hosta.
Hej. Min sysyters c-ponny, har börjat hosta, hon har ingen feber, snorig och är hur pigg och glad som helst. Men vi har börja höra små hostningar c:a 4 ggr när vi är ute och rider och nån gång i hagen, det är liksom ingen "torr" hosta utan verkar vara lite "slem" hosta, liksom, det låter inte som den "torra" hostan, svårt att beskriva. Detta har pågått c:a 5 dagar, vad ska vi göra? Börja ge henne vitlök?

äter hon hö? hö är ju dammigt så då kan dom ju få ner det i lungorna. hästar har ju inget "reningsfilter" som vi människor har så dammet åker ju direkt ner till lungorna. om hon får hör prova med att vattna höt ordentligt.

Var hästen snorig? Kolla om den har feber.
Torrhosta utan slem kan vara dammallergi. Dammigt hö, stall eller halm. Ute för kort tid.

Japp, att hästarna är ute för kort tid bidrar faktiskt ofta till hosta då många stall i dagens läge inte har rätt luft. Eller i dagens läge, har väl alltid varit så i och för sig. Tror kanske problemet blivit mer uppenbart på senare tid eftersom man stänger in dem längre tid i stallet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Kan vara så att det är bronkit , äter hon hö ? se till att vattna det ordentligt, står hon på halm ? byt till torv eller hippo strö , halm dammar och kan också orsaka bronkit , ( även havrehalm ) har själv en häst med dessa besvär, vattnar höèt och står på torv =ingen hosta inga besvär, det finns också ett granulat till hästar ( bromhexin ) på apoteket slemlösande ( svin dyrt ) men det hjälper, ring din vet annars så dom får ta en titt och lyssna på andningen

Jag tycker att torv dammar väldigt mycket också. Klarar din häst verkligen att blöta höet om den har bronkit?? Har ju själv en dammallergisk häst.
Japp ! sendan jag började med torv och vattna höèt så har hon inte hostat alls,skulle jag däremot glömma att vattna så får hon hosta bums eller om jag lägger in halm i boxen, har testat dåda delarna

Tycker du ska åka till klinik och få göra ett skl bal prov och titta på lungorna.
Kontakta vet. fortast möjligen annars kan det bli permanent.
mvh Linda