Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 369 ggr
Krista
0

Vad skulle du göra?

Min häst har gått ihop med 4 andra hästar i en månad. Hon är ganska låg i rang och varje dag jag tar in henne så har hon nya sår på sina ben. 2 täcken har även gått sönder.

Jag funderar på att ha henne i en egen hage då jag endå skall byta stall om en månad, det är inte så kul med alla dessa sår och svullnader samt jag känner att jag har inte råd att köpa nya täcken varannan vecka….

Hur skulle ni gjort? I det nya stallet kommer hon att gå ihop med andra hästar och då borde det väl inte göra så mycket om hon står själv drygt en månad? Eller skall jag låta henne stå kvar i samma hage tills jag flyttar?

LinneaG
0

Går det inte att fixa så hon bara får en kompis i hagen?
Så hon bara har en att komma överrens med?

Krista
0

Jag skall prata med dom om det men jag är osäker på om de andra vill splittra "flocken".

LinneaG
0

Jo, men det är ju trist för en häst att behöva gå
helt själv, det är ju ändå ett flockdjur!

Krista
0

Jo jag vet, det är därför jag sån beslutångest över hur jag skall göra.

LinneaG
0

Du kan inte prova linda hennes ben när hon
är ute? Om det är du som släpper ut..

emsems
0

jag skulle låta henne stå själv i en månad… onädigt med ranguppgörelser för en så kort tid.

LinneaG
0

Bara hon kan vara ensam, mitt sto skriker såfort
hon blir lämnad ensam..

Linda
0

Köp antibit och spreja på få se om det fungerar.MVH Linda

gejsa
0

Hästen mår inte dåligt av att gå själv i hagen. Står dom andra hästarna i en hage bredvid så dom ser varandra så är det ingen fara. Bättre det än att tex hästen blir sparkad så den blir skadad. Då ångrar du dig.

jo
0

Håller med Gejsa ! ställ din häst i en hage så att hon ser dom andra, det bör funka utmärkt samtidigt som du undviker att hon blir skadad .Lycka till

eleonor
0

Jag skulle låta min häst vara själv i hagen. En månad är inte en särskilt lång tid och hon har ju hästsällskap, åtminstone på avstånd. Ser ofta helt ensamma hästar när jag åker tåg till universitetet, sorgligt. Hursomhelst, det är ju en kort tidsperiod och vill inte de andra splittra flocken så är det väl så. Det kan ju bli rätt läskiga skador. Såg en häst på tv i djursjukhuset härromdagen som råkat i luven med en annan häst. Min häst har sällskap bara över dagen av grannens häst, på nätterna står båda i varsitt stall och det går bra.

gejsa
0

Jag såg också bitsåren på hästen i djursjukhuset. Inte roligt alls.

jen
0

jag skulle också låta den stå själv i en hage…   bara hästen ser de andra så är det nog ingen fara. bättre det än en massa skador.