Behöver sadeltips
Är ute efter en bomsadel, helst en hoppsadel men även dressyr i värsta fall.
Har en med läderbom nu, men vill ha en bomsadel att variera med.
Min häst är bred, xx-vid eller x-vid beroende på märke. Han har också en rak rygg, där sadelläget är i alla fall. Inte så mycket manke som spelar roll då hans sadelläge är lite längre bak.
Vill inte ha med utbytbart koppjärn då det är onödigt att kunna ändra vidden fram när resten av bommen ändå är samma vidd.
Utan en helt vanlig sadel som passar en bred och rak rygg.
Nån som har tips?
Hittar ingen bra bild som är nytagen, men här ser man ryggen iaf.
Mitt tips. PARELLI THERAFLEX PAD!
Jag har alla mina sadlar (dressyr, spansk, portugisk, monsegur) till alla mina hästar,( islandshästar, bred nordis och smalt varmblod), med hjälp av padden.
har du padden kan du då se vart din häst behöver extra och hur sadel bör se ut, när din häst är fullmusklad.
Så jag hade skaffat padden, testat med bekantas sadlar, sen ta hem och prova andra sadlar.
Det viktigaste är att sadeln är mycket bred, men om hästen saknar muskler (vilket inte din ser ut att göra men vanligtvis) så kan shimmarna i padden ersätta de tills hästen byggt musklerna. utan padden hade jag inte kunnat rida minst 3 av mina hästar.
#1: Min gamla stallkompis har en sån, och en såndär hornlös westernsadel från parelli. En sadel från dom har jag inte råd med, men paden ska jag kika mer på. Tänkt att de bara finns till westernsadlar, men ser att de finns till engelska också.
Är lite skeptisk till dom om jag ska vara ärlig, men ska höra lite med henne om vad hon tycker om sin.
Såna där shims som de har har jag fått tips om av en bekant, men då för att fylla ut den gamla bomlösa jag hade vid manken. Men löste det då på annat sätt.
Men känns lite sisådär med dom också, känns som att trycket kan bli lite fel.
Min häst börjar bli bra musklad på ryggen, men är fortfarande rätt så muskelfattig, vilket gör mig oroad. Han kommer bli riktigt bred.
Att köpa en för bred sadel och padda upp känns lite riskabelt ändå då trycket kommer bli felfördelat. Visserligen rids han väl inte allt för mycket då han körs och marktränas mycket, men i snitt tre dagar i veckan.
Är så orolig att han ska få ont i ryggen, så vill ha en sadel som passar bra även nu.
För även om man paddar upp är ju bommen densamma, vilket bör ge fel tryck oavsett padd, ävern om man kan göra det bättre.
Mindre lätt med sadlar.. :\
en oshimmad pad har endast luftbossor. luftbossorna är skapta så att när hästen spänner musklerna så födelas luften i just den bossan så att sadeln fortfarande är i samma lodräta position. Likaså är luften till för att skapa plats åt musklerna. och problemet jag hade är att sadeln passar idag, musklerna måste ha plats att arbeta, och omusklade måste ha plats för att kunna få den form de bör ha.
jag har haft sådana problem med min ena islandshäst Glaeda och sadlar. när vi köpte henne anlitade vi sadelutprovare, ett år senare fick en veterinär kolla på henne för klok som min mamma är tyckte hon att hon inte borde vara så spänd. Då hade hon mankmuskelinflamation. sen har det varit en berg och dalbana med sadlar på henne, ingenting passar, ALLT åker fram. oberoende på vem som rider och om ens rider. precis innan parelli anlitade vi en annan utprovare som anpassade sadlarna efter hästarna. han var bra på det sättet att han ville ha skapulan fri, men för att sadeln åkte fram packade han på bakifrån. och även då jag red fortsatte allting att åka fram, desto mer han packade desto spändare blev hon. men han bestämmde att en lite speciell sadelgjord + all stoppning måste fungera. det gjorde det inte, men då hade vi redan köpte sadeln. efter det förklarade Erika F på en parelli kurs det här med sadlar och hur de kan behövas shimas upp. Då hade vi inte paddar utan vanliga liggunderlag. Efter en hel del shimmar fram så att sadeln enligt "vanliga" ögon var i bakvikt kunde jag rida, den gled liite då liggunderlagen är hala. Men sen köpte vi padden, shimade likadant och jag kunde rida! Men efter 2-3 veckor började den glida igen, för då hade hon musklat på sig, då var det att shima om igen.
Shimningen fungerar som omstoppning av bossor bara att luften jämnar ut trycket under sadeln vilket inte bossorna gör.
men testa dig fram till det som känns bäst. det är det viktigaste. Jag råder dig verkligen till padden! För om din häst är så pass musklad som den ska va då ska den rätta sadeln kännas rätt för både dig och hästen med eller utan padd. jag har sett mirakel med padden och shimmar verkligen.
Angående sadel har jag inga hoppsadel tips, men det viktigaste för dig är att hitta en riktigt bred sadel. Många sadlar idag är för smala, även för ponnyer tyvärr. Men det är bara testa sig fram, som parelli människor vet vi oftast utan att ens hoppa upp, vad hästen tycker om sadeln.
Det känns så jobbigt med sadlar, man hör olika från olika håll. Har en kompis som utbildar sig till sadelmakare, och från hennes håll från man höra hur man traditionellt sätt anpassar sadlar. Bomsadel är det enda rätta och den ska ligga rätt och balanseras rätt, såsom traditionell engelsk ridning förespråkar då.
Jag håller såklart med henne, eftersom hon har rätt och jag vet att det också att det är det rätta. Men att hitta en sadel som ligger perfekt är ett helsike, jag vet också att bara för att den ligger bra när jag köper den så behöver den inte ligga bra månaden efter. Och då måste jag hitta en ny..
Det fungerar inte i praktiken att hålla på så, går inte att hitta en perfekt sadel för varje förändring även om jag var gjord av pengar.
Det låter ju å andra sidan bra det du förklarar, även det känns rimligt. Luften formas ju efter ryggen och kan ändra formen på padden, logiskt. Men blir det stabilt?
Är luft tryckutjämnande? Om bommen är fel form bör ju tryckytan ändå bli knasig?
Jag vet inte alls..
Wintec Cair sadlarna är ju luftstoppade, fick låna med en sån när vi tog hem hästen på prov. Visserligen använde jag den aldrig då den var på tok för smal, men har många gånger gått och tryckt och känt på bossorna och funderat på hur bra det egentligen är med luftstoppat. Och jag vet inte.. Just wintec cair känns sådär, inget som jag känner i nuläget att jag vill sätta på hästen, även om den skulle passa.
Men har klämt på parelli paden som min gamla stallkompis har, den känns ju bra. Känns som att den fungerar bra till bladsadlar, men till sadlar av engelsk modell är jag mer tveksam, anläggningsytan blir annorlunda och har en känsla av att padden inte riktigt kommer till sin rätt,
Stoppa om en sadel, visst det är ju jättebra, men själva bomformen är ju densamma. Men är bommer bra, tillräckligt rak/svängd men för bred, då fungerar det ju att shimma upp och joxa.
Men en sån padd, bred bom och bra form på bommen borde kanske fungera bra?
Usch, känns som att jag inte har en aning och bara virrar på.
Men vad har du för sadel?
Jag är ju nöjd med den läderbomsadel jag har, en spansk skolsadel, men den är inte den allra bästa till galoppturer i skogen. Skulle vilja försöka övertyga min LBI om att hoppning är en rolig grej också. Just nu funderar han väl mest över varför nån lagt ut pinnar framför honom och traskar obrytt rakt igenom, men kan tänka mig att det kan underlätta om han slapp en obalanserad ryttare som kravlar sig fast barbacka på ryggen. Bra med en hoppsadel då, har vi tur kanske det iaf ser ut som om vi planerar att hoppa nån gång i framtiden då. ;)
ja sadlar är ett mysterium. min erfarenhet med klassiskt sadeltänk har inte lett till fina ryggar.
Just det du säger att det inte är hållbart att varje månadstoppa om eller helt behöva byta sadel, därför älskar jag just parelli paden + shimar då shimarna ersätter de muskler som borde vara där. mina hästar förändras under året beroende på hur mycket och vart och vad jag hinner göra med dom.
jag har en vintec med airbossor. det bästa med den är att den är LÄTT. men bossorna fungear inte alls så som luften i padden. den är den äldsta sadeln vi har kvar och den lättaste att ta hand om , bossorna har inte sackat ihop så som de andra sadlarna.
det jag egetnligen skulle vilja är att förklara och visa på en häst hur padden verkligen fungerar och hur parelli lärt mig att tänka med sadlar.
medlem på savvyclub? kanske kan leta fram sadelvideor åt dig.
http://www.parellisaddles.com/PageSet.cfm?MP=PG4 där har de verkligen förklarat hur det fungerar hur man ska anpassade det hur man vet att det är rätt. Mycket bra information!
längst ner i bordern står det FREE DVD. skicka efter den. Den är inte bara för deras sadlar, men även där är konceptet likadant. Den videon är mycket bra!
jag har förutom en vinter air, en portuguesa kopia jag använder mycket. dne var spec beställd för en tinker men sen ångrade sig köparen, men den är bred och kort. perfekt för nordisen, med lite shimar på varmblodet (det tar ett tag för honom att bygga muskler och han är inte min prioritet bland 7 hästar) nyligen upptäckte jag att jag inte längre behöver shimarna på de islandshästar jag rider.
sen har jag en spansk ludomar men rider inte så ofta i den, tycker om den men den är i sin byggnad med Väldigt mycket bossor lite annorlunda och lite för mycket frammåt lut.
mamma har en montsegur distans sadel. en blad sadel, men jag är verkligen inte big fan av blad sadlar, de blir ofta för långa för kosta ryggar som isis. även om jag egentligen skulle vilja ha en då det är myycket praktiskt med horn när man rider med handhäst.
den sista är en trainer dressyr som är den vi köpte senast av en sadlutprovare, älskar det tajta dressyr sätet, men den har också lite för mycket frammåtlut fortfarande.
ett tisp kan vara att ta ett stel elkabelslang och forma den efter din häst precis bakom sapulan, sedan åka runt och kolla på vilka sadlar som kan få plats med hans stora rygg under.
Jag kan ha min trainer dressyr till nordisen, men trivs bäst med den portugisiska eller spanska på henne.
På bilden ser du första gången jag rider i min portuguesa, jag tappade hakan då Glaeda aldrig självmant haft en lång låg form vilket hon fick där. Man kan se att jag stoppat en extra shim, ett klippt ligg underlag för att få upp och vinkla sadeln lite extra bakåt, detta bra för att jag verkligen skulle komma ner på min balans punkt, använder inte det längre.