Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 9782 ggr
[Angel88]
0

Vad äter din häst i vinter?

Hej är nyfiken på vad era hästar äter nu i vinter och hur mycket. Skriv gärna hur mycket dom tränas och hur med.

Granda går nu ca 6 dagar i veckan varav 3 dagar är rätt hårda pass på upp till en och en halv timma. Vi jobbar mycket med öppna just nu och öka och samling i traven. Vi jobbar även mycket i galopp nu med, hon har fått en fantastisk höger galopp, rund och fin.  Vänster börjar hon komma ner i nu, kan göra några öppna i den. Fattningarna tar hon från stilla stående, i skritt och trav utan att rusa. Har även börjat med enklare galoppombyten nu igen med.

Granda får:

9kg hö

1kg vit havre

5dl svart havre

3dl torr pelletrerad bettfor ( blöttes såklart, blir ca 6dl)

3dl müsli

en knap tsk vitlöks pulver (hålla snuvan borta innan vintern drar igång)

en tsk gurkmeja

en tsk salt

en halv skopa E-vitamin

en och en halv skopa B-vitamin

mineral+ vitamin

olja

äppelcidervinäger

munkpeppar

hon börjar bli riktigt snygg nu med, riktigt snygga halsmuskler. Börjar komma vd bogen med. ryggen e fin, hon har höjt den regält. är så himmla glad Skrattande

Lorita
0

Alla fyra får fritt med hö

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MillaJ
0

Hottie får:

12kg hösilage

1,5kg havre

5dl torr betfor (självklart blötlagd, men mäter den torr).

ca 0,25-0,5dl B.Ursonne (ört- och mineralblandning)

Dressyrträning. Hårdare jobb ca 3-4 dagar/v.. Tränas på LA-nivå ungefär.

Cilla89a
0

Japp får;

cirkus 5 kg hö (liten i maten och går i gräshage dagtid)

½ kg krafft groov 125

1 dl torr mängd betfor

D-ponny som är livsnjutare på heltid ;)

Marco får;

cirkus 7 kg hö (går i gräshage dagtid)

½ kg krafft groov 125

1 dl torr mängd betfor

Lånad halt och lytt D-ponny från ridskolan som vilar upp sig och som agerar sällskap åt Japp..

Brimad får;

15 kg hö (går i grushage)

1 kg krafft groov 125

1 kg krafft sport

½ kg krafft lucern strå

tokosel/en gång i veckan

Modell större halvblod ~175, i full kondition och tränas 5-6 ggr i veckan i ungefär 1-1½ timme.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

#0 Gurkmeja och munkpeppar klassas som doping numera. Visste du det?

#3 Varför får din häst Tokosel? Har sjlv enbart gett det till dräktiga ston på veterinärs inrådan.

Cilla89a
0

#4 Lång historia, men han har shivering och extra selen sägs hjälpa shiveringhästar, så jag fick recept av vet efter ett besök på klinik, för att se om det gjorde någon skillnad, men inget jag märkt..
Dock tror jag det gör susen på annat vis, för han har biffat till sig ordentligt på bredden sedan han börjat få extra selen :) Sedan har vi här i söder, överlag selenfattig mark, känner många som ger tokosel till sina hästar just p.g.a det.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

Blacky får

10 kg hösilage

drygt 1 kg havre

nån dl betfor

mineraler

just nu är lusernen slut Skäms men annars ger jag 1 kg av det, kvarnbyfoders

maxad d som går i liten rasthage, rids egentligen 4-6 dagar i veckan men nu sista 3 veckorna har det varit lite si och så med det.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Birke
0

Hö.

Pia-Lena
0

#4 Vet har rekommenderat Tokosel till min 22-årige islänning, ansåg att en åldrande häst behövde det.

[Angel88]
0

#4 jag vet att munkpeppar klassar som doping, men jag tävlar ändå inte med min travare. Hon måste äta munkpeppar då hon blir så extremt kinkig annars och bithig. Hon är en extrem pissemärr, men hon mår bra av munkpepparn. Har provat med den så kallade "stroppy mare" som ska vara dopnings fri, och man får  tävla på den. men den är svin dyr, räcker knapt en månad för 400kr. och min häst äter den inte.

Grurkmejan ger jag för ledernas skull. Och som jag sa innan så tävlar vi inte :), och nyponpullver e svårt att få tag på. Men tack för att du sa till ändå, kanske någon annan som inte visste det :)

Tusen
0

#9 Kan också vara bra att veta om du kanske i framtiden skulle vilja starta i t.ex en travridartävling. Men det är så nytt så jag tänkte passa på att informera. Och som du skrev, även om du vet det så kanske det finns andra som inte vet. Glad

[Angel88]
0

Glömde skriva att hon ha  1 dl loppfrön med på kvällen med bettfort också, oljan på morgonen (dem ska ju inte blandas dom två)

WinterPrince
0

Jag tycker det låter som lite mat till de flesta, men ni känner ju era hästar bäst.

Anledningen att jag känner så är att min herre som är 2½år och inte tränas fysiskt ansträngande sätter i sig ca 17kg hösilage om dagen. Han har fri tillgång och det är uträknat på hur fort 6 hästar satte i sig en bal som vägde x antal kg, delat på antal hästar och dagar.

Han får dock inget kraftfoder men har tillgång till salt och mineralsten.

[Angel88]
0

#12 min häst lämnar om hon får mer, däremot är det hösilage så får hon 12kg. Hon har ju massa super fin halm att käka av i boxen sedan får dom ju frukost höt ute.

WinterPrince
0

#13 som sagt känner ni era hästar bäst själva och gör naturligtvis som ni vill. Det var bara en reflektion från min sida.

Birke
0

#12 Hur  menar du med förlite mat?

WinterPrince
0

#15 som sagt det var bara en reflektion från min sida då jag har en häst som inte tränas som äter 17kg/dag och andra hästar som är i träning får mellan 7-12kg.

som sagt bara en reflektion, inget att ta illa vid sig av

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Hästar på lösdrift äter i allmenhet mer än hästar somstår stallade. Jag har mina russ både stallade och på lösdrift. Förra året var två utav dem stallade och fick samma träning som normalt. De åt då ca 6-7 kg hö/dag medans de år de gått på lösdriften har de fått upp till 10 kg utan att bli ett dugg tjockare.

Cezanne
1

Har ett 20-årigt dräktigt halvblodssto med föl vid sidan. De får

20 kilo hösilage

2 l kornkross

0,5 l betfor

1 kg lusern

1 dl olja

mineraler

morötter

thilda-
0

mitt gotlandsruss sto får 4kg hö om dagen men ska höja det ngt.. + så äter hon fortfarande gräs ute och jag vill inte ha en bukig häst.
sen så får hon ca 1/3 krafft mått med Kraft grund och 1½dl Hippo pro Champ och 25ml multivitaminer 70g salt och kraft miner vit

Elshira
0

Våra Welsh Mountains äter 5-7 kg hö/dag + minerler (peleterade).

#16 Ditt hösigage kanske inte är lika energirikt? =)

Hakuna matata!

mallan-nog
0

#16 Sen kanske ditt hösilage har en hög vattenhalt. Det gör ju att man mäste ge dem  mer också.

Birke
0

#16 Funderar mer på om du menar enbart grovfoder eller kraftfoder?

WinterPrince
0

Det var ett fint relativt torrt hösilage med bra värden (kommer dock inte ihåg dom). Till det fick han endast lite mineraler och betfor.

#22 jag tänkte främst på grovfodret, men snälla häng inte upp er på detta. Det var bara en reflektion. Självklart vet ni alla vad era hästar behöver.

Min häst behöver tydligen så mycket, det går ju rätt vilt till i hagen med massa unghingstar.

Tusen
0

#23 Kan mycket väl vara därför. Är han ett halvblod eller någon annan stor ras är det väl inte så konstigt.

Då vi hade 1-åriga russhingstar på lösdriften åt de säkert 12 kg rent hö.  Tycker det är rätt mycket för små russ, men om man går på ute dygnet runt, busar och dessutom växer mycket så krävs det nog en hel del foder för att hålla hullet.
Den stackars hyresvärd vi hade då tyckte hon drog till med att räkna på att russen skulle klara sig på 6 kg om dagen. Det var det hon beräknade stallhyran på. Och så åt de det dubbla. Vilken förlust det måste blivit för henne att ha dessa två busar inhyrda.

[Angel88]
0

Min häst är ju bara 152 hög, och har en kropp som ett smeckert Fullblod/konemara korsning (nästan ingen tror hon e en travare). Hon är liten och net, och rullar fram om hon får för mycket mat :).

WinterPrince
0

#24 då är det säkert därför! Han är Welsh Cob och blir troligen 1,50-1,52. Men alla hans lekkamrater var äldre än honom och halvblod.

Birke
0

#23 Då håller jag med dig.

Zaphix
0

Min tjocka herre får just nu 10 kg hösilage och blandar ut det med typ 5-6 kilo halm för tuggandet och magens skull.

Ska dock dra ned på hösilaget nu till 7-8 kilo om dagen, såklart mer halm då. Han äter halmen så den håller igång magen.

I juli vägde han 600 kg, men har väl gått med endel, dock har viktnedgången avstannat nu sedan han togs ifrån det magra betet.

Han har rört sig mycket, konditionsträning med galoppintervaller framfrö vagn och långa travturter framför vagn. Men nu när det är så hårt i marken har det mest blivit skritt.

Har ingen analys på hösilaget då stallägaren inte vill göra nån, så man får helt enkelt gissa sig fram.. Börjar dock fundera på om han behöver mer protein, men mindre lätt att veta utan analys.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

Min rids inte just nu och som vanligt får hon så lite mat som möjligt då hon lätt lägger på hullet, var 130 kilo överviktig när jag köpte henne.

Killen
0

Min får just nu: 5-6 kg, beroende på hur mycket han roffar åt sig.

Efter ridning får han

ca 5 dl fibergi och mineraler.

Givetvis äpplen och morötter också!

Har rids 5-6 gg/veckan

kissmekate.blogg.se

Peppe
0

#28  tillsätter du lusern som proteinkälla så gör det inte så mycket om det blir ett överskott av protein :) de klarar ganska stora överskott dessutom, blacky gick på en kvot på drygt 9 för 3 år sedan. nu ligger han alltid runt 8 utan att ha fått proteinknölar elelr nåt annat konstigt, däremot en fin överlinje:)

Klasselover
0

Min har uträknad foderstat efter analys och äter 7kg hö (proteinrikt), 5dl korn, 5dl betfor och mineraler. Då är foderstaten perfekt balanserad.

Cero går ca 4 dagar i veckan, 2 dagar konditionsträning i vagn, 1 dag uteritt och 1 dag uteritt i skritt alt. skritt/travarbete på bana.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zaphix
0

#31: Funderar på lucern, vore ju det bästa.

Tack för infon, har ingen koll på foder direkt. :)

Min och Dackes blogg

Malichan
0

Mitt halvblod som går 6 dagar i veckan (3-4 dagar dressyr, resten longering, uteritt) får:

11kg torrt hösilage

1kg Hippo pellets

½kg havre

½kg betfor

mineraler och vitaminer.

yadhayezibas
0

Min d ponny äter 8 kg hö. Hon får ca 4dl betfor, halvskopa mineraler och en skvätt havre oxå.

Vårat stora VBL får 10 kg hö, 2 kg havre, hel skopa mineraler och ca 4dl betfor.

Just nu ger jag lite på måfå. Väntar på hö analysen.

Båda hästarna vilar just nu.

juliapettersson
0

Hö, halm, mineraler och salt.

Em--ma
0

Min Ridtrvare står just nu, men ska börja sätta igång honom i helgen han får:

15.5 kg Hösilage
1 ½ dl mineraler
6 dl Lusern
E-vitamin o B-vitamin

Han kommer nog äta likadant sen när jag börjar tävla.
Då han gör energi av luft konstigt nog..Obestämd

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Killen
0

#30 Måste ändra mig:

minst 8-10 kg hösilage

2 dl (torr) betfor

7 dl fibergi

5 dl havre

1 dl mineraler

2 tsk salt

kissmekate.blogg.se

Zaphix
0

Min herre får 15 kg hösilage nu efter att ha gått på fri tillgång i fyra veckor. Får se om han går upp i vikt av det, i så fall sänker jag igen.

Utöver det får han ett par nävar havre om dagen vid träning.

Han är en grov kallblodstravare.

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Får uppdatera Blackys foderstat då vi vägt havren lite noggrannare och det visade sig vara rejält mycket mer än vi trodde. han får nu;

10 kg hösilage

2.5 kg havre

1.5 kg lusern

nån dl betfor

mineraler