Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5510 ggr
WornOut
0

Sömma

Hejsan! Det här är antagligen en lite udda fråga men jag hoppas att någon kan hjälpa :)

Jag hade skrivit så här bland mina gamla anteckningar från när vi hade hov-kursen i skolan: "Ej spika bakom bredaste lilnjen"

Alltså pratar jag om hur långt bak du får sätta sömmen. Men nu förstår jag inte alls vilken linje jag kan ha menat x) Någon ide på vad jag kan ha menat?

Gronstedt
0

Lamellranden?

Elshira
0

Jag kan inget om skoning, men jag skulle tippa på att det antigen är som #1 säger, alltså inte innanför den Eller så är det bakom den bredaste punkten på hästens hov. Dvs om man tittar underifrån och drar ett sträck rakt över från sida till sida) där det är som bredast, så ska inga spikar sitta nedanför den "linjen", efter som att då förstårs hovmekaniskem (ännu mer) och hoven kan inte vidga sig.

Det är bara ett antagande, men jag gissar på att det finns en anledning till att alla spikhål sitter långt fram på skon i.af =)

Hakuna matata!

LinaN
0

Man ska aldrig spika i lamellranden, för det är den delen som håller ihopa hovens ytter och innerkapsel. Däremot så sömmar man ju innanför den vita randen om jag inte minns helt galet….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Linnea
0

Jag kommer inte ihåg helt men det är nåt med vita linjen..

Skynda långsamt så går det fortare.

WornOut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihi, jag måste menat som #2 säger. Låter mest rimligt i mina öron :) Alltså: (bilden)

LinaN
0

#5 den röda linjen har inget med saken o göra. ^^

Det är den linje som följer hovens ytterkontur som det rör sig om. Dock så slår man ju inte i någon söm bakom ett visst läge på hoven som den röda linjen på bilden kan representera.

men det finns säkert nått medicinskt beslag som man gör det på ändå, skulle inte förvåna mig. :)

Elshira
0

#6 Fast kolla på lite hästskor på google så ser du att nästan ingen har hålen längre bak än bredaste punkten.

Hakuna matata!

LinaN
0

#7 det var därför jag sa att det finns säkert något sjukbeslag som är annorlunda än så.

Men det är ju inte den bredaste punktens linje som det fars efter som jag förstod det utan mellan vilka linjer i hoven som sömmen ska gå igenom. Och genom lamellranden är åt fanders fel för då har man garanterat en halt häst inom några få timmar. :)

WornOut
0

#6+8 Om du läser mitt inlägg igen så kanske du kan förstå vad vi faktiskt pratade om?

Och söm spikar man vanligtvis i vita linjen.

AnnaLundin
0

#0 - du har nog rört ihop det lite i dina anteckningar.

Man ska inte sätta några söm bakom bredaste delen av hoven - vilket i normalfall är "mitten" av hoven i längriktningen, sett underifrån.

Så länge man använder normala skor med sömhålen normalt placerade och skorna är lagom stora, så är risken att man spikar för långt bak i princip obefintlig.

//hovslagare med utbildning i bakfickan.

WornOut
0

Precis vad jag tänkte! :) Tack så mycket