Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 733 ggr
Mandysan
0

Sjukdom?!

Nu har Flash blivit sjuk!GråterUsch antagligen är det kvarka! Nån som har något tips på vad man kan göra för att muntra upp en sjuk pålle?

Faxlin
0

Nej, men gud vad hemskt. Hur mår han?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mandysan
0

hängig som bara den… Vi märkte att han var sjuk i måndags.. Jag har inte varit ute idag så jag vet inte hur han mår nu… Men i måndags så kunde vi tom hålla havre rätt under mulen på honom och han äter inte..I vanliga fall så är han matgladas i stallet..

Faxlin
0

Har veterinären varit ut och tittat på honom? Vad säger han/hon då?

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#3 Jag vet inte för jag har inte hunnit ut dit ännu… Ska kolla hemsidan och se om det står något…

Faxlin
0

Ja, gör det. Tycker det låter som om det vore bra om en veterinär tittar på honom. Aldrig bra om hästarna inte äter. Hur dricker han? Vet du det?

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Kvarka måste anmälas också. Inga obehöriga får komma in i stallet. Man måste tvätta allt och alla kläder måste bytas när du åker därifrån. Smittar visst genom skor också kan göra.

Faxlin
0

Japp, hela stallets hästar blir satta i karantän. Men det behöver ju inte vara kvarka han har. men nog skulle det väl kännas bättre om en veterinär kollade upp det.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Har hästen feber? Får man inte hög feber av det?

Faxlin
0

Jo det kan den få. Men det finns även andra kvarkaliknande symptomer som inte utesluter att det är kvarka ändå.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Står inget nytt på hemsidan förutom att dom har ställt in en hopptävling pga av kvarka i det andra stallet..
#6 Vi har kvarka i ett annat stall där så den är anmäld.

[slo]
0

Svullnar dom inte som sjutton mellan ganascherna när det är kvarka i farten? Har ett svagt minne av det, var längesen jag hade med sjukdomen att göra.

//Jonas

Faxlin
0

Ett bra tips är att läsa om kvarka här på artiklar.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

YES! det var trots allt inte kvarka! Han hade tydligen "bara" kolik i måndags. Enligt vet. så hade tarmarna vridits om så det hade visat kvarkaliknande symptom. Det ända som skiljer är just att dom svullnar upp vid ganachen! Jag red han lite lätt idag och allt var som vanligt!Skrattande

Faxlin
0

Skönt att höra att han mår bra igen.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Mmmm det enda som märks är att han har blivit väldigt kel go!:D

gejsa
0

Ha, ha vad kul. Tur för er. Men såg lite kul ut. Trodde hästen hostade och den hade kolik i stället. Flört