Rädd om öronen
Har just skaffat mig en ny häst, en 4åring som är fruktansvärt rädd om öronen. Man kan ta honom i pannan & i nacken utan problem. Men blir så himla rädd när man nuddar hans öron.Försöker ta små steg varje dag, men han vill verkligen inte släppa till. I all annan hantering är han lugn och känns trygg.
Någon som har tips på hur man kan komma över detta problemet?
Känner igen mig om jag säger så. Ett hett tips: TÅLAMOD. Svårare än så är det inte, tålamod. Bygg först upp eran relation tills h*n litar på dig till 110% och började sedan jobba med öronen. Då kommer han förmodligen inte tycka det är alls lika läskigt när h*n känner dig. Det kommer så småning om! :)
Min är oxå väldigt rädd om öronen men jag tog det i små steg varje dag så nu kan jag smeka öronen men inte klippa det utstickande håret eller stoppa bommul i så det är en bit kvar men ha tålamod så funkar det!
min var också extremt rädd om öronen när jag köpte henne, hon verkligen kastade sig så fort man nuddade dem. struntade helt i att ta på dem i början tills hon lärde känna mig helt först. Sedan när fick jag ta det succensivt att man borsta runt om och "råka" nudda lite grann, sedan klappa och dra lite över dem mer och mer. Nu är det absolut inga problem alls att göra vad som helst med öronen! Hon är fortfarande spänd och vill helst inte att någon annan tar på dem, men det ger sig mer och mer :)
Man får helt enkelt ha tålamod och ta det lite åt gången och inte göra så stor grej av det. lycka till!
Jag vet att en del islandshästar är märkta i öronen, typ med ett hack eller liknande. Nu är din häst antagligen en annan ras, men han kanske ändå är märkt så? Fast är oftast äldre hästar eftersom dom märker på andra snällare sätt nu. Dom dom är det brukar iaf vara väldigt rädda om sina öron, så det kanske är något sånt? Men det kan ju vara annat också.
Vissa hästar kan tycka det är obehagligt när man drar på grimman över öronen, i travstallet bredvis så knäpper dom alltid upp grimman över nacken i förebyggande syfte.
Men annars kan det vara både rädsla och envishet. Har haft en unghingst som var uppfödd hos oss men en dag blev jätte rädd om öronen och en liten bit runtom.
Då är det bara att sakta ta sig närmare, muta med mycket godis - och ta sig tid. Det tar veckor om inte månader att bli av med, bara att vara uthållig.
Men detta med att "råka" nudda öronen fungerade ganska så bra. Klia hästen i huvudet från sidan eller uppifrån om du kan i pannan, och stryk lite föriktigt med armen mot öronen. Då "tar" du inte på öronen.
Hakuna matata!
Först och främst skulle jag lära hästen att sänka huvudet, antingen genom tryck nerifrån i grimman eller uppifrån på nacken. För desto högre hästen har huvudet desto mer är han i en spänd+ rädd ställning. Samtidigt blir det svårt att jobba och göra saker vid huvudet om det är en stor häst.
Sen när hästen kan ha huvudet vid en behaglig höjd utan att vilja dra upp det så kan du börja klia den på de ställen där den tycker att det är okej. Sen tar du ett ministeg mot det stället där den inte tycker det är okej. Då kommer den troligtvis dra upp huvudet. I den situationen håller du kvar handen på exakt samma ställe och ber hästen sänka huvudet (är den extremt rädd kan det räcka med bara en tanke på att sänka huvudet, vilket du sedan utvecklar). = tar den ner huvudet och slappnar av försvinner alltså obehaget. Men försök att inte hålla i grimman hela tiden utan låt hästen komma undan och dra upp huvudet ifall den vill, så den inte känner sig fast, vilket då gör det hela värre. ( är den så stor att du inte når när den drar upp till maxläge, ta något som symboliserar en förlängd arm, ett mycket stadigt "spö" ex.)
Vartefter den lärt sig att det i gäller att behålla huvudet nere så gör du approach and retreat. kliar där det är okej, sedan en liiten bit in där det inte är okej, och tillbaka på en gång. fram och tillbaka fram och tillbaka. tills den lilla biten blir okej. sen tar du en liten bit till. Satsa inte på öronen utan precis innan och ta ministeg.
För att lättare förstå det. Tycker hästen inte att det är okej att stå 5 meter ifrån en hästtrasport så kommer den inte tycka det är okej att stå i den. Så ta småsteg så att hans "comfort zone" blir större och större.
Hoppas det hjälpte

Har ett sto som ogillar att man rör huvudet överhuvudtaget! Sen en valack som är lite rädd om sina öron och mule.
Tvingar mig inte på dom, jag gör allt i lugn takt på hästens villkor i största möjliga mån. Har inget behov av att pilla dom i ansiktet/örona och när jag ska göra det, sätta på grimma, tränas eller borsta bort smuts gör jag det och dom låter mig göra de men stot vill helst dra sig undan när jag är färdig berömmer jag och låter huvudet vara i fred.
Min syster där emot ska pilla i ansiktet hela tiden gosa och pilla bös i ögona och ha sig det går på mitt andra sto hon bryr sig inte men det går inte lika bra på dom andra två.
Dom litar på mig alla tre hästarna men precis som vi människor har dom ställen där vi helst inte vill att andra ska pilla så jag gör inte mer än nödvändigt. Kelar med dom fast inte på huvudet om dom inte självmant skulle vilja det.
Ser ingen anledning i att ha en häst som SKA vilja att du promt ska pilla i huvudet om den från början helst inte vill det, jobba så att du kan göra allt vardags arbete utan problem men låt ändå hästen få lite som den vill.
Men alla tycker olika så här tycker JAG. Jobba efter något som funkar bra för dig och hästen så att det inte blir bra för den ena och obehagligt för den andre är mitt tips.
Lycka till!