Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6474 ggr
Surviver
0

funderingar kring sele och körning.

Hej,

Jag har fått erbjudande att köpa en fin rockard till en vettig peng, problemet är att jag inte har någon sele, jag har ju två ridtravare som är jättebra att köra så det skulle vara kul att ha egna grejer.

Den sele som jag har lånat till rockarden innan är en travsele men dom passar inte nå bra ihop (båda är grannens nu men hon vill sälja grejerna). Skaklarna blir för högt upp med travselen så sitsen lutar så mycket bakåt. Skulle det vara bättre med en vanlig bröstsele tror ni? Där fäster man väl skaklarna längre ner? längst fram på skaklarna är det en bit som är helt rund först sen är det en "fyrkantig ögla" på utsidan och bakom den en "plutt" (fantastisk förklaring, jag vet). Vad tror ni, skulle en bröstsele funka och hur sätter man den då? det jag har tänkt göra är att köta ut på lite turer på skogsvägarna här omkring bara.

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått svetsa om mina skaklar på rockarden för att kunna ha min bröstsele, dessutom behövt sätta dit en svängel.
Har också svetsat fast fästen för baksele.

Det där med vart skaklarna ska sitta och sånt handlar vad jag förstått det om vart draglinjen är och sånt. Har själv inte riktigt förstått det så kan inte förklara.

Här är det förklarat iaf.

Visar bild på hur mina skaklar ser ut just nu. Ska svetsas om då vi var rätt dumma och satte öglan på undersidan istället för utsidan.. Mindre lätt att få på vagnen nu..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hela ekipaget ser ut såhär nu.

Innan blev jag tvungen att ha skaklarna ett hål högre upp på herrn var lite för tjock för vagnen, men blir mer balanserat såhär.

Edit: Nu när jag tittar kanske jag har sänkt skaklarna tiden emellan bilderna iofs, ser ut som så iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Silenos
0

Titta in på www.shetlandsponny.ifokus.se , där finns många bra trådar om körning/selar. Du kan även kolla www.klubbenshetland.se och klicka på "tips" . Sofia Ögren, www.ministall.com har också en del tips på sin sida.  Lycka till !