Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3083 ggr
Kassy
0

Hjälp!

Min Islandshäst blir isig och snöig såfort det snöar och det smälter inte eftersom hon står på lösdrifft och ha en massa päls! Igår fick jag stå i 3 h för att få bort alla isknölar som sitter fast stenhårt i pälsen. Känns inte så kul att det ska behöva vara såhär varje dag det snöar, och eftersom jag bor ganska norrut snöar det nästan jämt här :/

Har testat tagit varmvatten på en trasa för att smälta ner isklumparna, men då måste man stå och gnugga henne med handduk tills hon torkat.., inte så kul kanske..

Och tar man sax så följer ju pälsen med, och det vill jag ju VERKLIGEN INTE.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

selfrejection
0

Jag har samma problem med min islänning. Igår fick jag klippa bort en jättestor klump för den satt fast och var så stor. Sedan fick han på sig täcke så jag ska slippa det dom närmaste dagarna iaf, men vill inte ha täcke hela tiden heller.

Tyvärr vet jag inte vad man ska göra åt det, men hoppas att någon kommer med ett bra tips :)

JoannaNi
0

jag gör ingenting åt det. det stör inte hästarna.

och att det inte smälter är ett mycket bra. hästens päls utstrålar värme inifrån och ut, och på en välisolerad häst innebär det att värmen inte kommer ända ut. det vore onödigt om den ska slösa värme på något som inte stör den.

när vi var små och lekte i snön blev det varmt av all snö så länge man var rätt klädd. och är man välisolerad så åker inte värmen ut och smälter snön utan är kvar och värmet oss. precis likadant fungerar hästen päls.

jag gör ingenting med alla is och snöklumpar så länge de inte sitter vid hovskägget och stör hästen när den går. när jag ska rida borstar jag bort det största så det inte klämmer under sadeln innan det smälter och ångar bort ändå.

så låt det vara för extra snö och is skapar egentligen ett täcke. det smälter inte, det är där och skyddar mot vind.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

JoannaNi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömde bifoga en fin bild

// Joanna

vildhast.blogg.se

selfrejection
0

Jag har inte tänkt på det så, men tycker ändå inte om att ha stora klumpar under sadeln, så där vill jag ta bort dom oavsätt. Men det tar tid.

JoannaNi
0

ja precis under sadeln tar jag bort de. med en fällskrapa kan jag "såga" av de allra värsta.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Klasselover
0

Ett tips är att använda svettskrapa av metall.. Använder jag för att få bort snö och is från min häst.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

selfrejection
0

Det brukar jag använda, men är det -15 ute och bara någon grad varmare i stallet så tar det tid ändå :p

Maja
0

Om det ligger under sadeln och jag ska ta bort det brukar jag varva mellan en sådan här och en piggborste. Fungerar bra! :) Visst tar det ett tag, men det släpper när man har borstat ett tag. Fungerar givetvis på hela kroppen, inte enbart under sadel. ;)

Kassy
0

Rider ju inte min Islandshäst med sadel utan hon rids endast barbacka..

Men jag känner mig jättedum om jag lämnar kvar is/snö för det känns taskigt ändå..

Det är - 25 grader utomhus och -24 grader i stallet så det går inte så bra att smälta heller..

Vill helst inte ha täcke på henne, men vill inte heller att hon ska vara snöig/isig, och det tar verkligen jättelång tid och är kallt att få bort alla isklumpar..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com