Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 650 ggr
emsems
0

equipage - diskussion om hage/inte hage

blev riktigt förskräkt när jag läste i equipage om valet mellan hage eller inte hage. att så få använder sig av hagar! det är ju tragiskt! jag tycker att desto mer ute desto bättre, dela för att de ska åf leka av sig och vara "lediga" och "hästar", men även för att stimulera psyke och även deras rörlighet. det kan iten vara bra för benen eller resten av kroppen att stå inne så mycket, och dessutom så lär som ju sig inte hur deras kroppar fungerar om dom itne får röra på sig fritt…. de pratar om skaderisken och att de iaf går i skrittmaskin, men snälla det är ju ändå inte samma sak… vad säger ni? någon som blev lite upprörd som jag?

Faxlin
0

Nu har jag inte läste det du skriver om, bara det du skrivit.
Men jag håller med dig, dessto mer ute i hagen dessto bättre. en häst är gjord för att kunna gå omkring och röra sig, det hör till deras natur. Och jag anser att de mår bäst av detta. Lider faktiskt med hästarna på ridskolan här där de har små hagar som de får vara i ett par timmar om dagen. Så en liten hage är inte heller bra, men bättre än inget alls, kanske.
Finns alltid två sätt att se på saker, hmm, minst. Och ändå behöver inte det ena vara rätt och det andra fel.

Jag anser att de ska vara i hage, läänge. året om.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Jag blev upprörd att det är så många toppryttare som inte har sina hästar ute!Förvånad Men en av dom som har en riktigt bra lösning är Linda Algotsson! *GO LINDA!*

Faxlin
0

Jag tror att de är för rädda på skador. Om de har viktiga tävlingar som väntar, är det inte roligt att stå med en häst som skadat sig i hagen för att han/hon brallat ur. Eller för att de blivit sparkade av hagkompisen. Lite det jag menade med att man får försöka se att det finns fler sidor på saker. Tror att det är svårt att dömma någon. Man kanske får se det så att av dessa toppryttare så lever de flesta på att de har just dessa hästar att tävla med.

Ja, ja men mina skogsmullar mår då bäst i hagen i alla fall. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

rädda för skador?? släpper man ut en häst som inte är van vid att vara ute - då uppkommer skadorna!

ridskolehästar mitt uppe i stan har det inte bra. många kommer inte ut alls under året annat än bete. om dom har den turen. det tycker jag är för sorligt!

Linda
0

Absolut håller med dig till fullo Lisette!

lisette
0

ingen blir gladare än hästarna om det skulle bli beslutat att de alltid skulle komma ut. vet ridskolan där jag gick när jag var liten. de kom ut på helgerna i en stor hage. det var alltid något…

reddie
0

Där jag red förut så ligger ridskolan utanför staden så där är hästarna ute varje dag mellan 6-16 med fri tillgång på silage. De är ute dygnet runt  då det är varmare föutom de timmar då det är lektion.

Faxlin
0

Tycker också att det är skamligt som det är på vissa ridskolor. Därför jag drog upp om våran, med plutthagar där hästarna knappt kan vända sig för att de är flera i den. Men de har en stor hage där de får turas om att springa omkring. Men den är så stor att den kunnat göras om till flera mindre som ändå hade varit bra, om ni förstår hur jag menar. hihi
Japp, nu snurrar jag igång igen.

Audiatur et altera pars

FummelFia
0

Om det är den ridskolan jag tror du menar så tycker jag dom har det jätte fint iaf på våren när jag va där. Dom har en jätte stor hage där alla ridskolehästar går under dagen och när det är varmare ute även under natten men sen där privathästarna går där är det flera små hagar med en i varje hage.

jo
0

Tycker som så många andra här att våra kära vänner måste få komma ut i en hage DAGLIGEN och få leka , röra på sig , det är ju deras naturliga beteènde att ströva fritt i flock , allt behöver vi väl ändå inte ta ifrån dom !!!

Faxlin
0

FummelFia, du har nog tyvärr inte sett allt där. På vintern släpper de inte ut hästarna speciellt mycket alls för de har inte råd med värme i stallet så därför måste hästarna stå där inne och värma upp, är det riktigt kallt för ett gäng av hästarna springa löst inne i stallet för att få upp värmen.
Och allvarligt, hagarna på framsidan av ridskolan, de är inte stora och det går 2-4 hästar i dem. hualigen.

Audiatur et altera pars

emsems
0

js, visst, skador, men det känns ändå som man behöver ju inte ha en hel flock, de kan väl iaf få gå i enskillda hagar eller något.

Kiara
0

Det är lag på gång att hästarna måste gå i hagevarje dagSkrattande

Sen vet jag inte om storleken har så stor betydelseGenerad för mig är kvalitén på hagarna viktigare. Jag vill ha vinterhagarna grusade och möjliga att stänga av så att hästarna inte kan äta fruset gräs. Det är faktiskt förbjudet att ha hästar i leriga hagar och dålig botten i hagen kan också det hemma hur mycket hästen rör sig.

Det är konstigt tycker jag att ridhästar/tävlingshästar som vi skolar och lär hur dom ska sätta fötterna dom kan inte gå i en hage. Men utanför ett trav stall finns massor av hagar om än små och dom hästarna skadar sig inte_ kan det bero på att dom får vara ute. Jag tror även att dom som håller på med trav vet att hästen springer bättre om den får vara i hagen om dagarna.

Jag tycker nog att miljö och hälsoskydd ska var mer noggranna och hårda när det gäller botten på hagarnaSkrikandes men den uppfattningen kanske kommer av att jag varit nära på att mista en häst i blodförgiftningFundersam

Ut i hagarna ska våra hästar och ut i bra hagar ska det vara och man kan göra bra små hagar till våra hästar. En hage ska inbjuda till rörelse och ytan för varje häst ska vara så stor att hästen kan komma undan dom andra hästarna eller så får dom gå en och en men det är en nödlösningFlörtmen då kan man lägga hagarna så hästarna ändå har sällskap som vi har det just nu med Ametist, han är ju inte godkänd hingst och jag tänker inte göra några föl utan en riktig stam. Vi får vänta ett år och hoppas på att han går igenom och han får betäcka sin fästmöKyss

Mandysan
0

#13 Lagen har väl inte kommit än?

Kiara
0

Nej, inte än men det är på gång och bara det är ju braGlad

lisette
0

#13 det är så att ridskolehästarna får sitt rörelsebehov tillfredsställt när dom går lektion. dels därför itne många kommer ut.

Kiara
0

#16 Ja vist och med nybörjarna kan ju hästarna både bocka och springa fortRäcka ut tungan

Jag vet en ridskola för länge sen som (inte hade hagar) dom fick släppa sina ponnys i ridhuset på morgonen före lektionerna, för situationen på lektionerna blev ohållbar. Det var en ponny som protesterade genom att slänga av sin ryttare och sen ficka han fart på dom andra. När dom släppte hästarna några timmar i ridhuset så försvann problemet med att ryttarna blev avslängda. Jag gillade den lilla ponnyn han var så smartSkrattande

emsems
0

jag satt just och funderade på det, att varför släpper dom inte i manegen, men det verkar ju vara tnkt på! jag anser att även om det är en tävlingshäst som inte får skada sig så är det ändå en Häst. Min häst tävlar för fullt, men jag skulle aldrig, aldrig , tvinga henne att stå inne om dagarna för det. guuu vad tråkigt.

Faxlin
0

Visst får hästarna röra sig på lektionerna. Men jag anser att det där med att vistas i hage har mer behov än att bara få röra sig. Det är socialt, och viktigt för dem på andra plan. Tänk att inte få ligga och rulla sig i hagen, eller bralla omkring som en idiot bara för att man känner för det och utan att någon tycker man är dum.
Tycker hästar ska ha hage i alla fall jag.

Audiatur et altera pars

emsems
0

givetvis. jag tror alla här håller med dig. synd att inte proffsryttarna föregår med bättre exempel

gejsa
0

Jag vet att en tjej i stallet som stod här förut lät inte hästen få springa fritt på ridbanan någonsin. För det gör dom i hagen sa hon. Då brallar dom när jag rider sa hon. Det var väl mest för att hon inte vågade tror jag. Mina hästar brallar bara när dom är släppta inte när jag rider på banan.

lisette
0

är det så himla farligt om hästen skulle bralla när man rider? det tycker inte jag ivarjefall. det är ju ett bevis på att hästen har roligt. fast det är kanske itne så kul om man rider dressyr och hästen brallar..  Cool

Eve
0

Jag förstår inte heller varför man inte släpper ut sina hästar. Visst., de kan skada sig, men det ordnar sig, det är i deras natur att vara ute och leka och då tillkommer vissa risker. Jag tror inte att en häst mår bra at att stå inne hela dagarna, det måste ju kännas ungefär som när vi är sjuka och vill gå ut, men vi kan inte gör att då blir det bara värre, så man stannar i sängen. som det, fast att man är fastkedjad i sängen. Usch… Nej, de ska få vara ute, det är en rättighet man inte ska ta ifrån dem.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Ja, jag vill helst inte rida en häst som brallar. jag är för gammal för sånt. Jag vill njuta av att rida ut och koppla av. Nu kan jag inte det för vildsvinens skull. Vi får väl se om det går över.

lisette
0

det kan väl vara skoj om ens gamla tant på 90 år (säg 17-18) helt plötsligt får en glädjeyra och brallar lite? det tycker jag är skitskoj om man har en snäll häst i vanliga fall.

gejsa
0

nej tack inte jag.

lisette
0

jag VILL kunna släppa ut tosan i ridhus utan att behöva bekymra mig för vad som händer med henne. i paddocken är det lätt hon hoppar över (inte för att jag tror hon får benen med sig)…

gejsa
0

min gamla 21 åring leker med mina två unghästar i hagen så han brallar aldrig när vi rider ut. DEt är perfekt. Men däremot är han rädd så han tvärvänder när han känner vildsvinslukt nu för tiden. Mindre roligt.

lisette
0

vildsvin är inga trevliga djur.. dom är enorma!!! har tur som sluppit se dom på hästryggen. har bara sett 7 st springa över vägen och en jätte sugga som var skjuten..

gejsa
0

ja dom har skjutit iaf 6 nu ev 7. men vi har ca 30 tal dom har minskat beroende på vem som säger det. Alltså hur många det är. Hoppas på ett 30-tal i stället för 60-70 som en annan säger.

lisette
0

usch. dom förökar sig som kaniner med..

gejsa
0

Tack jag vet det. Ledsen

emsems
0

ang brallningar så tycket jag åxå det var skoj förr, diskuterade med en tjej i stallet, vi kom fram till att det är kul att sitta på någons annars häst å den brallar, eller om ens gör det nån gång ibland, inte när man har en häst som brallar typ varje dag, då är det ganska tröttsamt och inte så kul. mna känner ju att man tappar förtroendet för hästen

Linda
0

ja mitt ena sto är hemsk att rida nu , vi båda längtar efter en medryttare som kan rasta av henne på riktigt långa turer igen när matte inte har tid och vill hällre träna änn rida i skogen i en timme per dag…..

lisette
0

det är ju det jag säger. en häst som brallar ibland är rolig. men inte varje dag för att den har överskottsenergi!