Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3391 ggr
Emelie-G
0

Fladdrande underläpp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var med en kompis hos hennes häst idag. En av ridskoleponnyerna i det stallet liksom fladdrade med underläppen, den bara hängde och fladdrade upp och ner och fram och tillbaka.. Reagerade på det, någon som vet vad fladdret kan bero på?

Bifogar två bilder på den fladdrande ponnyn :)

MVH Emelie

Emelie-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fladderbild nr 2.

emmm
0

iiiuu.. ser läbbigt ut!

gejsa
0

Vad jag har hört så kan en del hästar göra så när dom är avspända.

[slo]
0

Jag har ingen aning faktiskt… Men det ser ut som den vill öppna munnen.

Due-Boje
0

Den ser inte alls ut att vara tillfreds med bettet. Precis som att vissa häster sticker ut tungan (vilket den gör också) Sedan kan det vara en dum invand sak som inte har med något av det att göra. Men oftast är det något som stör den!

Alex
0

Ser det inte ut att vara lite väl spänt? Eller är det bara jag som tycker det? Tror nog att bettet kan släppas ner ett par hål i alla fall..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ida_79
0

mitt travar sto gör så jämt…

MiaMaria
0

Till att börja med tycker jag att sidstyckena ska släppas, gärna 2 hål på varje sida, beroende på hur lagomt de blir då, ser på tok för kort ut! Sen håller jag med Due- Boje om att de kan vara en invand sak, men jag tycker i de här fallet att ni ska testa släppa ner sidostyckena till en början och byta bett till ett som passar och som ligger bra i munnen på den

Due-Boje
0

omvi tittar på bettet är det otrolig tunt, alltså väldigt skarpt för ponnyns mun. Jag tycker också sidostyckena är mycket korta, och nosremmen är så spänd att tillbakaknäppet har åkt upp över plattan på undersidan, ser ni också det? Det ser ut som att man försökt lösa problemet med att dra allt hårdare :S

MiaMaria
0

#9 Ja som du säger med nosgrimman tycker jag oxå det ser ut som. Ang bettet så skulle jag inte gärna sätta ett tjockare bett på den, dock väldigt beroende på hur den ser ut i munnen och det vet vi ju inte. Men ett bett som är lagomt långt och som är anpassat för den ponnyns mun-form skulle jag villa ha

Due-Boje
0

men bettet kan inte vara mer än 1-1,5 cm tjockt?! Och då ser vi ju bara den yttersta biten. Nej, vi vet självklart inte hur de är i munnen.. och ridskoleponnyer har ju en tendens att bli Väldigt starka.. Kanske tvunget för att en lite tjej ska kunna rida den. Men det är inte ett schysst bett ändå.

[slo]
0

Nu har jag studerat bilderna lite noggrannare, och skulle vilja ha ner nosgrimman ett par hål också.

Förutom det som MiaMaria och Due-Boje redan påpekat, att sänka bettet. Men tjockare vet jag inte om jag vill ha, tycker det verkar vara ganska lagom tjocklek på bett. Men det beror ju såklart (som redan sagts) på hur mycket som får plats i hästens mun. Föredrar dock lite för tunnt och passa på handen än lite för tjockt och slita och dra för att få någon kontakt.

Due-Boje
0

joo.. klart. men det finns ju mindre duktiga ryttare som sliter och drar ändå. En hård mun kommer dessutom av en hård hand!

[slo]
0

Sant, såklart. Glömde av att det var en ridskoleponny vi diskuterade ;)

CarolineO
0

Min travartös gör så när något är annorlunda… om jag kratsar hovarna innan jag borstar henne istället för tvärt om som jag brukar eller så… då börjar hon fladdra med läppen… Ser lite skoj ut =0)

davidia
0

min ena häst hänger med underläppen ibland,då är han avslappnad.men det hänger inte sådär mycket.

Anna
0

Tycker också att bettet bör släppas ner, sitter ju på tok för långt upp. Min första tanke på första bilden var att h*n hade bettet under tungan men så var ju inte fallet. Ser skumt ut iallafall.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Scandi
0

Mackan gör så när jag borstar lr masserar honom.. hellt enkelt när han tycker d är skönt lr mysigt. D varierar nog en håller med om d mder nosremmen.

CBA
0

I den första anblicken så trodde jag först att den som håller i tyglarna sitter och drar hårt i dom om man tittar på ponnyns mungipor.

Sen såg jag till min förskräckelse att tyglarna hänger i en mjuk båge, alltså kan det inte vara så att någon sitter med omilda händer…vilket betyder att bettet sitter på tok för högt upp, som redan påpekats.

Sen skulle även jag vilja hissa ner nosgrimman en bra bit samt kanske även öppna upp den lite så ponnyn får iaf lite spelrum med munnen (om nosgrimman nödvändigtvis måste sitta på tränset).

Jag har sett två varianter av när hästar hänger med underläppen…den första är när den hänger en aning lite slappt, precis som om den inte orkar hålla ihop munnen (händer ofta när hästen står och halvsover).
Den andra varianten är som på bilden, hästen spänner munnen och viker ner underläppen och det har alltid berott på antingen fel bett, bettet sitter fel i munnen, för hårt åtdragen nosgrimma eller hårda händer som behandlar tyglarna omilt.

Detta är vad jag har upplevt och har ofta varit snabbt fixat genom att ändra på ovanstående anledningar.

Om en häst springer och gapar så där så är det nått som är knas!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Ni kan ha fel där faktist. Har haft ett halvblodssto som fladdrade med läppen oftast när den gick rätt i dressyren. Jag frågade om det inte var något fel men både ägaren och ridinstuktören sa att hon gick rätt. Och hon är noga med både bett och sadlar. Men så där mycket öppnade hon inte munnen iofs men den fladdrade iaf.

Anna
0

#20 Jo fast det syns väl ändå att bettet sitter för högt upp?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

Det ser ut att sitta för högt och även vara för stort faktist.

[slo]
0

#20 Jo men det är skillnad på att fladdra med underläppen och att "fälla bak" den så som ponnyn på bilden gör…

CBA
0

#20 Jo då dom kan hänga med underläppen även när man rider dom och är det ett mukt häng så är de troligen avslappnade och mjuka i munnen.
Men om läppen är stel och hårt dragen tillbaks så spänner den sig över något som inte stämmer med sånt som hänger ihop med tränset som bett, nosgrimmor etc.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Lite svårt att säga hur det är på två foton också. Sånt borde väl någon på en ridskola kunna eller?

Men håller med om att det ser ut att göra ont. Men ville bara skriva att det finns hästar som fladdrar mycket med underläppen fast det inte är något fel.

emmm
0

#25 Men nu gäller det ju just denna häst, inte andra hästar…

gejsa
0

#26# Så du menar med ditt inlägg att jag inte får skriva vad jag vill här eller?

Scandi
0

#0 vad säger ridskolan om det att hästenfladdar då? Gör han så även så när han inte rids lr bara när man rider?

emmm
0

#27 Givetvis får du skriva precis vad du vill.

gejsa
0

#29# Det verkar inte så med ditt inlägg till mig. Det var ju en aningen överlägsen ton du hade där tycker jag.

[Angel88]
0

bettet ska ner minst två hål. och byt till en mindre stolek…

Emelie-G
0

Ojoj, många svar, kul!

#28 Ingen aning, var inte "min" ridskola om man säger så, första gången jag var där.

Men kan påpeka detta till min kompis som har sin häst där så kan hon säkert föra det vidare.
Om inte åker jag väl dit och åtminstånde lättar på sidostyckena ett par hål och släppa ner nosgrimman. Bett blir däremot svårt att ändra då..