Tinker & Gotlandsruss
Nu är det så att jag kommer bli medryttare och hjälpa till att sköta om 1 tinker och 1 gotlandsruss. Skulle därför vara kul att få veta lite erfarenheter och sånt, om just de raserna :) Kommer inte bli förrän nån gång i vår men vi skulle fara och titta på dem nu nån gång snart.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

gotlandsruss.ifokus finns. =)
Vad vill du veta om russ??? ;)
#1 Tack för tipset :) Ska in och kika där.
#2 Nja lite allmänt :) Hur dems personlighet är (eller ja de russ man själv har/känner då) och lite bilder etc vore kul :)
Jag älskar russ :D
Dom har en så mysig och busig personlighet och är jätteroliga att rida :D
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#3 av egen erfarenhet så har ju alla russ "var sin personlighet" :P
Exempelvis mitt russ.. När hon har kommit in för kvällen så står hon alltid och sparkar i väggen bara för att hennes boxgranne inte ska ta hennes mat! och hon står även och skriker rakt ut och hugger i gallret om han råkar komma någon millimeter för nära henne.
finns mycket rart man kan berätta om henne.. men har du gett hon ett finger så tar hon hela handen..
Rättvis men hård måste man vara ;)
Russ är envisa, det gäller att du är envisare ;)
Tinkrar är stora och kan då vara tungridna och svårare att få i form ;)
Jag har två russ och jag tycker inte någon av dem är direkt envisa, jag har märkt värre humör hos t.ex. halvblod. Mina hästar har otroligt stor personlighet och när man lär känna dem älskar de att vara till lags och de vill gärna vara med i händelsens centrum. Russen är en pigg, nyfiken och rolig ponny!
#6 Nej! Russ är inte envisa!
Russ är precis som vilja andra hästar som helst. De är individer!! Du kan få precis vilket russ som helst. Pigg, lät, snabb, långsam, snäll, dum. tillgiven, opålitlig osv. Det finns ett russ för varje människa. Precis som det finns av varje annan ras.
Rent generellt kan man inte säga annat om russen än det som står som raskrav med vissa mindre avvikelser. Allt man säger ska stämma på ett russ kan vändsas till att inte stämma alls på ett annat. Så det finns inga" typiska" russegenskaper. De har en rasvis mankhöjd men kan avvika både uppåt och nedåt, vissa färger är inte tillåtna men det finns ändå vissa som har dessa färger osv.
Bästa sättet att lära sig mer om russ är att besöka olika russ i olika situationer.
#7 & #8 TS ville ha erfarenhet och nästan alla russ jag träffat har vart envisa på ett eller annat sätt, främst har dem behövt en kunnig ryttare som rider och hanterat dem, av dem jag träffat är det inget jag skuller sätta upp en 6-åring på utan ledare direkt.
Dock finns det såklart undantag! och det gör det inom alla raser, finns slöa, lata och sega vbl, dock tillhör dem ju inte normen men dem finns.
Och jag pratade av erfarenhet vilket var det TS ville ha, ni kan ju ge er erafernhet istället för att säga att min är "fel"
Och jag gillar russ, dock ändrar det inte min erfarenhet av dem ;)
#9 Jag sade inte att du har fel. Jag berättade om mina russ och min erfarenhet av dem. Står det någonstans i min text att jag påstår att du har fel?
#10 jag skrev "fel" med " för ni inte skulle ta det bokstavligt, men både liksom "nej russ är inte alls envis" men av erfarenhet tycker jag dem är envisare än endel andra ponny raser.
Russ är speciella, jag har haft tre själv och ridit på 4 st. Nog för att de givetvis är snälla osv, men de kan lätt hitta på saker om man låter dem bestämma. Min första egna ridponny var ett russ (fast efter en av welshrna som verkade i vaneln förr) och han var verkligen snäll. Jag var nog runt 5 när jag red ut själv på honom med de andra i "gänget" här, hoppde och fjorde allt man bad honom om. Två av russen har varit riktigt envisa, kanske lite bortskämda med, men de hade verkligen egen vilja… Inte ett dugg kul att rida på dem må jag säga. De andra 4 har varit som de flesta andra hästar, vissa envisa, andra lite heta, nästa slö och en sista "helt normal".
Men duktiga och mångsida är det helt klart! hur många andra hästar kan både ridas i dressyr, köras i samma diciplin, springa och galoppera fort och dessutom hoppa?
Det tycker jag väger upp för deras små egensinnnigheter, men givetvis som med alla andra raser så kan man inte bara slänga upp en 6-åring på vilken som helt. Det är olika precis som alla andra.
Tinker har jag däremot aldrig kommit i närmare kontakt med, men det lilla jag sett och umgåts med dem så har de verkat vara ganska så trevliga och lugna individer.
Hakuna matata!
#9 Jag skrev fel för jag blir så trötta på att höra att russ är envisare än andra raser. Om din erfarenhet är att de är det så kanske du ska vara tydligare med att det just är din erfarenhet och inte skriva som om dey är en sanning. Jag har mött russ i olika skepnader i runt 40 års tid så jag tycker att jag kan uttala mig, utan att skämmas, om att det är en myt.
Även om jag inte har mött varenda russ i världen så tycker jag inte att jag kan säga att "så är russ". Alla är individer. Det har jag i alla fall lärt mig genom alla åren.
Skulle aldrig uttala mig på det sättet om någon annan ras heller. Alla är individer.
#13 men raser har ju oftast vissa speciella drag och det är ju ofta efter dem man väljer vilken ras man ska leta efter när man skaffar häst.
hade en tinker när jag var mindre, han var super skygg och knappt hanterad. mycket personlighet men har inte så mycket mer att säga om han :) däremot har jag hört att det annars är en väldigt harmonisk ras. lättlärd, mysig när han ville.. tålig och bra dressyr häst. (efter några års träning)
(en kompis till mig på bilden med min tinker)
// Vanessa

MIN erfarenhet av russ är att de är supermysiga och charmiga men ingen dans på rosor! Känner de att de har chansen så tar de gärna övertaget och gör lite som de själva vill. Men de är inte dumma utan väldigt väldigt smarta! Och joo, jag skulle säga att de är envisare än andra raser jag lärt känna, förmodligen just för att de har en hjärna att tänka med :)
säger samma sak, har fyra russ i stallet, såååå jäkla envisa!är några tjejer som är medryttare på dom och dom har det inte alltid lika lätt :)
det är väl någon av dom som är ganska mysig men oftast är det mat dom hoppas på att få.
// Vanessa
kan fortsätta och berätta lite mer om min ponnybus…
Min har lite "fixideer" ibland så är det jätte farligt att stå fast på stallgången (åh herregud jag kan ju bli strypt, är det nästan som att hon tänker) och när hovslagaren kommer då ska man vara rent jävlig ;) bara roligt! men mindre roligt när vi plockar fram bremsen då blir vi genast snälla ;)
och när vi är ute och kör och hamnar mitt uppe i "horpestads travintervaller" så måste vi ju så klart vara med och springa ikapp… även fast hennes små ben inte räcker till så blir det alltid skengalopp bak i ryggen på de.. Min lille rackare vet inte om att hon är pónny… men om hon själv får bestämma så är hon en stor, snygg och ett väldigt vackert varmblod! ;) iallafall om du frågar hon haha
och hon blir riktigt mallig när hon är ute och tränar tillsammans med islandshästen som står i samma stall.. för den kan hon minsann trava förbi medans den galopperar av allt vad den kan :)
och när det gäller nya personer så vill hon gärna testa, det är roligt tycker hon för då får hon sin vilja igenom så länge matte inte tittar på! och ibland så får hennes blivande medryttare ordentliga turer som dom sent glömmer… iallafall om dom hamnar mitt uppe i någons intervallträning med stor häst :P och gör man inte det så kan vad som helst vara farligt efter vägen! och listerna som finns på backen i början på en bro.. dom brukar hoppa upp och bitas

#18 Hahaha! Känner igen det där med att testa nya ryttare och hovslagarens tålamod! ;)
Russ är smarta, har hårda psyken och har ren egen vilja som kan leda till stt dom faktiskt kan använda det för att bli bråkiga och envisa.
Jag har ridit och haft Gotlandsruss mest hela min uppväxt. Och dom har alla verkligen varit väldigt söta att titta på, men det ena stoet gick inte att rida, för det blev bara oändliga rodeorundor, en valack var världens mysigaste, men det gick absolut inte att bestämma över honom, då blev han som sjävulens barn. Dom har alla bockat, det verkar vara delas speciallite, skenat, backat, stegrat, vägrat att gå frammåt och a vem vet vad. Men att annat sto jag hade var verkligen världens sötaste lilla tjej på 119. Gjorde aldrig ett väsen och var väldigt sammarbetsvillig och glad.
Det handlar nog mest om uppfostran och att man verkligen inte får låta dom ta övertaget. Jag har hört många gamla visa gotlänningar som säger att Russ verkligen inte är hästar för barn, och efter alla skrubbsår, blåmärken och hjärnskakningar så jag har nog också lärt mig det haha. Det är som att Russ vill klara sig själva, dom vill inte ha någon där som säger åt dom vad dom ska göra och hur dom ska uppföra sig, det måste ha med deras vilda ursprung att göra.
A jag kanske borde skriva något positivt också, av min erfarenhet så är russ de mest fantastiska och underbara ponnyerna på denna planet. När dom litar på dig och har accepterat dig så går dom genom eld för dig. Dom kommer arbeta hårt och smmarbeta. Man bondar verkligen hårt när man väl gör det. Jag älskar alla mina föredetta russ på sitt sätt och dom har verkligen starka karaktärer och personligheter hela högen. Mina små troll..
Haha jao det flesta var väl ändå ganska överens om russen. Vet ju inte hur denna uppfostrats men då får jag visa att det är jag som bestämmer redan dag 1. Hehe jao vi får väl se hur det går x)
Jo hon sa ju att Tinkern är en hingst men väldigt snäll och lugn, 160 i mankhöjd. Ända Tinker jag själv varit i kontakt med var en privat häst som stod uppstallad på vår ridklubb ett tag med det ända man gjorde med den var ju typ 1 klapp.
Russet var ett sto på 120.
Ska dock bli väldigt skoj och lärorikt! Längtar som satan tills då dem kommer hem från fodervärden, nu gäller det att planera och fundera tills dem kommer hem :)
Hehe skrev lite fel, Russet var en valack på nästan 130, och Tinkern var nästan 170.
Pratade med henne på telefon igår, hon berättade om hästarna och så. Russet sa hon var väldigt busigt, om någon rymde eller bet av en tråd i hagen var det alltid han hehe. Men aldrig elak. Tinkern var snäll och lugn dock lite avvaktande mot män. Hennes son klickade det dock direkt med, visslar han kommer Tinkern i full galopp. Så det är väl lite olika, ska bli spännande att se hur dem funkar med mig :)