Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4806 ggr
Hermelina
0

Rida när det är så kallt

Hur mycket/hårt tycker ni man kan rida när det är runt -20 till -25 grader? Ridhus och utmhus. (om ridhuset kanske är några grader varmare än ute)

Till vilken grad tycker ni det ok att jobba hästarna?

LinaN
0

Jag rider min oavsett väder. vi har ju inte haft mer än -15 när jag varit i stallet o ridit. Dock tar jag lite tlängre uppvärmning på mig.

Travtävlingar ställs in om det är kallare än -25 grader.

I ridhus hade jag ridit som vanligt då det tar vind och småblåst och gör det varmare bara därför.

hästarna klarar kylan mycket bättree än vi, de har längre luftvägar som värmer upp luften. Visst kan de få litet näsblod pga den stränga kylan och ansträngning men det är inget farligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ricko
0

Häruppe har vi nästan alltid det runt -25. Vet många som rider ändå ute, eftersom det ej har ridhus. Och då måste man ju rida oavsett kyla och väder :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Gulliver-06
0

Just nu så pendlar det mellan 15-20 minus ute här hos oss, så det blir bara skritt och lugn trav i skogen och på vägarna.

Neiah
0

Om det är -20 skrittar & travar jag endast, men är det ca -15 så rider jag på som vanligt :) Vilket inte är så hårt då hästen inte har någon kondition.

Tusen
0

Man behöver inte vara oolig för hästens skull. Vi människor fryser långt före hästarna gör. Dessutom är deras luftrör betydligt längre än våra så även där klarar de kylan bättre än vi.

Så då du själv tycker det är obheagligt kan man låta bli. Och även tempot är mer obehagligt för oss människor då vi galopperar och får all kall vind mot oss.

Så rid så länge, ofta och fort som du själv klarar av. Hästen klarar sig. :)

elli-kleo
0

Jag rider inte när det är under -20 men det är för att inte jag ska frysa ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rafflan
0

Jag rider inte när det är under -20 som riktlinje, men har tex hästen redan vilat 2 dagar och det är -21 så kan jag rida, har han dock gått hela veckan och det är -21 dör han inte av att vila den dan :)

Men går det över -22 riger jag inte oavsett omständigheter.

Ricko
0

För mig tycker jag det är värst med händerna och ansiktet, resten av kroppen brukar jag inte frysa om om det så är -27 (som det t.ex var idag) om jag klär mig riktigt.

Problemet är ju att det är svårt att hitta VARMA handskar som värmer även vid -30 som inte blir för klumpiga att rida i.

kaka1234567
0

Jag rider ovs vad. Fast man bör tänka på att inte köra för hårt i sådanhär kyla de är farligt med mycke kal lft i lungorna mm

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ricko
0

Hmm jo jag åkte ju skidor en bra bit igår med hunden och då var det över -25, när jag kom hem kunde jag knappt andas i 30 min. Sen släppte det dock :P

selfrejection
0

Jag brukar inte rida i mer än -15, fast om det gick att rida barbacka på min häst skulle jag göra det när det är kallare :p Istället väljer jag att jobba från marken eller liknande så man rör på sig själv mer också.

Lorita
0

Mina lungor lägger sig vis 0 till -5 jag är konstaterat köld allergisk, lite kan jag rida men jag måste ta det lugnt. Ofta räcker det med att ge vatten och hö till hästarna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Idag var det -27 ute. Kan rida lite när det är såhär kallt, men barbacka. Håller mig dessutom i paddocken så det är nära till stallet om det känns för kallt.

Kropper klarar sig bra om man har tillräckligt med kläder, händerna vet jag inte vad jag ska hitta på för att slippa frysa om dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jag kör tumvantar när jag rider, det fungerar jättebra och jag är alltid varm när jag kommer tillbaka igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
0

#1 Travtävlingarna ställs in för att kuskarna klarar själv inte kylan och inte p.g.a hästarna :)

Jag rider hur kallt det än kan va sålänge det inte blåser, vindstilla i -30 minus. nema problema. haha.  men det får absolut inte blåsa då!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !