Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6280 ggr
Daisymink
0

bett 16,5 sökes!

letar bett till min ardenner, inte så lätt med hans jätte mun! :) är intresserad av dom flesta sorter!

// Vanessa 

Faradiba
0

Jag köpte ett stångbett hos floby överskottslager åt min ardenner, han har samma storlek som din Tungan ute. Men det är trist att det inte finns så mycket att välja på till oss med stora hästar. Har hört att Marcus Holst har tillgång till bettsmed men har inte hunnit undersöka den saken närmre.

Marcus

floby överskottslager

Tror jag lyckades få in länkar nu…. Obestämd

//Anna

niare
0

ska kolla i stallet

Elshira
0

Ett tipps är att leta efter eggbett (muffbett) samt raka bett (oledade). Har man sådana bett så brukar man kunna gå ner nästan en hel cm i storlek. Det blir väll i.af kanske lite lättare att leta 15.5 än 16.5 :)

Annars brukar globus vra ganska så duktiga på att ha både mini minu och mega stort!

Men det jag hittade på Globus hemsida var ett tredelat med rörliga ringar storlek 15,5, liverpool samt postkandar bett 15.5 (det kan ju inte nypas).

Jag vet inte heller vad för typ av bett som behövs, men behöver du ett skarpare bett så fungerar ju liverpool och postkandar, men har du en häst som lyssnar bra ändå så kanske bettlöst vore enklare att hitta?

Annars så kan du alltid leta bland engelska sidor. Frakten är faktiskt inte särksilt dyr från england (ibland tom billigare än i sverige). Muffbet 16.25 cm t.ex. Sök på "horse tack uk" så hittar du massor! De mäter dock i tum, och du borde då lämpligen ha 6½" vilket är det samma som 16.25 cm. En tum (skrivs med kolon) är 2.5 cm.

Hakuna matata!

LinaN
0

#3 fast hitta bettlösa alternativ till hästar med 16,5 i bett är rätt svårt… en del varianter i X-full är för smått för min kille som BARA  har 13,5 i mun.

Han hade full i grimmor som 2 åring. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

#4 Ett hackamore eller sidepull är enkelt att köpa i stösta storlek man kan hitta, och sedan bara be närmaske sadelmakaare att göra en lite längre del under. T.ex till sidepull, kapson, hackamore osv :)

Eller så kan man rida med repgrimma för den delen om man har så snäll häst =) Repgrimmor går att beställa från Ewa på NH iFokus t.ex!

Men hur som helst, leta på engelska hemsidor, där är det mycket vanligare med grövre hästar än här i sverige (irish cob och andra "draft horses"). Träns finns säkert det med.

Var inte rädd för att beställa därifrån, är oftast billigare saker dessutom!

Hakuna matata!

Daisymink
0

tack för alla svar!

är rätt lat av mig så att be någon "förlänga" är ingen idé :)
ska kolla runt på lite sidor så får vi se vad jag kan hitta..

#2 jätte snällt! har du så vill jag köpa :)

bettlöst är ingen idé just nu, behöver träna mer på kontakt och han testar lite då och då..

// Vanessa 

Zaphix
0

#5: Hackamore och sidepull är inte lätt att hitta i större storlek än full. Och även om man gör det längre under så blir det för kort över nosen och hamnar i ögonen.

Köpte en spärrgrimma, används till trav och ser ut som en engelsk nosgrimma men med två ringar på vardera sida om nosen, att använda som sidepull. Men i största storleken som enligt tjejen i butiken passade alla kallblodstravare hon visste om, var på tok för litet.
Ändå har jag just en kallblodstravare..

Så att ha stora hästar kan vara besvärligt, men som tur är kan han ha 11,5-12,5 på bett beroende på modell. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Jag har löst en del av problemen genom att sy egna träns. De är enkla o funktionella och framför allt! De passar min häst! :D

Zaphix
0

#8: Önskar jag klarade av sånt jag också, hade varit lättare då. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

elli-kleo
0

jag tror att globus kan ha stora bett ..

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

LinaN
0

#9 jo, det underlättar litet. :) funderar på att snickra ihopa nån bettlös variant iom att sidepullet med nöd o näppe går på honom.

AnnaLundin
0

jag ska mäta mina stora kronbett som hänger ute i stallet, jag kommer aldrig kunna använda dem själv…

(mitt halvblodssto har ett 11,5 cm bett och det är aningen stort…. och detta utan att jag har anammat "korta-bett-modet" som har härjat i några år)

niare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej hade ett tvådelat 16.5 helt nytt inte ens provat.

130 kr inkl frakt??

niare
0

ps fick mäta från 10 ist för några siffor saknades i början ;)

AnnaLundin
0

och jag hade ett som jag lyckades mäta till 16 cm, fast det behöver putsas till lite….

Daisymink
0
#13 köper det gärna! skickar pm!
#15 vad är det för bett?

// Vanessa 

AnnaLundin
0

#16 - det är ett vanligt tvådelat bett, relativt smalt och massivt. Har ingen aning om märke eller så…

Daisymink
0

jäklar vad stor texten blev som jag skrev, haha iaf i min dator..

// Vanessa