Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 11016 ggr
JoannaNi
6

Hönät tips!

Vad är era bästa hönät tips?

Hur får man lättast in så mycket hö som möjligt i dom?

Några speciella som ni rekomenderar?

Hur kombinerar ni hönät med hästens behov av att röra på sig under sina måltider?

Har ni gjort egna hönät eller foderhäckar? Bilder mm skulle uppskattas!

Jag har de från hööks, de minsta med de minsta hålen, men det är knögligt att få in höet, det gäller att få in tekniken. Sen är de inte jätte hållbara en del ringar som håller i upphängningssnöret har gått av på de flesta.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Maja
0

I min kompis stall har vi höpåsar från Hööks. Starka, kraftiga och bra (unghingsten lever dock sitt eget liv och har tuggat och dragit i den så att den gick sönder, men de andra hästarna har inte haft sönder dem och då kan de ändå vara lite hårda mot påsarna). Betydligt lättare att fylla i än vanliga nät (som jag aldrig kommer överens med utan bara står och sliter och drar i utan att det blir rätt).

De rymmer rätt så mycket och vi har dem till islandshästar. Har man större häst som ska ha massor, massor, massor med hö vet jag inte om de räcker, men då kan man ju ha två. :)

JoannaNi
0

jag är ute efter nät då det förlänger ät-tiden för hästen. de måste jobba och slita lite för varje tugga vilket håller de sysselsatta längre.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Linnea
1

Sätt upp en eller två små krokar i stallet på lagom höjd så kan du fästa upp ena sidan av nätet under tiden du fyller. Du håller själv med ena handen så då blir öppningen stor. Använder inte hönät själv (men jag har ett) men har ju fyllt några i mina dar..

Om hästen står i box så spelar det inte så stor roll eftersom hästen normalt inte rör sig så mycket ändå. Du kan ju ha hönät i hagen med och då är det ju bra med flera på olika ställen!

Skynda långsamt så går det fortare.

viktoria91
1

http://www.youtube.com/watch?v=NqL0QAyV5VU

Sådan har min i hagen som min pappa gjort i stabilare konstruktion. Funkar jättebra då hon bara vräker i sig maten annars! Vill inte ha hönät pga risken at fastna i den och onaturlig ätställning. Av samma anledning får hon höet på golvet o boxen och inget hönt där.

Lorita
0

Nu är hästar skapta för att äta från marken så hönät är inte att rekommendera

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

#5 Presic! Dörför har inte min hönät. Plus risken att hästen får hö i ögonen mycket lättare när dem äter ur hönät.

JoannaNi
0

ah hänga de på en krock blir lättre.

ja självklart ska hästarna äta från marken, därför hänger jag upp de så att de mer eller mindre ligger ner.

foderhäcken var smart! om jag gör en blir den nog istället längre och mindre i höjd. vart fick ni tag på gallret? varifrån stoppar ni in höet?

// Joanna

vildhast.blogg.se

Lorita
0

#7 då är risken jättestor att dom fastnar i nätet och då kan man få väldiga benskador på hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

#7 Absolut nte hönät så nära golvet!! Den är inte så hög till min ponny, går bara uoo till armbågen på frambenen, gallret kan man ta upp så att man kan dra ut dte genom en kil typ. Svårt att förklaar kan se om jkag kan fott det. Gallret har man pappa svetsat ihop av 18 meter armeringsjärn.

JoannaNi
0

jag är ute efter att hästarna ska ha det så naturligt som möjligt vilket innebär framförallt att de äter från marken, även inte har för stora fodergivor på samma ställe utan rör på sig däremellan.

hästarna är även skapta för att äta ofta och länge, vilket är vad jag vill ha hönäten till, att de förlänger ät tiden, de får inte alls i sig lika stora mängder från ett hönät som de får ur löst hö. Då är det som att äta spaghetti, de tar en tugga och när de lyfter på huvet så sitter havla kakan kvar. Vilket då gör att en kaka försvinner ganska snabbt och deras dagliga ranson är borta på nolltid. sen får de den onaturliga väntetiden utan mat tills det är dags för utfodring igen..

det bästa vore att hitta halm som de kan gnaga på men vi har inte hittat någon tyvärr :(

// Joanna

vildhast.blogg.se

JoannaNi
0

hönäten häger, men lågt så botten iprincip ligger ner, de har inga skor och broddar att fastna i nätet med. och skulle de vilja krafsa på nätet flyger det iväg.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Maja
0

När vi lägger ut hö i hagen så lägger vi det i mängder med små tussar över halva hagen. Inga hela kakor, utan massa smått överallt. Håller hästarna sysselsatta ett bra tag.

JoannaNi
0

#12 så gör vi med, det blir väldigt väldigt mycket bärande för vår flock. lättare för oss svårare för hästarna vore skönt.

för att förtydliga att våra hästar inte riskerar att skadas av hönäten.

http://dalpraktiken.se/Priser/13%20kilo.JPG

nu är det inte ett sådant hönät men det hänger så pass lågt om inte lite längre. det är som en boll finns ingenting för dom att fastna i.

// Joanna

vildhast.blogg.se

bell
0

http://www.slowfeeding.com Lite inspiration Glad

kaka1234567
0

jag skulle aldrig villja ha hönät de är mycket bättre att äta från marken

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

Vi hade hönät i träden i mitt gamla stall. Hästarna skskade ut höt och åt sedan från marken. Mindre spill än om man la direkt på marken, men ändå åt hästarna från marken.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder inte hönät men har ett foderbord.

Se bilden ----------------------------------->

JoannaNi
0

# tack så mycket! mycket bra sida! bra att dela med sig av erfarenheter, skaparen av sidan hade många varianter som inte fungerade så bra och en hel del som fungerar utmärkt! :)

// Joanna

vildhast.blogg.se

Elshira
0

Vill man ha ett hönät ligga på golvet så kan man göra sitt eget med lite mer finmaskigt nät.

T.ex sådant som brukar vara till innebandymål eller liknande - tillräckligt små för att din häst inte ska kunna få in en hov bara! Då kan man gärna ge dem på marken.

I övrigt så är jag själv hellre utan hönät än att hänga upp det så de inte kan fastna, men ska stå och äta snett hela tiden istället.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Var får man tag i sådant nät som dom använder i länken i #14? Jag vill ha sådant nät som är så stort att det går att trä över en hel rundbal. Nån som vet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#20 http://www.dalpraktiken.se/rep.htm

Gå in under priser sedan finns där så du kan gå vidare till hönät. =)

CelsiusT
0

#21 Det var ju svindyrt =S

Kan man inte ta två vanliga stora hönär och klippa isär och sy ihop tro?

viktoria91
0

#22 Kanske fanns andra stoa nät man kan använda?

CelsiusT
0

#23 Det fanns bara mindre nät på den sidan eller ett stort som kostade multum. Har försökt komma på vad för nät man kan använda sig av som håller, men jag hittar inget bra. Men klippa isär och sy ihop två nät borde väl fungera tycker jag.

Zaphix
0

Funderar lite på nät..

http://www.onlinesport.se/

Där finns det massa nät till olika bollsporter, kolla tjocklek och hålstorlek på såna, bör man ju kunna sy av.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Taktur
0

Kontainernät finns att köpa minns inte var jag såg det men googla på det. Betydligt billigare iaf.

JoannaNi
0

du som vill ha storbalsnät!

jag hittade denna blogg i min search på hö nät knytning m.m.

http://stallskogalund.blogg.se/2010/october/honat.html

du kan alltså beställa vilket nät du vill och sen fixa det själv, billigaste alternativet.

jag ska ta en närmare titt på konteinernät.

// Joanna

vildhast.blogg.se

CelsiusT
0

Ah, den sidan länkade till http://www.gavlenat.se/ som tydligen går att beställa måttbeställda nät på till lägre priser. Jag behöver ju inte heller ens att formsytt nät utan bara ett vanligt fyrkantigt då jag ska ha det till en fyrkantig ram runt balen.

JoannaNi
0

a jag har frågat om prisoffert på 2 sidor, Kåge produkter och Gävlenät. Kåge var dyrare än färdiga nät, och hos Gävlenät kostar ett nät 120x180 (när man sytt ihop det blir det 120x90 perfekt för en liten bal) och ett sådant kostar då 140 + moms.

beroende på hur många man ska ha så blir det inte mycket billigare än att köpa från ex. http://caisasshop.ebutiken.nu/ då man även måste köpa till snöre att "sy" ihop det med.

för dig som ska ha ett stort blir det nog billigast från ex. Gävlenät.

// Joanna

vildhast.blogg.se