Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 16249 ggr
f97lintro
10

Buga och ligga ner...

Hur lär man hästen att buga och ligga ner? Skulle vara kul att träna lite sånt:) Vet någon något mer kul att lära hästen?

Batistini
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att buga är det svåraste att lära in hästen, men det beror förstås vilken häst man har, det varierar. I juni var jag borta hos Rebecka Östh (skaparen för Natural Trick Training) och tränande med min stora häst Buster, och tack vare det så kan han nu både spansk skritt och bergsgeten. Här kommer en snabb förklaring hur man lär in buga utan godis:

1. Innan du börjar med att få hästen att att komma NER i buga så måste du veta att du kan backa din häst när du står i sadelläget (följarposition) med att endast vaja lite med grimskaftet. Om hästen backar är det viktigt att du följer med bakåt så att den inte blir förvirrad, och sedan ge en eftergift. Om din häst inte förstår föreslår jag att tränar lite NH innan så hästen blir känslig för tryck. Stå gärna mot en vägg så att hästen flyttar sig rakt.

2. När hästen kan backa med dig i ståndes bredvid manken så är det dags för det första momentet i buga. Be hästen att ta upp frambenet närmast dig genom att knacka strax under knät. När hästen lyfter hoven lägg ditt grimskaft runt området under kotan (nu rekomonderas ett lång grimskaft) så att du kan hålla kvar hästens hov i luften genom att bara hålla i grimskaftet (knyt aldrig! Du måste lätt kunna släppa om hästen blir rädd elr liknande) Nu när du står i läget med hästens ena hov i repet, ber du hästen att backa på precis samma sätt som tidigare.

3. Hästen måste ha sin bakben långt bakom sig för att komma ner i buga, så det blir det första du måste se till att den har. Be hästen flytta sina bakben bakåt tills den inte kan flytta mer bakåt. Vissa hästar accepterar detta bättre än andra medans vissa behöver en lång stund på sig vid att vänja sig vid att flytta sig med endast tre ben till godo.

4. Nu när hästen har sina bakben långt ifrån frambenet, så är det dags att be hästen att sänka sig nedåt. Detta gör det genom at helt enkelt fortsätta be hästen att backa. Vissa hästar föredrar att hoppa vidare på tre ben bakåt, medans vissa tar det lugnt och sänker sig. Repetera detta om och om igen, men kom ihåg att när du avslutat och berömt hästen, gå alltid några steg framåt innan du ber den sänka sig igen så att den får "gå ut ur övningen". Tillslut kan du få hästen att sänka så djupt att du kan få den stanna kvar i buga med ena benet vilandes på marken.

Hoppas att du förstod detta, det är en metod jag har lärt mig hos en mycket erfaren tricktränare.

Batistini
2

Här är när jag tränar bugar med mina stora häst!

f97lintro
1

#1 tack! kan du förklara några fler "trick"?

f97lintro
5

Hur lär jag hästen ligga ner?

[Nesslan]
7

Min shettis kan buga och gå i spanskskritt. Hon kan också gå lös och hon kan backa och vända på kommando. Buga lärde hon sig på en vecka, spanskskritt har tagit längre tid. Det finns många olika sätt att lära hästen det, jag har provat mig fram helt själv och har inte haft någon hjälp så prova du och se vad du och din häst trivs bäst med. Tänk bara på säkerheten och ett hett tips är att ha hjälm och skor med stålhätta.

Jag orkar inte skriva hur jag lärde henne det här men om du vill veta så kan du skicka ett PM så berättar jag mer. Lycka till! Glad

f97lintro
0

#5 skickar ett pm dåråFlört

Batistini
6

#3 Det finns såklart bergsgeten, min favorit, bara för att den är så lätt (i alla fall för min häst)

1. Be hästen att ställa sig jämnt med fram benen. Sätt dig sedan på huk bredvid frambenet så att du inte kan bli nersprungen. Be hästen att sänka sitt huvud genom att lägga tryck i grimskaftet rätt ner, och släpp genast på trydket så fort du får respons nedåt. Här är det viktigt med "ta-och-släpp". Vissa hästar är jättesvåra att sänka huvudet på, medans vissa förstår direkt.

2. När hästens står med sänkt huvud, ta försiktigt ett dressyrspö utan flärp och smek hästens kropp med. Det är viktigt att hästen accepterar denna beörning utan att höja huvudet. När den står lugnt kan kan du börja knacka lätt på hästens bakben som är på väg framåt, alltså det som hästen har mest utåt bakom svansen sett.

3. Knacka tillräckligt "hårt" så att hästen lyfter bakbenet. Det är okej att den tycker att det är obehagligt, och viftar med svansen, men den får aldrig sparka utåt, då måste man säga till på skarpen. När hästen lyfter bakbenet och kanske sparkar sig mot magen (reflex som man lockar fram) så beröm mycket. Sätter nu hästen fram bakbenet litegrann knacka nu på nästa bakben och be hästen göra samma sak. Arbeta dig steg för steg framåt med bakbenen, ocg glöm inte att "gå ut ur övningen" så fort hästen gör ett större framsteg. Det är viktigt att huvudet hela tiden är sänkt, annars kommer hästen att gå framåt. Om hästen börjar att gå framåt när du tränat ett tag (inte början, då är det naturligt att den inte förstår) måste du sätta upp en gräns, och passerar hästen denna gräns med en framhov så backa den ordentligt några steg.

4. Fortsätt att upprepa denna öving med att flytta bakben efter bakben, och tillslut ska det räcka att du bara knackar med spöt i marken. Målert är att ha ca 2 dm mellan hästens hovar men nöj dig med mycket större mellanrum i början. Lycka till!!

f97lintro
0

#7 tack! du är näst intill en "expert" enligt mig, hihi! kan du något mer?? Väldigt bra förklaringar!

Batistini
3

#8 Tack så väldigt mycket! Tja, vi har förstås spansk skritt, den är lite mer avancerad att förklara, men jag ska göra ett försök!

1. Inann du ger dig i kast den spanska skritten måste du veta hur hästen rör sig i skritten. Öviningar på hästryggen där du känner exakt vilket ben hästen tar fram är mycket bra att kunna. Ta dig en titt på när hästen går i skritten. I vilket läga ska jag torsera (knacka med ett spö) frambenet för att det ska bli rätt? Detta måste du veta. Spansk skritt börjas stillastående. När hästen har sitt vänstra bakben under sig kommer det vänstra frambenet att bli nästa ben som hästen kommer att ta fram när den börjar gå. Då är alltså det vänstra bakbenet det benet som du ska be hästen att lyfta. Så om hästen har sitt högra bakben UNDER sig, så är det de högra frambenet som ska i rörelse.

2. När du känner att du har koll på teorin är det dags för praktiken. Du behöver som utrusning en repgrimma eller träns och ett dressyrspö. Stå framför hästen med kort grimskaft så att du lätt kan stanna den. Ta dig en titt på hästens ben. Vilket bakben har min häst under sig? Om hästen inte har något under sig, be den ta fram ett bakben. Vi säger att det var det högra bakbenet. Då är det alltså det högra fram benet som ska fram. Detta framben knackar du på med ett spö så att det väcker obehag och hästen drar upp frambenet mot magen. Precis i det ögonblicket ber du hästen att gå framåt genom att lägga tryck på nacken i grimskaftet. Nu blir detta ett stort skrittsteg med frambenet. Be hästen att stanna innan den tar fram nästa framben. Upprepa nu samma sak med det vänstra frambenet, och kontrollera noga så att bakbenet är på väg framåt.

3. Nöj dig med bara två-tre steg i början, och ge mycket beröm. Det kan underlätta att stå mot en vägg. Använd aldrig någon annat än ett dressyrspö, en hård pinne kan göra att hästen får ont och inte vågar ta upp frambenen. När ni har blivit lite mer erfarnare så byt din position från framför hästen till sadeläget (där du en dag ska sitta) och börja arbeta mer därifrån. Sedan kan du sätta dig på hästens rygg och be någon annan att få hästen att gå i spansk skritt så att hästen får vänja sig vid det. Efter ett tag kan du själv försöka styra hästen genom att stanna upp den i rätt läge osv. Ta den tid du och din häst behöver.

Batistini
0

Från ryggen.

Zaphix
1

Jag lärde min häst spansk skritt genom klickerträning. Det fick jag ångra sedan då han gjorde det hela tiden för att få uppmärksamhet, så lite varning där. ;\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

f97lintro
0

#11 okej, ska prata med min tränare innan jag gör något. Vi har liksom häst i samma stall med en box emellan oss, så det är super!

Batistini
1

#11 Mina hästar har aldrig gjort något sådant, men det kanske beror på att de går på lösdrift (ingen box att utveckla olater i alltså ;D)… Min shettis fick fram en olat när jag lärde in med godis, men det har aldrig hänt när jag bara har lärt in med beröm :) Men det är inviduellt, märker man att hästen börjar göra det vid olämliga tillfällen så ska man nog tänka sig för.

gee-mini
5

Hej , hur får man hästen att ligga ner ? Glad

skulle vara kul med lite tips som du har gjort där , dom hjälper verkligen! :D

my-real-life
3

Rebecka öst är inte skaparen av natural trick traning och hon är väldigt dålig och oschyst mot hästen.

kaka1234567
0

#0.Har inte läst igenom hela tråden men. För att få hästen att buga ska man inte dra i benet. och a någon som + putar på villket är ändast tvång och obehag. hästen ska lita på dig och villja göra de . Då ska man inte ba höva någon som puttar. Utan den ska villigt va med. och annars är de inte trick träning elle NH. För att få hästen utföra saker behöfs också NH enligt mig. För annars brukar folk bara tvinga hästen utan tillit.

Här är bra mycket bättre sät att träna hästen på. Trickträning del 1

Här är Trickträning del 2

Och här är Trickträning del 3

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Arhamiz
1

#14 Ursäkta men jo det är hon, jag har bott på hennes gård i två månader och jag har lärt mig skit mkt med hjälp av henne(ursäkta språket) så vill ni lära er något så kan jag alltid skriva ner lite trix<3

JoannaNi
1

man kan lära in spansk skritt på 2 olika sett. det ovan beskrivna är negativ förstärkning, finns även positiv förstärkning. det innebär inte att den ena är sämre än den andra, bara olika träningsmetoder. negativ innebär att man tar bort det som skapar obehag , med positiv försöker man ett beteende.

när det gäller spansk skritt är det oftast bättre att lära in med positiv förstärkning då man kan välja hur högt hästen ska ha benet, men även utifrån det även lära stegring.

positiv förstärkning innebär att istället för att du knackar på benet så tajmar du in när den lyfter det. ska förklara i steg.

1. lär hästen ett ord eller klick, som betyder godis. jag tog "bra!" så lär du den det, altså säger bra och ger den godis, håller på så tills du kan se ett hästen förstått att ordet betyder godis.

2. välj en sak, kan vara papperstallrik (tydlig sak som inte förekommer så ofta som ett spö, du kan även tejpa fast den på spöt)

3. stå vid sidan av hästen håll saken i en punkt där hästen kommer att nudda den med benet. be den att gå och så fort den nuddar säger du ditt ord (bra i mitt fall) sen ger du den godis. det gäller att hästen ska förstå att den får godis när den nuddar din sak. du kan även lägga in ett ord innan typ lyft, men sådant är detaljer. så när du tror att hästen kan de. stå till, och se om hästen lyfter på frambenet av sig själv utan att du ber den att gå framåt. K

4. när hästen förstått att den ska lyfta på benet närmast dig tar du det andra benet fast från samma sida.

5. förstår den från stilla stående att det handlar om att nudda saken så går du vidare med att så fort hästen nuddat ber du den att gå framåt. detta är viktigt då vi inte vill att hästen ska krafsa eller slänga omkring med benet utan vackert gå frammåt.

6 vartefter kombinerar du det. stå till - håll sak- hästen lyfter- du ber den gå framåt så den sätter ner hoven framför sig- tajmar in så du kan få den att lyfta det andra benet.

7. när hästen förstår att platstallriken betyder lyfta högt på frambenen och  sätta ner de framför sig så kan du lära in en signal. att du säger lyft innan du tar fram tallriken, eller att du går med benen högt, vad du själv önskar.

när hästen förstår att det handlar om att med hoven nå saken kan man även lära den stegra på det sättet. har dock inte gjort det själv

att lära en häst att ligga ner lär du in på ett liknande sett. det är bra om din häst är trygg med att ha dig omkring sig när den vill rulla sig. för det kommer du att använda, du gör något rider den svettig eller duschar den så att den sedan längtar till att få rulla sig. du hänger på då, och när den börjar nosa i baken och börjar tänka på att lägga sig ner, då gör du ett tecken, slår lätt med spöet i backen, eller krafsar med ditt ben. och när den lagt sig ner säger du ditt ord (bra!) och ger den godis. det är det snällaste sättet du kan lära din häst att lägga sig ner.

min nordis i spansk skritt http://www.youtube.com/user/tamvildhast?feature=mhum#p/u/3/bhO0X1nCS_I

hoppas det var till hjälp!

/ J    http://vildhast.blogg.se

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

JoannaNi
1

glömde nämna hur jag lärt mina hästar buga.

som någon ovan sa att "nh" behövs för att kunna lära trickträning. jag håller med men vill säga det på ett annat sett.

du behöver ha en bra relation med din häst, en 51/49 ledarskaps relation där hästen litar på dig och att det du ber den göra inte kommer att skada den. därför kunde jag aldrig slutföra bugningen innan jag började med parelli, helt enkelt för att hästarna inte litade på att det är säkert att ställa sig i ett så pass underkastat läge. ett sto kunde inte ens lära sig Puss innan parelli för att hon var för rädd hela tiden.

men buga lärde jag mig genom något natural trick träning video.

1. du sätter dig på huk vid hästens framben och kan lyfta det utan problem, då medan du håller det kand du säga ett ord (kom) och locka ner hästens huvud och ge den godis där nere.

2. beroende på hästen så går du vidare när du tror att hästen är redo för det och helt enkelt lockar den djupare och djupare in med huvvet mellan dess framben. desto mer du lockar den bakåt desto mer bör den förstå att den ska sära på bakbenen. du håller alltså hela tiden i frambenet. och du lockar helt enkelt ner den så pass djupt att den kan lägga pannan mot marken. du kan hjälpa till ibland med att dra frambeten smått bakåt och neråt. det där är detaljer som man själv måste lära sig, men det är bara testa sig fram.

vart efter den kan det kan du se hur lite det behövs för att den ska buga, och då kan du överföra signaler så att du kanske knackar med spöet på frambenet, under magen, din fantasi sätter gränserna!

men detta tar ett tag att lära, och ha inte för brottom! ta mini steg så kommer det gå snabbare i längden!

Take the time it takes so it takes less time! - pat parelli

tips. bra om du inte behöver rep/grimstaft på hästen då det är i vägen under bugning.

/ J http://vildhast.blogg.se

// Joanna

vildhast.blogg.se

Odinn
2

Så lärde jag min häst att ligga ner:

Började med att lära honom buga. Du har beskrivning där uppe. Sen skulle jag lära honom att buga utan att ta i benet, men då ville han hellre gå ner i kompliment. Så när jag klappade i marken gick han ner i det i stället. Kompliment = som buga fast båda frambenen är i marken. Sen så ökade jag trycken. Klappade hårdare i marken och fortsatte även om han stod i kompliment. Såg hur han började fundera på att lägga sig ner. Då berömde jag direkt. Sen vidareutvecklade vi det och nu kan han ligga ner på hand komando.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

JoannaNi
3

#20 mycket bra om man har en så smart och villig häst! :)

// Joanna

vildhast.blogg.se

Odinn
1

#21 Precis, han älskar att lära sig nya saker så det var inte så svårt när jag väl kom på hur jag skulle göra. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"