Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 7449 ggr
Elshira
1

Vad kostar ponnyer idag?

Jag går väll mest och drömmer om dessa saker, men ni får hemskt gärna hjälpa mig att reflektera lite över detta! Det är så att jag har länge velat köpa in en häst (en i taget) som 2-3 åring för att rida till, utbilda och sedan sälja som 4-6 åring.

Det är nämligen så att jag är ingen tävlingsmänniska, jag har faktiskt aldrig satt min fot på en tävlingsbana. Däremot har jag ridit in 8 hästar (varav 2 problemhästar), både hingstar och ston. Och kan allt innom ponnysidan på dressyren (och har givetvis hopppat en del med).

Jag jag fuderar på att efter som jag gillar dessa utmaningar, att hela tiden "jobba" med något. Då kanske det vore en lite rolig idé att köpa en D-ponny (efter som jag bara är runt 1.60) till ett hyggligt pris, för att sedan utbilda och sälja.

Givetvis är jag medveten om att om hästen skadar sig eller liknande så är det "förstörd" och jag får inte några mer pengar än möjligtvis dem från försäkringen.

Men det känns ändå som ett bra och även lite roligt sätt att förena nytta med nöje så att säga!

Jag har eget stall och kommer sätta igång med detta när jag har ett fast jobb (dvs inte än på något år). Och har dessutom en bra veterinär i närheten som jobbar privat och är billig (till skillnad från distriktarn), men hon kan ändå sina saker.

Så jag funderar på att köpa en ren svensk ridponny (eller ev. något som redan är importerat), någon partbred eller ev en connemara. Men jag undrar vad de ligger i för prisklasser EGENTLIGEN?

Vad kostar en sv. ridponny eller en connemara (eller ev något liknande) med bra stam som 2-åring, och vad kan man tänkas få för den om de är utbildade L:A/L:A?

Jag försöker titta på hastnet och liknande, men jag har ju ingen aning om de som sätter ut för 150 000 verkligen får dem sålda för det priset. Men jag vet att ponnyer ligger ganska så hägst i värde idag jämfört med storhäst (och det extra arbete som måste göras med detta).

Detta är ju det som det hänger på efter som att jag inte vill gå back givetvis.

Så lite hjälp tack om prisbilden!

Hakuna matata!

LillaLinn
0

Kollade på Svenska Connemarasällskapets hemsida, där finns en sida med saluhästar.

www.connemaraponny.org

Finns en del länkar om man söker på connemarastuteri på google. Kan av någon anledning inte länka.

Mangis
0

De flesta som köper en 4-6-åring vill nog ha dem tävlade också, bara så du tar med det i beräkningen om du vill tjäna lite pengar på din hobby.

Lorita
0

#0 du kan ta ponny på inridning, det är ont om små bra/vuxna ryttare som kan rida ponny. Då får du in pengar per månad och behöver inte ligga ute med en häst (pengar) eller få en häst kvar som blir svårsåld.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#2 Givetvis tävlar man dem också (de måste ju ha bevis på vad de kan så att säga). För visso kommer jag aldrig kunna starta de högsta klasserna efter som jag måste starta utom tävlan pga ålder, men det finns många ställen som brukar ha tävlingar här inom bara 5-10 mil, så det är inte långt att åka.

#3 Det var helt klart en bra idé! Synd bara att det ska vara så knepigt att marknadföra en xD Men en annons i någon hästtidning samt det lokala anonnsbladet kanske inte vore helt tokigt!

Jag har dock ingen som helst idé vad man ska ta betalt/vecka/månad? Vad kan man ta bortsett från uppstallningsavgift osv? Eller det bästa, och mest rättvisa är kanske att ta timlön, så hästägaren verkligen vet hur mycket man gjort?

Hakuna matata!

Zadeira
0

#4, när vi hade problem med inridningen av en häst kollade vi runt lite och hittade inridningspriser på runt 5000 kr månad. Då ingick boxplats i det priset och priset varierade lite på om det bara ingick hösilage/hö eller kraftfoder också.

Lorita
0

#5 det tror jag är ytterst normalt pris på inriding av en häst

#4 börja med att presentera dig på en hemsida och sen trycker du lappar som du sättrer upp på ridklubbar och stall runtom + hästbutiker som ofta har anslagstavlor där kan du prata med personalen om dom vet någon som behöver hjälp med sin ponny. Det kan komma någon och fråga och då vet som att du finns och alla vill ju hjälpa om dom kan.

Sen sprider sig det som ringar på vatten lite trögt första åren men det kommer att komma igång om du levererar bra. Gå in på starta eget så du får tipps om skatter också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning