Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4495 ggr
Odinn
0

salt

Många har salt i sina foderstater. Vad är det bra för? Och hur ger man det? Räcker inte saltsten? Vart kan man köpa det isåfall?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

emeliekarlssoonn
0

Man kan tillsätta extra salt i kraftfodret om hästen svettas väldigt mycket.
Saltstenar finns att köpa lite överallt. Granngården vet jag har. :)

Em--ma
0

Närmsta livsmedels affär har salt! Utan JOD ska det vara, vet inte varför har bara hört det . Brukar finnes 1 kg påsar som är billigare än små saltpåsar ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Killen
0

Jag ger salt i maten, 2 tsk. Bra att ge i maten för då tas saltet upp fortare.

Samt det är bra att ge salt till hästar som svettas flera gg i veckan.

Sen kan jag inte ha saltsten för min häst är "beroende". En saltsten tar slut på 2-3 dagar, han dricker mer och kissare ner hela boxen.

kissmekate.blogg.se

Odinn
0

Okej,  min häst svettas en del, men det är bara för att han haft vila och inte har så bra konditon. Och nu börjat rida honom igen. Men tror ni att det räcker med saltsten?  För den har han ju tillgång till hela tiden. :)

ebengtssson
0

jag vet att en del hästar inte äter saltstenen eller äter upp en saltsten i veckan och då har de fått stall i maten i stället.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Odinn
0

#5 Ska det gå åt en saltsten i veckan? :O
Dom räcker ju i flera veckor, månader..

CelsiusT
0

#6 I normala fall räcker den i någon månad, eller upp till flera månader. Men vissa hästar äter upp en saltsten på en vecka eller kortare tid och då kan man ge salt potionerat i maten istället. Vissa hästen gillar inte att äta saltsten och även då kan man potionera ut i det i maten. Det är inte så att den ska gå åt så fort som på en vecka utan det är onödigt fort och då kan man välja att ge potioner istället.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
0

Jag ger salt i maten till min då han inte rör sin saltsten.. Både foderrådgivare och veterinärer jag pratat med rekomenderar löst salt i maten om hästen äter för lite eller för mycket salt från saltstenen..

Köps i närmsta butik, utan jod som någon skrivit..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Odinn
0

Smart!
Hur mycket ska man då ge en häst?

Har en shettis som äter upp sin saltsten på en vecka. Han jobbar inte så mkt, vilar mest nu när det är vinter. Och så har jag en islänning som knappt rör sin. Han rids några gånger i veckan, under igångsättning efter en kort vila så det är ju inte så hård träning.

Klasselover
0

Jag har fått rekommendation på 1 msk till storhäst, halva till ponny..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.