Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7478 ggr
SuperLivis
1

Benlindor

Hej!

Jag har några frågor angående benlindor.

1. Jag har hört att någon slags benlindor kan skada hästarnas ben/senor. Är det fleecelindor eller sådant här material: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610099&deptid=99&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
(nu menar jag inte den färgen eller ponnylindorna, men det materialet! :d)

2. Man måste väl inte ha paddar under fleecelindor?

3. Kan  man använda sådan här under "vanlig" ridning (t.ex. om man vill ta lite bilder och sådant ;) ) http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610071&deptid=99&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
eller måste det vara elastiska lindor?

4. Jag vet att man inte får ha benlindor på dressyrtävlingar, men är det tillåtet på hopptävlingar? Får man isåfall ha alla slags lindor, fleecelindor och sådan jag visade i fråga 1?

5. Om hästen inte är van vid lindor eller benskydd, kan den då ta skada av lindorna om man t.ex. hoppar?

viktoria91
0

1. ALLA lindor kan skada hästens ben om man lindar fel.

2.Man måste inte men man ska ha för att jämna ut trycket.

3. Dem kan man ha när man rider, jag brukar ha sådana.

4.Vet inte men jag tror det.

5.Nej, se till att vänja in hästen/ponnyn bara och att skydden inte kan gå upp.

Superbra att ha! http://www.hooks.se/product.aspx?productid=690081&deptid=99&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

SuperLivis
0

#1 Tackar! :)

Jag ska vara med på en maskeradhoppning på min ridklubb och hade då tänkt ha lindor. Men det är ju en ridskoleponny, så jag kommer inte direkt kunna vänja henne före.. Kommer det gå ändå?

Dessutom har jag snart har vuxit ur min medryttarponny,  och skulle vilja ha lite "fina bilder" när jag rider honom ;) Eftersom hans "färg" är ljusgrön skulle det vara fint med hans ljusgröna schabrak (han har massor olika), min ljusgröna hoodtröja och ljusgröna benlindor, på en äng till våren/sommaren :D

viktoria91
0

#2 Hur det kommer gå kan jag inte svara på. är du inte van vid att linda så be en erfaren hjälpa dig. =)

Allt det ljusgröna på en äng hade nog smält in lite mycket i bakgrunden, skulle nog vara snyggare nu på vintern så dte inte blir så mycket grönt. =)

SuperLivis
0

#3 jag kan linda, det är inte det jag menar ^^ Hon kommer nog inte ha på sig lindorna före någon gång, och jag vet inte om hon haft det förr.

Ja, jag tänkte också på det ^^ Men vi får se!

viktoria91
0

#4 Då är det bara att fråga om hon haft det innan. Vägrar hon gå framåt så gillar hon nog inte dem, när min ponny får nya skydd på bakbenen hon aldrig haft lyfter hon högre på dem ett par steg sen går hon som vanligt.=)

Em--ma
0

Bra fakta text om lindor! :)

Frågan om huruvida benlindor ska användas på hästar i både rid- och stallsammanhang är delad. Det finns i grunden två teorier; de som endast rider med elastiska lindor och de som rider med lindor i fleece eller akrylmaterial. Bland de som håller sig till den sistnämnda anser vissa att man även kan rida utan paddar, vilket inte förekommer i "teori 1". Vi ska nu gå in lite närmare på dessa teorier och därmed komma fram till vilka lindor som lämpar sig för ridning respektive stallbandagering.

Elastiska lindor 
ridning med elastiska benlindor. De elastiska benlindorna är i grunden utformade för hästens ben i ridning och arbete, det är därför de är elastiska. Vid arbete utvidgas hästens blodkärl, senor och ligament, även i benen. Då behövs elasticiteten för att det ska vara möjligt. Elastiska lindor ska alltid användas med bandageunderlägg eftersom de annars kan ge en del otrevliga konsekvenser att linda direkt på benet. För det första kan det orsaka brännsår eftersom lindorna är just elastiska, sedan får man en enskild skarv för varje varv man lindar vilket medför punkttryck på senan eftersom det är omöjligt att linda exakt lika hårt varje varv. Paddens uppgift är att fördela trycket och hålla senorna och även resten av benet fritt från skarvarna, padden ger också det stöd och skydd man är ute efter. Det är lätt att dra åt en elastisk linda för hårt och padden kan då ta detta till viss del.

Flecce/akryl lindor:
ridning med fleece- (eller akryl)lindor. Till skillnad från den elastiska lindan är fleecelindan stum och egentligen avsedd för värmande stallbandage. Eftersom den är stum kan hästens blodkärl, senor och ligament inte vidgas och röra på sig på samma sätt. Inte heller dessa lindor ska lindas direkt på hästens ben eftersom även de bildar en skarv för varje varv och punkttryck. Precis som med de elastiska, detta gäller vilken linda du än väljer. Fleecelindor ger däremot inte brännsår lika lätt med det förekommer. Padden har samma uppgift hos dessa lindor.
Sammanfattning.
Alltså, de elastiska lindorna låter blodkärl, senor och ligament i hästens ben utvidgas och röra på sig. Medans de stumma fleecelindorna hindrar det. I båda fallen ska padd utan undantag användas för att ge stöd, skydd, utgämna trycket och skydda senorna och övriga benet från de skarvar som annars skulle ligga direkt mot benet. Visst finns det de som tycker det är fult och jobbigt att linda med pad, men är det värt risken? Nej, då är det bättre att låta bli lindorna och använda skydd istället.
Elastiska - ridbandage
Flecce/stumma/akryl - stallbandage

från En allroundryttare - benlindor 
ursprunligt skriven av Maja(?)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

SuperLivis
0

#6 Tack! Men jag har sett massor som ridit utan paddar .. Då får jag nog strunta i lindorna, för har inte råd både till lindor och paddar.

Em--ma
0

#7 just nu brukar jag rida utan paddar i flecce. ALDRIG utan I Elastik.
Men i flecce så kan (enligt min åsikt)  man linda utan padd om man inte rider längre än i 2 timmar.  Alltså alltid padd med flecce om man har den längre än två timmar. Annars hoppar jag över padden.
För under så kort tid, så hinner det inte komma några skador med flecce lindor om man inte lindar jätte hårt förstårs! ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !