uteboxar
är det någon här som har uteboxar?
byggde ni dom själv?
priser?
funkar det bra, eller saknar ni att vanligt stall?

2 uteboxar som de som äger stallet gjorde själva, elr jaa, det är sådna skjutdörrar (?) som dom köpte ;)
Inegna naing, på pris, men det funkar bra - vad jag vet :)
denna har jag funderingar på, plus att bygga taket lite längre utoch sätta upp vägg så det lir som en stallgång utanför boxarna.
http://www.pegasusboxen.se/se/_img/29_284.jpg
jag har mailat för pris.
men är det någon som byggt helt själv här?

Jag vet att de flesta färdiga uteboxar är rätt dyra att köpa färdiga…
Tror att det biligaste alternativet (kan ha funnits biligare, men valdes isåfall bort för att det var sämre kvalité eller något annat fel) som de som bygde 3 uteboxar för ett par år sedan som jag känner hittade var på 30-40.000 tot.
Jag tycker personligen att utebox är lite besvärligt för mig, men rätt bra för hästen. Blir mkt bättre luft och de flesta värkar tycka att det är roligare. Enda negativa jag kan komma på för hästen är att det kan bli ensamare och att om den är känslig, kallare.
För mig så är det kallare, ensamare och besvärligare med skötseln utav hästen, antinge så har det inte funnits så att man kan gå in någonstans vilket inte är så kul eller så får man ta ut hästen och sedan gå in i den fasta delen utav stallet, vilket kännts lite besvärligt om man är lat :p
jag tänkte i sånnafall att taket skulle förlängas och bygga väggar så att det blev som en stallgång utanför boxarna.
dels blir det smidigare att sköta hästarna, och lite varmare i "stallet"

#3 behöver inte bli ensammare för hästen. det är lätt att ha galler mellan boxarna så hästarna ändå får den sociala kontakten.
#4 det är en bra idé.
jag hade själv gärna haft uteboxar, eller lösdrift. men det fungerar inte som läget är nu tyvärr.

En sådan blir nog jättebra jen. Och att göra så som du tänkt så det inte blåser rätt in i boxarna med och att ni kan stå där inne med hästen. Men det finns ingen bod för sadlar. Men det billigaste alternativet är ju då att köpa en arbetsbod och ha mat och sadlar, träns etc i. Man kan ju få tag i sådana för cirkus 15000 kr och det är ju inte farligt dyrt. Men en utebox som ser ut så där går nog på ca 100.000 kr med golv och allt tror jag nog. För du måste ju ha två boxar. Den du visar på bilden är väl med en box?
#6 det är 2 boxar.
ett förråd har jag 4 meter från där vi tänkte sätta upp boxarna. det är ca 20kvm stort.och sitter ihop med garaget som jag tänkte förvara sadlar och annan utrustning i.
#5 ja, en lösdrift är ju jättebra för hästen, plus att man KAN stänga in dom när det blir väldans ruskväder om man vill.

#7# Men då är det ju ännu bättre. Får ni hyra mark bredvid också då eller?

Perfekt ju. Ja, jag minns att du skrev att grannen hade sina sommarhagar bredvid er tomt. När du skulle flytta dit alltså.
ja, beteshagarna är precis vid våran altan 
vi ska få låna den i sommar eftersom deras ena pålle fått fång
jag har nu diskussioner med min pappa om kostnad för att bygga egna uteboxar också.
för färdiga fick jag detta svar från en leverantör
Höjd 2200 mm:
1:a utebox 3040x3110 mm plywood (4 väggar) 18 800:-
2:a utebox 2990x3110 mm plywood (3 väggar) 13 900:-
1:a utebox 3040x3110 mm plank (4 väggar) 15 900:-
2:a utebox 2990x3110 mm plank (3 väggar) 11 700:-
1:a utebox 3645x3110 mm plank (4 väggar) 18 300:-
2:a utebox 3595x3110 mm plank (3 väggar) 13 900:-
1:a utebox 4100x3110 mm plank (4 väggar) 19 500:-
2:a utebox 4050x3110 mm plank (3 väggar) 15 000:-
Höjd 2650 mm:
1:a utebox 3040x3110 mm plank (4 väggar) 18 300:-
2:a utebox 2990x3110 mm plank (3 väggar) 12 600:-
1:a utebox 3645x3110 mm plank (4 väggar) 20 700:-
2:a utebox 3595x3110 mm plank (3 väggar) 14 900:-
1:a utebox 4100x3110 mm plank (4 väggar) 23 200:-
2:a utebox 4050x3110 mm plank (3 väggar) 17 000:-
Fritt kund olossad bil
Alla priser exkl. moms

Det finns fler uteboxarleverantörer i tidningen Ridsport. Kolla där.

det lär bli billigare att göra egna, vilka priser!
ja det blir nog mycket billigare att göra egna tror jag.

oj, det var dyrt. Men det blir nog kanonbra hur du än gör Jen, om du köper eller gör eget.
ja, jag hoppas det. och jag tror också det blir mycket billigare att göra själv 

det enda som kan bli lite bökigt att göra är förmodligen gallerna, om du nu ska ha det i boxarna.
#19 menar du emellan boxarna eller på boxdörren ?
emellan går ju att använda bräder, på boxdörrarna vet jag ej ännu…

både och jen. helst ska man väl inte ha galler på dörrarna, man måste ju kunna stänga ordentligt. jag hade haft engelska boxdörrar. sedan galler mellan boxarna.
har man en händig gubbe kan han lätt fixa galler med armeringsjärn och en svets.

På vissa ställer har vi hemgjort galler. Man har ju rör och så borrar man stora hål där rören ska vara sedan en ram som man sätter dit. Oh, la la färdigt!
när jag hade uteboxar så fanns det galler i mellan boxarna och dörrarna var tvådelade utan galler.
nu har jag sökt lite på nätet angående botten på uteboxarna! en del gjuter platta (kostar ca 10000kr)
en del har stampat jordgolv, och andra har sand plus en tjock gummimatta…
själv hade jag fundering på singel,sand och gummimatta…
vilket hade ni valt?
vi hade bräder som golv och det rekomenderar jag inte då dom ruttnar.jag hade tagit singel,sand och gummimatta
#25 ja, singeln är ju bra dränering..

cementgolv är bäst i alla lägen tycker jag iaf.

#25 beror helt och hållet på vad det är för brädor. ekbrädor håller hur länge som helst!
jen,
jordgolv ska vara jättebra dränage. men som gejsa skriver, cementgolv är ju absolut bäst. det är lätt att rengöra. tänk om du har singel och ska ha ut all skit på våren. ingen höjdare. många stenar följer ju med.
gjuta golvet kan ni göra själv. att beställa ut en cementbil kostar inte många tusenlappar. eller om man hyr en brocca och köper cement själv.
vi ska gjuta platta i sommar och ska blanda cementen själv.
frågan är ju hur mkt man själv vill göra av arbetet.
ska ni gjuta platta samtidigt?
hmm, jag och min pappa var ner och kollade idag.
han tyckte att vi skulle bygga om cykelförrådet till boxar (där är det cementgolv) och bygga förråd bredvid istället….
vi får väl se hur det blir 

tänk bara på takhöjden där. det är ju faktiskt smidigast kanske om det redan är gjutet.
ooh jag älskar sånt här… det är så roligt att planera och ha sig. =)