Mockar?
Har ni någon speciell teknik när ni mockar? 
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

tar bort skitarna med spångrepen, drar över torv där det är fuktigt. sopar där höet ligger. strör över ny torv om det behövs. färdigt.. =)

I förra stallet med växelströ i halm så började jag mocka där det var rent, så jag la upp all ren halm i en ren hörna. Sen är min häst rätt renlig av sig så skitarna bruakr finnas längs en vägg och pisset hamnar i mitten någonstans så jag fortsatte med att skilja ren halm från blöt halm och plockade bort skitarna. sen spred jag alltid ut den "gamla" halmen i boxen förutom vid krubban, där la jag in den nya halmen.
I nuvarande stall står han på torvbädd med spån i toppen så där är det bara att plocka ut skitarna och jämna till.
Står på spån.
Mockar på morgonen och tar bort bajset och kisset ( vilket är lätt då de har samma ställe jämnt). Låter det vara öppet där kisset varit för att golvet ska hinna torka.
Soppar rent under krubborna där jag lägger höt.
"Bäddar" på ställena där kisset varit på kvällen när det är torrt.
Har halmbädd, tar ut skitarna och det översta blöta lagret, halmar så det är torrt överallt..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har bädd nu så tar bort bajset och det blöta om han har rört runt och dragit upp något. Sopar under krubban och vattenhinkarna där höt ska ligga. :)
Strör med mer halm om det behövs.
Mina står på spån. Men min ena häst tycker att det är jättekul att sprida ut bajset i hela boxen så det ligger en bajs här och en där. Ganska jobbigt och det tar tid! Men jag mockar upp bajs och kiss, sen sopar jag vid boxdörren och där höet ligger. Sen tar jag mer spån om det behövs. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Min häst bajsar där han står och rör runt det sedan, blir rörigt.
Jag försöker mocka från ena änden av boxen till den andra, skakar igenom allt spån. Men det går mindre bra.
Blir så att jag börjar i ett hörn, men sen ser jag bajs lite längre in och tar det, hittar nåt annat ställe att ta upp lite bajs. Kommer på mig och mockar i första hlrnet, men ser sn nåt annat bajsigt ställe som jag mockar på o.s.b.. Försaöker helt enkelt vara organiserad och systematiskt mocka igenom noxen, men lyckas för det mesta inte så bra. Tar lång tid för mig att mocka..

Det bror på, i innan hade jag nya tekniker hela tiden men nu har jag hittat något effektivt sätt ;)
Allt det rena föser jag upp mot väggen och det smuttsiga tar jag självklart upp. Sen om det är blött på golvet ströar jag ev. med spån och sen sprider jag ut allt gammalt halm så det kommer i botten och så fyller jag på med ny ren halm som jaag tar i IKEA kassar, färdigt =)
Men ibland när man inte har bråttom så tar vi ut ALL halm ur boxen och fyller på med mycket gosig halm =)
Med tanke på att fylla¨på med halm så tycker jag det är bäst att gå upp och ner med IKEA kassar (på loftet ligger all halm=)) men ibland så bara öser vi ner från loftet och kör med fulla skottkärror in i varje box, det går snabbare men det dammar otroligt mycket vilket som inte kan vara så bra för människor ochh djuren :S Men sen så måste man kratta och sopa mycket mer om man gör så …men ikea-kassar-tekniken blir nog favoriten här ;)
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Jag har spån i boxen :)
Jag börjar nånstans i boxen där det är rent. Där börjar jag att "sila" spånen och sedan fortsätter jag runt högen som blir av den rena spånen. Så högen med rent spån kommer bli större och större. Så ringen runt högen blir större och större. Då kommer jag tillslut komma till där all skit ligger, då fortsätter jag att sila så jag får ut alla skitar.
Sen när man är färdig och allt spån är genomgått så är det en jätte stor hög med rent spån. Runt den högen ligger det alltid de små skitarna som aldrig kommer med när man silar skiten och spånet. Så dom drar jag upp så jag är säker på att de försvinner. Då kommer det alltid med lite spån, men då vet jag att allt är borta.
Därefter sprider jag ut allt rent spån i boxen, så ser boxen ut som ny :)
Kisset tar jag upp direkt men min häst kissar sällan inne.
Detta gör jag 1-2 ggr i veckan, min grundmockning :) Annars tar mockar jag upp all skit som alltid ligger mot väggen och mockar upp kisset och sen jämnar jag till.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vänder upp och ner på hela boxen. Ser till att ajg tar bort så mycket bajs som möjligt :)
*spånbox*
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
När vi hade halm så kollade jag först runt och lyfte lite här och där för att hitta vart det var blött (dock lärde man sig efter ett tag vart hästen gjorde sina behov). Sen skrapade jag undan allt torrt till kanterna av boxen och lyfte ut det blöta. Hellst lät man halmen ligga så golvet han torka upp något innan man strödde ut igen. Vid behov fick dom en ny halmbal (ca varannan-var tredje dag).
Gör nästan likadant i en spånbox.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km