Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4157 ggr
WhoCares-01
0

Skimmelmelanom

Misstänker att min gamla ponny har det… Han har det senaste året haft en 2-3cm knöl på sidan av halsen när käken. Och nu har han ett par småknölar under svansen. Den på halsen har inte vuxit något alls sedan den uppkom och han har inte haft ont i den när man har tryckt på den.

Upptäckte knölarna under svansen idag men eftersom det inte längre än jag som rider honom så vet jag inte hur länge de har suttit där. De är kanske 1,5cm i diameter. + att han har ganska hög feber…. Har pratat med veterinär i telefon som sa att vi ska avvakta eftersom de inte är allvarligt med så hög feber (39,8) och att de ändå inte gör något åt det.

Vi ska alltså bara hålla koll så inte febern går upp och så att han äter och dricker…

Någon som känner igen sjukdomen? vet att den är vanlig hos skimlar och vita hästar…

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Lorita
0

Homosygota skimlar är det valigt hos, båda föräldrana är skimmlar och fölet får två skimmelanlag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WhoCares-01
0

ok. vet att hingsten var skimmel. ingen aning om vad stoet var.

tänkte mer om det fanns någon med erfarenhet av det?

// Alexandra

Alma-G
0

Någon som orkar förklara vad det är?

Linnea
0

En typ av hudcancer har jag för mig. Mest skimlar som drabbas.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Knölarna orsakar inte någon feber. Har haft flera hästar med dessa knölar och de har alla blivit gamla och dött av annar eller lever ännu i hög ålder. Oftast komer de (på skimmlar) under svansen, men så länge de inte skulle vara elakartade eller växa väldigt tokigt så är de ingen fara i sig.

En elakartad cancer växer oftast snabbt och sprider sig, mellan dessa godartade tumörer oftast bara växer på ett och samma ställe i lugn takt. En vanlig tumör (den godartade) gör man oftast inget åt såvida den inte skulle vara ivägen.

Dessa godartade tumörer kan givetvis förekomma över allt, men vad det gäller skimmlarna (med skimmelföräldrar framför allt) så är det oftast rumpan.

Sitter de på andra ställen är det större risk att det är en elakartad tumör (cancer) och det är en god idé att ta biopsi. Men har knälen funnits länge är den som sagt oftast godartad. Men säker kan man givetvis aldrig vara.

Men som sagt, febern har absolut inget med knölarna att göra såvida de inte är en elakartad och har spridit sig i stora delar av kroppen och att hästen därmed är sjuk. Jag vet inte (är ju inte så vanligt), men jag tror inte ens cancer orsakar feber. Har i.af aldrig hört det på människor.

Hakuna matata!

WhoCares-01
0

#5 tack. nu känner jag mig lite lugnare

Kan lägga till att Pajas är 27 år… glömde nog skriva det förut =/

imorgon kommer vi att försöka få ut veterinär till honom som kan kolla knölarna och kanske ge lite febernedsättande så han orkar äta lite mer

// Alexandra