Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 4240 ggr
[Agilityvovven]
0

Varför spänna ytter först?

Jag har kollat igenom massor artiklar & böcker om longering. Där jag har läst står det att man alltid ska spänna ytter inspänningstygel först. Varför ska man göra så? Ser liksom inte skillnaden. Skäms

Elshira
0

Den som är innerst kan väll vara något kortare än den yttre för att hästen ska ställa sig. Men varför man gör den ena före den andra vet jag inte, jag vet redan på vika hål min häst ska ha på inner o ytter Skäms Men kanske har något att göra med att man spänner den först och anpassar den inre efter den eller något?

Hakuna matata!

[Agilityvovven]
0

Ah, fast man borde ändå kunna göra tvärt om, annpassa den yttre efter den innre.. :O

Elshira
0

#2 Precis o.O Nej men jag vet inte helt enkelt. Men det kanske är samma sak som att man alltid ska leda och hoppa upp på hästens vänstra sida :P

Hakuna matata!

NettanLindholm
0

det är för att om hästen blir rädd så hoppar den bort från dig eftersom att den är kortare och drar huvudet mer ditåt. :)

Klasselover
0

Man ska spänna yttre först ifall hästen blir skrämd så den hoppar ifrån dig, om man spänner inre först kommer den antagligen hoppa på dig. Så har vi lärt oss på hästgymnasiet jag går på :p

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Sedär, Nettan hann före ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

AnnaLundin
0

varför alls använda inspänningstyglar?

själv är jag allergisk mot såna och väljer hellre att tömköra.

En bekant till mig longerade sin unghäst (många år sedan) med inspänningstyglar och av någon anledning fick den panik när det tog emot, så den reste sig på bakbenen - och eftersom huvudet inte var fritt och kunde hjälpa till med balansen, så slog han runt och bröt nacken!

[Agilityvovven]
0

#7 Usch, vad hemskt!

Gillar inte heller inspänningstyglar, tycker att man ska kunna hantera hästen lika bra (elr bättre) utan.

Tusen
0

Tips! Tömlongera istället. Då kan man reglera hästen mycket bättre.

[Agilityvovven]
0

#9 Du menar med två linor? (: Smart!

Elshira
0

Jag kör alltid med bensnören (de runda snörena) av lite mjukare modell. Föredrar ändå att ha inspänningstyglar av det slaget än att störaa hästen i minnen vid tömkörning, man blir ju trots allt inte lika kännslig. Så för att de ska gå i form och söka sig neråt så använder jag mig gärna av inspänningstyglar.

Men jag skulle då aldrig sätta på ett par som inte var elastiska, det måste kännas väldigt hemskt och kan mycket väl tänka mig att fler hästar skulle göra som #7

Hakuna matata!

Tusen
0

#11 Om man kan tömlongera stör man inte hästen i munnen alls. Däremot är det klättare att reglera tempo och hållning på hästen vid tömlongering. Tyvärr är det alldeles för få som vill lära sig att göra detta. Det är lättare att koppla på inspänningstyglar, tydligen.

Elshira
0

#12 Jag vet inte vat "tömlongering är", men jag snackar typ vanlig tömkörning på banan, men det är samma antar jag? =)

Jag tycker det är svårt att vara lika kännslig - dels för at man har långa tyglar som blir betydligt tyngre och bara vikten av tyglarna gör en mer okännslig tycker jag (även vid körning). Och har man sedan en häst som inte är allt för lyhörd - då blir det verkligen störningsmomnent! Men det är framför allt tyglarna som jag stör mig på (tyngden), och ändå använder jag mig inte av lädertyglar som jag tycker blir ännu värre xD Skulle kunna tänka mig utan bensnörena om jag kunde hitta ett par lädertyglar som är lika tunna som ett par kandartyglar (lite tynnre och smalare än vanliga lädertyglar).

Hakuna matata!

Tusen
0

#13 Nej, absolut inte. Tömlongering är något helt annat.
Då du tömlongerar är det just tyngden i lädertömmen som utnyttjas och man har hästen springandes i cirkel runt sig, precis som vid vanlig longering.

Har tyvärr ingen bild på detta på den här datorn men ev. lägger jag ut en bild på detta då jag kommer åt den andra datorn.

Elshira
0

¤14 Jag kan tänka mig hur detta ser ut. På cirkel går det säkert bra, men hur tillämpar man det om man gör allt anat på banan och inte bara i volt? Jag är tyvärr inte mer än självlärd i tömkörnig så du får ursäkta! Gör det inte särskilt ofta för den delen utan jag gör det jag är bra på så jag inte förstör hästen. :)

Hakuna matata!

Tusen
0

#15 Tömkörning är ju något helt annat och behövs ju egentligen inte annat än för att lära hästen ta styrning. för övrigt tycker jag det är rätt onödigt. Men även vid tömkörning bör man ta hjälp av någon som verkligen KAN tömkörning. För att gå bakom en häst med tömmar kan alla göra, men riktig tömkörning bör du få hjälp med av en utbildad körinstruktör. Vet inte om det finns så många men en del ridskolelärare kan det och ibland en del travskoleinstruktörer. Kan även säga att det är tveksamt om det finns någon travtränare alls som har den utbildningen.

Elshira
0

#16 Jag brukar göra det med unghästarna, när någon kommer tillbaka från sjukkonvalecens eller bara för lite variation någon gång ibland =)

Men där ingår ju givetvis även volten, jag tömkör hellre än longerar. Men jag vill ju att hästen inte bara ska gå utan även arbeta. Men hjälptyglarna gör ju inget om inte hästen sätter under sig givetvis, så det ska man ju absolut ha koll på! Annars gör jag mest saker i skritt o trav, runt koner bommar osv. Lite vanlig ridning utan klunsen bara ^^

Hakuna matata!

Klasselover
0

Dubbellongering är det rätta ordet för "tömkörning" på volt.

Tusen
0