Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5233 ggr
[vamir]
0

Hjälp !

Hej, behöver lite små tips från er ryttare nu! :)
Det är så att min häst ska gå ridlektion imorgon, men hon är sjukt pigg, oerhört pigg. Och den som ska rida är medelduktig enligt ridläraren, dom rider utan ledare men får inte hästarna i form hela tiden.
Eftersom hon är så pigg så kom jag överens med ridläraren om att jag ska rida hästen först på dagen, så hon inte har all överskottsenergi att ta ut senare på lektionen, så nu vill jag ha lite tips på hur jag ska rida henne imorgon. Ska jag tänka på något speciellt?

Det jag hade tänkt var att jogga mycket, samt lägga upp bommar och koner så hästen även får tänka lite, vilket även kan vara bra för att lägga energin på.
För som jag har uppfattat det så är det inte enbart galopp och superform som gör att hästen gör av med energi.

Vad tror ni? :)

viktoria91
0

Kan du inte släppa hästen lös så den får springa och bocka av sig ordentligt?

[vamir]
0

#1 Tyvärr, släpper man henne i ridhuset stannar hon kvar hos en, och jag vill ogärna "jaga" iväg henne heller eftersom hon har lite speciellt humör, väldigt stoig av sig och risken att hon sparkar åt en då är väldigt stor..

viktoria91
0

#2 Min ponny låter som din häst. Hon följer också efetr en men "jagar" man på henne så busar hon av sig, visst sparkar hon men inte mot mig och hon har stenkoll på var jag är. Släpp hästen, gå en bit ifrån och ha en pisk och smacka på så funkar det nog.

[vamir]
0

#3 Nja, den här damen har väldiga humörsvängningar och det har hänt att hon har gått till attack, så jag tänker inte prova det..
Främst i hagen hon har markerat att hon vill vara i fred, och sedan om man trängt sig på har hon attackerat. Hon markerar även i boxen..

viktoria91
0

#4 Aha, då är det kanske inte så lämpligt tyvärr. En ridtur i den djupa snön är ju uttröttande så det skulle kanske kunna funka?

[vamir]
0

#4 Ja, har funderat på det också, för hon pulsar mer än gärna i snö :)

viktoria91
0

#6 Då är det bara att köra på.=)

CelsiusT
0

Jag skulle lagt upp träningen beroende på hur lång vila hon får innan hon ska gå lektion.

En häst som är trött i musklerna men inte i huvudet är väldigt svår att rida. Då är hästen motig att få i form och få dit man vill eftersom musklerna är trötta och ömma på hästen så det blir jobbigt för den. Men den kan endå ha en hel del humör och/eller bus och allstå vara jobbig att hantera.

Jag hade nog inte valt att trötta ut hästen fysiskt utan låtit hästen tänka mycket. Bommar, serpentiner, nya grejjer som hästen måste tänka ordentligt på. Inte fokuserat så mkt på form och så utan låtit hästen fundera. Kanske trickträna första delen av passet och avsluta passet med att jogga. Då får hästen först och främst utlopp för den mentala biten och "buset" försvinner, men även trampat av sig lite överskottsenergi, men är inte utmattad i musklerna utan orkar med lätthet av att ridas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[vamir]
0

#8 Bra svar! :)
Jo, var inne på det med "mental" träning eller vad man ska kalla det, det är ju också oerhört viktigt och alla kanske inte tänker på det.. Endel tänker ju bara på att hästen "ska ridas ur ordentligt", medans mental träning också är en viktig del. Har du någon speciell övning du brukar göra med bommarna?
Jag är westernryttare i grund och botten och brukar lägga upp olika moment som finns med i exempelvis ett trail mönster :)

viktoria91
0

#9 Träna med presseningar, parapluer, bommar som är inlindade i metallfolie på amrken m.m. Är bra mentalträning.

[vamir]
0

Japp

[vamir]
0

Tjejen som skulle rida min häst på lektionen satt och tittade på när jag red, tillsammans med ridläraren. Så då frågade jag om hon ville provrida lite innan själva lektionen, och det ville hon! Kändes skönt att ha ridläraren med också då liksom, och jag kan bara meddela att det gick kanonbra! Min häst gick som en klocka och var kanonsnäll, det syntes riktigt att hon märkte att det var någon mindre på ryggen och anpassade sig efter det, blev så varmt i hjärtat när jag såg det.. Dom passade så bra tillsammans :)

Hon ska även rida henne på lektionen nu ikväll :)

CelsiusT
0

#12 Vad härligt =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

LucyLove
0

#12 Vad bra!! :)

[vamir]
0

Tyvärr så ramlade hon av igår, men senare på kvällen fick jag ett sms av henne; "Kan jag få komma och rida imorgon också, snäällla?! :D", och nu tjatar hon så gulligt som bara en 10åring kan göra, dag ut och dag in för att få komma och rida :)