snö. Och HÄLST tömköra fårn marken också kavaleti få den att bära sig.

Formen kan man kräva när man tömkör. När man är ute i skogen kan man kräva mer arbete i rygg och ben när man rider uppförsbackar nerförsnackar och genom atrida i snö och över stcok och sten.

Sen tillräkligt med villa för undervilan de är då hästen bygger muskler.

Sen skulle jag undervika rida med sadeln den troligt vis inte passar . Och sen behöver ryggen frihet för att orka röra på ryggen.

Sen skulle jag inte låta hästen gå ridskole lektioner iallafal tills den byggt upp sig.

Sen skulle jag hälst rida barbacka när jag red ut. Och sen löshoppa också mycket muskel byggande.

Men VILA är gätte viktigt för att musklerna ska kuna växa. Och bra näringsvärde på fodret kasnke lusärn beroende på hur ryggen är. De kan hjälpa hästen att bygga upp sig

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

miwi96
0

tack för alla svar, ska testa lite och så :P

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Zaphix
0

Bry dig inte om formen än. Satsa på att rida henne lösgjord, avslappnad och med framåtbjudning så kommer formen att komma när hästen är redo för det, både fyiskt och mentalt redo.

Jag köpte en häst i somras som troligen aldrig gått i ridhästform då han varit travare. Jag har inte brytt mig ett dugg om form och samling förrän nu då vi börjat jobba lita samlande, dock bara från marken än.
Hästen kommer ändå aldrig kunna gå i en ärlig form om den inte är redo för det.

Det jag jobbat på med min häst hittills är att gå avslappnat, vara lyhörd för mina hjälper, följsam och ha framåtbjudning. Nu när vi börjar komma dit så börjar han också samla sig lite när vi gör endel övningar.
Det jag använder som samlande övning för honom är öppna, flytta framdelen och ryggningar. Men mest från marken än så länge.

En sak som gjort min häst mycket mer avslappnad är att knacka lite på hans manke (eller egentligen vart som helst på honom numera) för att be honom sänka huvudet. När han går med huvudet sänkt så slappnar han också av, en spänd häst har inte sänkt huvud.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg