Vilka täcken passar min häst?
Jag är inte så bra på det här med täcken och märken men vet ju att många här inne är det. Jag har tidigare bara haft nakna hästar, men nu har jag en häst som behöver lite skydd.
Just nu är det bara vind- och regntäcke jag söker, behöver inte vara fodrat men det gör heller inget om det är fleecefodrat eller lättare vanlig fodring. Kanske att det blir aktuellt med lättare vintertäcke när det blir kallare, det får vi se. Just nu handlar det bara om att stänga ute snön och vinden.
Men nu är det ju så att olika märken har olika typer av passform och dom täcken jag har från tidigare hästar passar inte alls denna hästen.
Hon är vbl-travare som är bred och grov i bogarna och kort i ryggen. Detta gör att 135cm-täckena ligger bra på ryggen och manken men är för trånga nere vid bogarna, medan 145cm täcken drunknar hon i. Så jag behöver ett täcke som är 135-140cm, har bogveck och gärna halvhals (men det är inget måste bara dom ligger bra i manken).
Så vilka märken tror ni kan passa min häst? Jag vill inte köpa för dyra täcken, gärna begagnade - kanke nån här har?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag köpte ett täcke för lite sen till min. Halvhals, ofodrat (glatt insida så det inte skaver) han har haft det på sig så gott som 24/7 sedan jag köpte det och det har inte släppt in en droppe även under ihållande regn eller snöoväder.
Kommer inte ihåg vad det är för märke, men modellen heter "Jackie" och jag köpte det på Citygross för 500 kr.
Min pålle är iofs en klockren 145:a men har lite smala bogar och täcket sitter perfekt. :)
Ett + till är att det inte är vanliga spännen på maggjordarna utan det är sånna hakar som det brukar vara på bogspännena. :D
#1 Okej om din är smal över bogarna och det sitter bra på din så är det nog inte passande för min då hon är grov över bogarna. Är det bogveck? För mig är det minus att det är hakar och inte T-spännen då jag tycker dom håller bättre och ser gärna att det är sådana både vid bogen och under magen =)
Bucas är ett märke för breda bogar.
Dessa täcken har bra kvalite och bra vindskydd(ovs vilket man väljer fodrat rängn mm) håller i åratal. och sen så har man 1-3 års garanti på vissa .
Hae bara hört gott om de
Har du möjlighet att handla i Ullared så har dom alltid passat min häst som behöver ett stort 135 täcke, men man behöver kolla och måtta täcket innan då det kan variera, bra priser är det ju i alla fall. Annars har Horseware stl 140 men det är ju inga billiga täcken, fast bra om man kan hitta något begagnat. Vet att man inte bör ta Shires om man behöver lite rymd i bogen då dom brukar vara trånga.
Rekomenderar det här täcket. Fleccefodrar regn.
Jag har det nu på vintern när det är lite varmare och även på Höst/vår och det släpper inte in en Droppe regn. Jätte bra passform och allt! Har bara blivit små ''rispor'' i täcket när hästar bitit i det.
Dock så kostar det ju lite mer. men absolut värt priset! :D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Såg att du inte ville köpa för dyra täcken, men kan rek boett´s täcken, storlek 4+ är 135 cm med kraftig bog.
kissmekate.blogg.se
#5 Det verkar jättebra det täcket =)
#2 Jajjemän det är bogveck. :)

är du bara ute efter ett "skaltäcke", så tycker jag att börjes himalaya regn är bra. SÅ länge man inte har en täckesmarodör i hagen. Det har ett tunt foder, ingen halvhalv men passar bredare hästar. iaf mitt som jag hade för 3-4 år sedan.

Det bästa är att vända sig ill dem som syr upp täcke, då får du verkligen ett täcke som passar just din häst.
#9 Jag är så rädd för täcken som ligger långt bak vid manken. Hur är deras täcken med det?
#10 Är inte det svindyrt?

#11 Jag har ett specialsytt täcke åt min ponny och det kostade 1050kr är jättefint och bra! Så dte är inte mycket dyrare än ett bra märkestäcke.
#12 Okej, nja jag tycker det är svindyrt.

#13 Det är ju inte gratis precis men jämfört med rambo täcket på ca 3000kr så är det rätt billigt;)

Orkar inte läsa alla inlägg men jag har ett från Shires just nu sm vintertäcke, och ett shires flecetäcke under. Min ponny har 125 men är stor i bogarna vilket är ett stort problem, men med shires funkar det! Bucas har några i stallet vilket ska var minst lika bra.
#16,17 oh sånt har jag hemma :) dock vad jag tycker så ligger den trångt vid manken och ganska långt bak = mankskav.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Så som det är på bild #16 gillar jag inte, att det går bak vid bogen istället för att gå rakt upp till manken. Det är sådant som ger mankskav.
#15-16 var det himalaya?

till mitt vbl har jag trend-täcke från citygross och täcken från ullared alla sitter kanon, han e ganska "normal" i bogarna men det är gott om plats vid bogen. har stl 135 i täcken.
#18 Min ponny har låg manke, ingen antydning på skav. :)
Bucas eller Horseware säger jag bara!
Visst sitter vanliga täcken helt ok, har aldrig haft något direkt problem med dem som sakav eller liknande. Men Horseware och framför allt Bucas täcken brukar generelt sitta bättre och inte hlida bak och trycka mot bogen (här hemma får vi alltid dra fram täckenaa hela tiden annars). Men det kanske också beror på att de jag haft varit så tuga att de legat på plats av den anledningen, det vet jag faktiskt inte.
Hakuna matata!
Det går faktiskt att hitta begagnade täcken som duger bra. Både bucas och horseware är riktiga kvalitetstäcken som håller i en evighet eller två.
Jag har faktiskt ett Bucas regntäcke som är 100% regntät (oavsett hur mycket det vräker ner!) i storlek 135 till salu om du skulle vilja ha =) Det är fleecefodrat innuti. Kantbandet har dock bröjat släppa lite i bak på ena sidan vid svansen ungefär, men har du 30 min över så är det snart fixat med lite nål och tråd :)
Det är välanvänt, men förutom det med kantbandet är det helt felfritt.
Har själv haft det på en arab av polsk modell med väldigt mycket "massa", både bred och mycket muskler.
Skulle kunna tänka mig 300 + frakt för det. PM:a mig om du är intresserad! ^^
Hakuna matata!

#19 missade att din häst hade väldigt hög manke, jag har aldrig haft skav men roger har mer normal mot låg manke. Har haft större problem med bredden vid bogarna men upplevde inget skav av det täcket som är ett himalaya från 2007 tror jag, och de har nog ändrat lite på foder och så bla sen dess.
Grannen med travare (med mkt manke) har bara bucas, horseware eller några enstaka "trav märken". De har i.af inget skav.
har dock haft ett täcke förr som gav skav vid manken, men det åkte bak väldigt mycket (var för stort i bogen) och stramade åt väldigt runt bogen.
Hakuna matata!

jag har precis köpt ett Horseware Amigo som jag är meganöjd med! släpper inte in något regn alls, och de finns ju i halvstorlekar! :) skulle dock chansa på en 135 för din häst, har hört att den ska vara stor, har en 125 på min!
jag köpte ifrån denna hemsidan:
http://www.rideaway.co.uk/turn-out-rugs/Default.aspx
där fick jag ett 600D Amigo Medium (200g) MED HALS (!!!) för ca 660 kr. om du bara ska ha "skal" täcke så är de ju billigare :)
frakten går på 24 pund och det tog ca 10 dar ifrån england.
här är horseware i svergie, där har de regn mellan 400-700 kr , alltså kostar dem lika mycket som Hööks/börjes i princip.
http://www.butikenistallet.e-butik.se/?cat_id=71
MEN DEM ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT MYCKET BÄTTRE! rekommenderar verkligen!!!!!!!
Köp inte hööks täcken. de är dyrare än horsewares och de läcker igenom hur mycket som helst och tar en evighet att torka! sen jag köpte mitt Amigo kommer jag aldrig köpa något annat och kan inte sluta prata om det, köp!!!! :D
#27 Ett Amigo har jag och det är grymt smalt i bogen. Kulle kunna passa en liten arab eller liknande, men inte min grova häst där jag letar täcken som är BREDA i bogen.
#28.
Bucas är ett märke som passar breda bogade hästar.
Dessa täcken har bra kvalite och bra vindskydd(ovs vilket man väljer fodrat rängn mm) håller i åratal. Och sen så har man 1-3 års garanti på vissa .
Har bara hört bra om dessa täcken
#29 Ja tack.. Jag har fått flera svarsinlägg nu som säger bucas täcken. Jag vill veta så många olika märken som möjligt då jag letar begagnat i första hand och då finns inte alltid allt att välja på.
Märken jag kollar på:
Bucas - Horsewear - Avalanche
och allmänt täcken med bogveck

#30 ska du ha bogveck så är väl varken bucas el horseware ett alternativ?
#31 Bucas iaf har ju täcken med bogveck, min kompis har ett regntäcke med bogveck. Trodde det var horsewear jag tittade på förrut som hade bogveck men nu hittar jag inte när jag sökte igen, var kanske inte horsewear? Horsewear verakr ju vara amigo och rambo och dom två märkena kan hon inte ha.
Då är det bara bucas och avalanche som jag känner till märket på som jag kollat på. Vad finns det mer för märken som är breda i bogen och har bogveck?
Horsepower är det jag kollat på också.
Horsepower - bucas - avalanche
Någon som vet hur shires highlander är i bogen? Det är ju bogveck på det, men det kan ju vara smalt endå.

Horseware är inte att rekomendera om du har en häst med mycket bog, bucas däremot är perfekt i dom fallen!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#35 Nej jag såg sedan att det var samma som rambo och amigo och det fungerar inte. Det var inte horsewear jag hade tittat på utan horsepower. Dom verkar vara bredare i bogen.

#32 och #34 horseware har rambo,rhino och amigo vad jag vet utan bogveck och de bucastäckena jag sett är också utan bogveck. de ska istället vara "formsydda", men jag kan itne uttala mig om hur de sitter. jag kan inte svara för highlander men jag har ett shires typhoon och precis som på alla andra täcken så tkr jag bogvecken är placerade för långt bak. de hamnar vid sidan av bogen och jag vill ha dem framför. Men i övrigt gillar jag täcket och upplever det rätt rymligt.
skickar med en kass bild på mitt shirestäcke, modellen typhoon då.

Shires täcken är ganska smala, smalare än horseware. Horseware finns ju däremot i XL (=extra breda bogar bla)
Jag själv 10 Rambo horsewaretäcken och är KANONnöjd med dem!
Josefinejumpforjoy.blogg.se

då rekommenderar jag med horsepower ( om du menar dem som Hööks har ) de är alldeless för stora i bogen för min dponny, men kan dock inte rekommendera dem pga av att de inte är bra då de regnar igenom direkt tycker jag, samt torkar inte på hur lång tid som helst :(
Shire passar på min travare.. äntligen ett täcke som inte ger skav över bogarna! Inget bogveck vad jag minns.. men det ligger med gott om plats för hans bogar och glider inte bakåt som andra täcken har gjort. Så det stramar inte vid halsen/bogspännena efter en dag i hagen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#40 Men din travare är väl smal till normal över bogarna? Min är ju gigantiskt bred över bogarna (finns det något på henne som är normalt? hehe)
Jag har ju täcke på min häst 24/7 eftersom hon går på lösdrift. Visst kan jag ta av och byta täcke en gång/dygn om jag har flera täcken, men normalt sett gör man ju inte så. Alltså är det ju superviktigt att ha ett som sitter med god passform på henne, så hon inte får skav eller blir förhindrad i sina rörelser.
Jag har dock hittat ett täcke nu som jag ska ha hem och prova. Får se om det passar. Men oavsett så är jag fortfarande intreserad av tips på vilka täckes-märken som kan passa min häst.
Nja.. vet inte om han är så smal. Men det jag reagerat på är att 'vanliga' täcken alltid spänt över bogarna och halsen efter en kort stund, medans detta ligger löst och ledigt hela tiden.
Islandshästen och nordsvensken har fria bogar i samma typ av täcke.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#41 om du ska ha det 24/7 så tycker jag absolut att du ska köpa avalanche täcke på Horze även om det är hyffsat dyrt, så är det verkligen värt det. Hade köpt mitt avalanche som jag har nu för 1000 :- om jag visste hur bra det var.. haha det är verkligen inte ersättningsbart!. :P
Här är en bild på det.
Dock så är det ju blött på bilden men det har inte läckt igenom inte en enda liten droppe (därför tog jag kort på den) ;)
/ Emma
Idag har horze.se 15 procent på alla täcken om du vill köpa en avalanche ;D
/ Emma