Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5500 ggr
Ricko
0

Inte rykt efter ridningen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick höra av min kompis att hennes kusin sa att man inte skulle rykta en häst efter ridning eftersom den (oftast) är svettig? :o Är detta sant eller? aldrig hört talas om det så. Själv brukar jag alltid rykta och kratsa ur hovarna efter ridning.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

elli-kleo
0

Om min häst är väldigt svettig svampar jag av honom i stället för att rykta. Om han bara är lite svettig så ryktar jag.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Maja
0

Jag borstar sällan hästen efter ridning utan släpper oftast ut henne i hagen direkt oavsett hur svettig hon är. Är det däremot superkallt ute och hon är svettig åker fleecen på en stund när hon står inne och tuggar lite hö eller så. Om hästen är supersvettig så är det inte så bra att "borsta in" svetten utan hästen kommer förmodligen att rulla sig när den kommer in i boxen/ut i hagen.

Lorita
0

Borstar och rycktar gör jag innan efter så visiterar jag bara

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

jag borstar sällan efteråt. är hon svettig så försvinner inget ändå. jag brukar ta och borsta av där sadeln ligger för att få bort ev stöv.

WinterPrince
0

Är hästen svettig känns det som rykten inte gör mycket nytta

Men…

Är hästen inte svettig så är det efter ridning när hästen är varm som man får ut mest stöv ur pälsen. Ungefär som att det för oss är lättare att klämma ut pormaskar när man precis har duschat och är varm.

Det har iaf jag lärt mig.

Tusen
0

Det är en smaksak. Att borsta av hästen där den haft sadeln och där gjorden legat emot händer att jag gör. Men om man inte vill borsta klarar sig hästen bra ändå. Men farligt att borsta en svettig häst efter ritten är det inte.Skrattande

Miniland
0

Jag brukar inte borsta efter jag ridit utan släpper ut i hagen direkt. Men kratsar hovarna på kvällen när vi tagit in dom & ibland borstar.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

niare
0

jag brukar borsta hästen efter för att få bort ev grus mm, är hästen svettig svampar jag av den och alltid fleece vintetid så hon hinner torka,

Rafflan
0

Brukar köra med piggborsten så pälsen inte ska torka så "fult" om han är svettig ;)

fridak
0

Jag borstar bara av efter ridning, ryktar inte.

thilda-
0

tvättar hela hästen

Ricko
0

#11 Hinner hästen torka till morgonen därpå(då den ska släppas ut, eller ja vet inte om du har lösdrift?) då? :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Rafflan
0

#11 även vinter tid? hur varmt har du i stallet? :)

thilda-
0

#12 & 13.. ja, min ponny är helrakad och då torkar hon fort! och sen så har vi runt 6 - 9 grader inne i stallet om natten

bunnyheart
0

Sommaren: Sköljer av, samt svettskrapa och skritt på fleecetäcke.

Vinter, höst och vår: Jag ryktar alltid innan och efter så borstar jag bara av lite snabbt.

/Johanna, www.metrobloggen.se/Johannaskaninblogg http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Peppe
0

skulle aldrig ställa in Blacky svettig i boxen efter ett ridpass utan att göra nåt åt det. Är han väldigt svettig spolas han av, är han bara lite svettig så väntar jag tills han torkat och sen borstar jag av honom

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Molla
0

Borstar alltid där sadeln och gjorden suttit. Ser det som att jag borstar av känslan hos hästen av att ha sadeln på ryggen.

Vet själv hur det känns att haft håret uppsatt i svans, när jag släpper ut mitt hår vill jag alltid rufsa till hårrötterna. Måste ju vara samma för hästen.

Birke
0

Nu på vintern släpper jag bara ut. Pälsen är så pass bra anpassad att den leder bort fukten mycket bättre än något fleecetäcke.