inspänning vid longering?
tar det ngn skada påhästens mun om man longerar den men inspänningstyglar? Jag hade tänkt o göra det 1-2 ggr i månaden. Jag menar dom som går från sadelgjorden till bettet.

Jag tycker att det är viktigt att först låta hästen gå lös i alla gångarter och avslappnad innan du spänner in henne.
-Och se till att inte inspänningen bli för tajt då är det bara en tvingad handling utan effekt.
-Vad är målet med din inspänning?
-Är det för att hästen har svårt att hitta sin balans/fel exteriör som hindrar att hon går rätt när du rider?
Men en väl och bra inspänning och lika många varv i bägge varven är ingen fara bara du vet varför, att du inte spänner in din häst för mkt.
Hälsningar /Linda
Varför inte ta och försöka med att låta din häst få springa helt fritt i padocken ? alltså utan longerlina mm , stå som om du longerar men ha hästen fri , annvänd din longer piska till att styra upp det hela, lovar att du kommer att få en glad häst som gör som du ber om efter ett tag,utan en massa extra tillbehör.

#2 - det måste ja prova..har tyvärr ingen padock och
hagen är för stor och andra hästar i, men får fixa nåt.
Låter ju jätte kul!
japp det är det också , tar ett tag innan din pålla fattar riktigt vad det är du vill men sen !!!! man får många goà skratt plus att du lär dig att läsa din häst och den dig, lek fram arbetet i början och ställ kraven succesivt.

Okie, jag longerar ibland, men det är knappt som hon
förstår va jag menar då. Men det måste ju vara roligare för
de att vara lösa..

Jag brukar släppa mina unghästar så dom får busa av sig på ridbanan. Även ibland innan longering. Men sedan longerar jag som vanligt och rider efteråt. Ibland orkar jag inte rida till Gobban tex innan lektion. För det blir för mycket för min kropp får för ont då. Då är det bra att longera först.Då är Gobban lagom uppvärmd när jag själv ska sitta på och tex rida lektion en hel timma.
hm.. finns det inte något försäkringskrav på att man skall hålla hästen inspänd?

Hur menar du ems?