merensponny???
Vad är detta för typ/ras av ponny? Var inte lätt att hitta info på nätet direkt, en träff… Såg nämligen annons på en sån ponny och blev nyfiken.
Efter lite läsande i mina hästböcker kom jag underfund med att merensponny egentligen heter ariégeoisponny. Lite lättare att hitta info om denna!
Det är en bergsponny från den bergiga delen av Frankrike som löper längs östra Pyrenéerna. De är alltid svarta men på vintern kan de ha rödaktiga partier. Vita tecken är ovanliga. Rasen är mycket gammal och beskrivs som oerhört tuff som tål kyla men är känslig för värme. De har mkt hårda hovar med tätt horn och skos sällan. De är mycket härdiga och anses klara sig på minimala ransoner av relativt näringsfattigt foder. De är populära som ridhäst, packdjur och arbetshäst och har ett vänligt sätt och anses vara bra nybörjar- och barnhäst. Förr så användes ponnyerna för smuggling. Idag används den kanske inte så mycket som klövjehäst men körs desto oftare.
Rasen är mer eller mindre identiska med den brittiska fellponnyn, samt påminner om frieserhästen. Huvudet är vackert med små, pigga öron och mycket pannlugg och man. Halsen är kort och muskulös men välburen. Rasen är kort i kroppen med ett djup och brett bröst, ganska rakt bogparti och en lång och muskulös rygg, platt manke, sluttande korsrygg och en tjock, lågt sittande svans. Benen är korta och muskulösa, ofta med en tendens till kohasighet vilket är vanligt hos bergsponnyer men trots det är de säkra på foten. Mankhöjden är vanligtvis mellan 131 och 150 cm. De större exemplaren finns förmodligen bara i de lägre dalgångarna där betet är bättre.
Ponnyn har med all säkerhet orientaliskt blod i sig, och troligtvis kommer detta inflytande från tunga klövjeston som de romerska legionärerna hade med sig. Stamboken öppnades 1947 för att bevara rasen men främmande blod får blandas in för att förbättra den, och 1971 tillfördes arabiskt blod.
(Källmaterial: Bonniers stora hästlexikon, Elwyn Hartley Edwards, Albert Bonniers förlag, 1994. Stora boken om hästar och ponnyer, Tamsin Pickeral, Parragon, 1999).
Oj, dom lät ganska intressanta faktiskt :) Hade aldrig hört talas om dom…
Håller med, hade inte heller hört talas om denna. Det är kul med alla olika raser tycker jag, helst skulle jag vilja ha en av varje men det är nog mer realistiskt med att ha en gatukorsning istället!

#3 Kiara hon har New Forest, Welsh, Islandshäst mm i sig och Ametist han har Arab New Forest Trakehner mm i sig
är det ett föl efter dom du vill ha då
men det är klart någon gatukorsning blir det inte då dom är Knabstrupper båda två
Jag skulle kunna tänka mig ett föl efter dom två, tror jag :P Det låter som en ganska intressant korsning ^^ Får väl komma och kolla på dom nån gång, om bara carcar har tid =)