slänger med huvudet
min häst slänger med huvudet i tid och otid.. de spelar ingen roll om han är inne.. ute.. på ridtur eller vad de är.. man kan ha varit ute på en ritt å sen släppa ut honom i hagen då slänger han, när han VÄNTAR på maten inne.. när han har fått maten inne.. när man är ute å rider.. på lång tygel.. på kort tygel.. spelar ingen roll.. han kastar till med huvudet ett par gånger.. sen lugnar han ner sig.. sen kanske de inte blir förän nästa dag.. men de spelar liksom ingen roll var han är eller vad som händer runt omkring honom.. så de jag funderade på är vad de kan vara för något?
han gör de ju inte hela tiden men titt som tätt gör han de å då är de kanske 2-4 "varv" sen så slutar han..grejen är att han kan göra de när som hellst å inte bara vid samma tillfälle hela tiden som tex BARA på ridturen utan de kan vara när som hellst..
någon som känner igen de?
kan de vara något fel eller bara en olat han har för sig?
ser lite hemskt ut när han slänger runt med huvudet sådär..

Är det en arab? Det är vanligt för att araber att slänga med huvudet.
nä de är han inte.. därför jag funderat på de.. vet att de är vanligt för araber..han är ju en okänd korsning iof men han är för kraftig å så för att de ska kunna vara arab i honom tycker jag..
är inte så förtjust i att han gör sådär.. så funderade på om de är n¨åt jah gör "fel" för att han ska vilja göra så eller om de som sagt bara är en olat för honom

Visst kan det vara en olat eller nerv som ligger i kläm m.m.

Min arab gör så när han blir otålig=)
Jag kommer att tänka på headshaking syndrome.
Min häst slänger med huvudet när han blir extrovert, om han vill springa och inte får eller om vi busar runt lite.
Han gör det också om han är upprörd över något, om jag ber om saker han inte har lust med.
Han skakar på huvudet men händer aldrig nåt mer, han ökar inte farten eller nåt utan slänger bara med huvudet lite,
som Zaphix sa. det kan vara lite otålighet.
hästen kan känna sig lite understimulerad. träffa den vallack en gång som så fort han stod stilla så ploppade han med underläppen. mycket roligt.
står han i box mycket, hur många hästar går han med, hur ser hagen ut. sådant påverkar till stor del om han själv kan hitta på saker som stimulerar hans hjärna.
men be han om saker lite hela tiden, svänga, öka farten, skänkelvikning vad som. du kan testa att värma upp han starkt, alltså utan några krav ta ett par galopper och så innan du börjar jobba med annat. testa att helt enkelt hitta på saker.
ibland gör min nordis något liknande när hon blir otålig, hon snurrar på sin pannlugg, ser mycket roligt ut sen.
#5 okej.. nä de händer inget med min heller utan han slänger bara som sagt:S frågan är om man behöver vara orolig för de?
#6 okej.. han har 3 andra kompisar..men han är gärna för sig själv i skogen..han är ute minst 12 timmar om dagen.. så de finns ju att röra på sig om dagarna å sådär.. han fick en boll för lite sen men den brydde han sig inte om alls:S.. men de är väl för att han är otålig kanske.. för de är han iof.. vad man än gör med honom så tröttnar han väldigt fort.. de märks på honom så man måste hitta på nya saker hela tiden för att få hans uppmärksamhet.. men pratade med förra ägaren om de.. å han har tydligen alltid gjort så..
jo men att han alltid har gjort så betyder det inte att det är bra.
men dåså hitta på saker! du har tur att han bara slänger med huvudet, Linda Parellis Allure är farlig när han tröttnar, han börjar nästan flyga för han hoppar och skuttar så mycket.
vad är det för boll? just Allure jag nämnde älskar den stora bollen parelli säljer, för de kan verkar vara dominanta och leka med den. men som sagt hitta på saker, låt han gå o nosa på en del saker, byt övning ofta, såna hästar är så härliga för de vill lära sig och de gör det så snabbt!
#8 de är bara en sån där grön som är stor som en basketboll ungefär men den bryr han sig som sagt inte om alls.. men när han står uppstallad ska han ju pill apå allt hehe.. han är så söt inga saker få gå orörda..:P han är som sagt nyfiken på allt hela tiden å han är nästan helt orädd för saker osv.. så man får ha fantasi när man ska rida om man säger så:P
en typiskt left brain extrovert! så härligt. men kolla på Stora bollar!
http://shop.parellinaturalhorsetraining.com/product.jsf?productId=1064
pilatesbollar tycker jag är lite för små faktiskt.
men försök att använda det, stoppa in lite saker i paddocken när du rider. att du rider lite på volt o tränar sen styr du han till ett hinder han får sniffa och kanske krafsa på. sen gör du lite det du vill och sen tillbaka till något han tycker om, och bara hitta på massor. Jätte roligt med såna hästar! :D
#10 hehe okej ja varför inte.. skulle jag ju kunna göra. vi gör ju så när vi är ute å rider i skogen osv.. å kan manju göra i paddocken åxå.. =)
Min är precis lika dan =) Döhäftig att jobba med, men såfort det blir för lätt för henne så slänger huvudet igen. Vilket gör att man vet tydligt när man har stannat kvar på samma övning för länge. När övningen är så lätt att den blir tråkig så kommer ju huvudslängarna och då kan man be om svårare saker och ge henne mer utmaning, då blir hon genast fokuserad igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#12 okej.. ja min är ju svår att jobba med tycker jag.. skulle vilja se någon annan jobba med honom lite åxå faktiskt för att få se från marken åxå.. sen har jag så svårt att komma på nya saker att göra med honom..
sen så kan jag förstå att en del blir så när de blir tråkigt i ridningen å sådär.. men att han gör de även o hagen å innan å efter mat å sådär är lite obegripligt för mig..:-S
#13 Min gör det med i sådana tillfällen. En häst har samma inställning till livet i hagen och stallet som i alla andra situationer. Så att den reagerar på samma sätt inför frustration/uttråkning/förväntan osv är inte så konsigt.
Min är väldigt svår enligt dom flesta att jobba med. Men med mina metoder så är hon underbar =) Hon anses odräglig och dominant av andra som försökt sig på att träna/uppfostra henne, och jag förstår dom. Hon är väldigt speciell, men på det sätt jag bemöter henne är hon helt underbar och ljuvlig, lätt lärd och inspirerande =)
#14 ahaa okej ,, men de är skönt att veta att man inte är ensam om att ha en sån häst:P men jag får helt enkelt kolla rint på nätet osv efter olika saker man kan hitt apå med honom å försöka variera ridningen
#15 Nej du är inte ensam =) Det tycker jag låter som en bra idé
#16 tack hihi