Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9057 ggr
Odinn
0

Barbacka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man rider barbacka nästan hela tiden, kan det förstöra hästens rygg? Jag har en ganska hårt rumpa. Även om min häst inte alls är skumpig (rider mest i skritt tölt och galopp) så kanske det inte är så skönt för honom. Jag har inte märkt något men det kanske kommer senare? Min sadel passar inte mig alls. Jag sitter konstigt i den och tycker att jag inte alls har lika bra kontakt med hästen. Finns det ingen pad eller något man kan ha som skyddar lite? Hur ska jag sätta fast den isåfall?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

bunnyheart
0

Nja det har jag inte tänkt på men nu när du säger det så..?..

Nej jag tror inte det förstör hästens rygg men jag är ingen expert så jag lämnar ett avtryck!

/johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Valkyrie
0

Tänk på att man har sadel av en anledning: att det fördelar trycket.
Har du bra balans? tänk på att barbackaridning är ett tryck över ryggen medans sadeln ligger mer över muskelerna och ej ryggraden som man gör barbacka.

Passar sadeln hästen?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Odinn
0

Ja jag har ganska bra balans. Har lärt mig hans rörelser utantill och jag vet hur han reagerar i olika situationer osv.. Jag rider ofta barbacka. Var medryttare på en häst för några år sen och då red jag alltid barbacka. Så jag är van vid det.

Ja sadeln passar hästen, han hade den när jag köpte honom. Men jag sitter inte riktigt bra i någon sadel, vet inte riktigt vad som är fel… Men jag gillar inte sadlar alls!

Valkyrie
0

Tycker du att sadeln är hård? köp en sittgelpadd som man har på sadeln eller rumpvärmare? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Odinn
0

#4 Nej det är inte det, jag sitter så konstigt i dom. Kommer så långt ifrån hästen och kan inte alls hänga med i gångarterna.. :/

lisette
0

du kanske skulle prova en bomlössadel? de finns ju även i islandshästmodell.

det är totalt värdelöst när man sitter fel i sadeln. hade en dressyrsadel som gjorde att jag föll framåt.

Odinn
0

Jo jag hade tänkt att göra det. Men dom är såå fula. Skrikandes

Hur mycket ligger en sån på ungefär? Kanske kan bli en julklapp. Glad

lisette
0

det finns ju bomlösa som ser ut som vanliga sadlar… jag tycker en islandssadel är ful… ;)

det finns i flera olika prisklasser. det bästa är ju om du kan få prova några stycken och först och främst se om du gillar dem.

jag red i en bomlös westernsadel och det var förmodligen det värsta jag varit med om. först och främst så fick jag riktigt ont av hornet på sadeln och sedan så fort hästen slog med huvudet så kände jag hur hela sadeln lixom vek sig neråt. riktigt obehagligt, men det är alldeles säkert en vanesak.

Odinn
0

#8  Ja alla tycker ju olika. :)

Någon som har provat den här sadeln från top rainer?  Ser konstig ut, men är ändå lite nyfiken.

kaka1234567
0

Har en artikel här hemma den tidningen heter hästfokus och en kvinna säger att hon har aldrigt märkt att hästen tar mer skada av av barbacka en av sadel. De vissar att de inte är alls farligt ovs sadel kan va skadligare  en barbacka. Tycker alla borde läsa den

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Maja
0

Jag rider alltid barbacka på min medryttarhäst. Anledningen till det är att hennes sadel inte alls ligger bra och att jag sitter som en kratta i den. Både hon och jag trivs bättre utan den, har märkt att hon går oerhört mycket bättre utan sadeln, taktfelen blir inte lika stora utan allt blir bättre. I vårt fall så är det mycket bättre att rida barbacka än med sadel. Sadeln gör henne stel och irriterar henne på många sätt. Har inte hört/märkt något om att det skulle vara skadligt för vår del, hon skadas som sagt mer med sadeln…

Odinn
0

Så det är lugnt även om man har en benig rumpa? Glad

#11 Precis så känner jag med, han rör sig mycket bättre utan den, och han känner mina hjälper mycket tydligare.

Rafflan
0

Tänk på att sadeln är till för att fördela trycken för hästens rygg, tänker er själv att er vikt är på era sittben, inte så skönt för hästen kanske? ;)

Det finns ju barbacka sadlar som man kan ha när man rider barbacka för att jämna ut trycket efter rumpan, dock är det inte heller bra att "skumpa" för mycket vilket man gör när man sitter ner, både barbacka och med sadel :)

Speciellt när man värmer upp hästen så är det viktigt att man rider lätt tills hästens muskler är uppvärmad ;)

Ang att du inte trivs i sadel, vane sak, jag red jämnt barbacka pga att sadeln klämde på en skada på hästen, tyckte det var helt hemskt att börja med sadel igen men vande mig snart :)
Sadel utan stigläder ger än en ganska bra kontackt med hästen trots sadel :)

Tips om du inte vill ha vanlig sadel, bomlös eller barbacka sadel :)

Barbackasadel

JoannaNi
0

#8 vilken stor och snygg häst du har! :O eller är du ovanligt kort vilken gör hästen till en jätte?

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

kaka1234567
0

Sadel är inte bättre en barbacka ska du veta kan förköka hitta den artikeln på internet

_Mvh kaka
_

Zabbio
0

När du sitter på en hästrygg ger du inte ett konstant tryck som en sadel gör, eftersom du rör dig mer. Därför behöver man inte ha samma sorts tryckfördelning. Om hästen inte visar obehag och inte är öm i ryggen efter ridtur, så är det ingen fara.

Däremot tror jag att du ska vara försiktig med att tölta för mycket eftersom islandshästar så gott som alltid sänker ryggen i tölt, och det kan ge skador om det blir för mycket.

Om du inte kan få hästen att sänka hals och huvud och därmed få upp ryggen när du rider, så är det också skadligt i längden. Oavsett om du rider barbacka eller ej.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

#14 det är en shire på 180 cm, jag är 163. det är dock inte min, utan ett turridningsstall. =)

Tusen
0

#13 Sadeln är faktiskt mest till för ryttaren. Att kunna sitta skönt längre stunder. Inte brydde man sig om hur sadeln satt på hästen då man började rida häst med sadel. Titta på riktigt gamla sadlar så får du se. Vikingarna red barbacka men riddarna gjorde det inte för det klarade inte rustningarna av. Så tyvärr är inte saddelns införande i ridvärlden till för hästen, utan för ryttarens skull.Glad

Därmed inte sagt att det var bra. Det är idag en helt annan syn på hur hästar ska behandlas, än det var för 300 år sedan.

Odinn
0

#16  Jag upplever själv att min häst går mycket bättre utan sadel och har inte alls märkt att han har ont eller liknande.

Om du syftade på bilden jag la i inlägg #7 så är det en ögonblicksbild. Och det var den tiden jag satte igång honom efter en vila så han var väldigt pigg och spänd. Nu töltar han mycket bättre!

Varför jag skapade tråden var för att jag nu i vintern inte alls tänkte träna med honom, utan bara ut och busa i snön för att det är kul. Barbacka. Alltså ta det lugnt, någon galopp på ett gärde eller hitta nya ridvägar. Picknik på vägen och sånt mysigt. Och man blir ju mycket varmare när man rider barbacka. Glad

lisette
0

#19 jag var själv ute och skrittade barbacka igår på hästen. man känner att balansen inte är som den var tidigare. det är helt klart nyttigt att rida barbacka (och mysigt).

Odinn
0

#20 Precis. Jag känner att jag inte har någon nytta av sadeln när jag ändå inte ska träna. Sen när snön smält bort tänkte jag börja arbeta lite mer med honom. :)

Busangardens
0

#8 Är det en Shire du har på bild? Skrattande

lisette
0

#22 japp, en turridningshäst på 180 cm. =)

Linnea
0

Det viktigaste tycker jag är att man ser till att hästen jobbar bra i form eller tränar ryggen på annat sätt så sitter man också mer på musklerna även barbacka.

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaN
0

Att rida barbacka är inte att ge ett konstant tryck på hästens rygg, Ryttarens vikt fördelas ständigt i varje steg, trycket ökar, minskar och ökar igen i takt med hästens rörelse.

En sadel ligger statiskt spänd mot hästens muskler. även om ryttarens vikt förändras mot sadeln så förändras inte sadeln mot ryggens muskler.

Må så vara att folk har beniga arslen osv men för det första om man sitter PÅ hästens ryggrad så kanske man ska jobba hästens ryggmuskulatur mera. För om man rider barbacka så ska man sitta på musklerna och inte ryggraden.

Sen finns det ju hästar som är obekväma med vass ryggrad ÄVEN om de har gott om ryggmuskler, speciellt om de har en hög manke…. *AJ*

Skulle nästan våga mig på att säga som så, får din häst ont i ryggen av att du rider barbacka så får den nästan garanterat det även med sadeln.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tusen
0
Busangardens
0

#23 Älskar Shire hästar och den var verkligen fin. Glad

Klasselover
0

Jag rider ungefär en tredjedel barbacka, en tredjedel i bomlös sadel och en tredjedel i bomsadel. Varierar alltså. Tycker #25 har fått med mina åsikter bra.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

kaka1234567
0

Håller med #25

_Mvh kaka
_

Odinn
0

#25  Härligt, det var skönt att höra. Glad

Jag har som sagt benig rumpa.. Och han har inte världens bästa ryggmuskler även om jag jobbar med formen rätt mkt. Vi har tagit det lugnt i stort sett hela hösten.

LinaN
0

#30 då har du inget att oroa dig för.Som du sa innan så ömmar han ju inte och det är det viktiga. :)

SAmt så är barbacka det nyttigaste man kan göra på hästryggen för att träna sin balans :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Odinn
0

#31 Vilken tur! Skrattande

Rafflan
0

#31 dock är det ofta en förbanelse för sitsen XD

Tusen
0

#33 Tycker du. Medans andra är av annan åsikt.

hannibal-roll
0

#25 Precis!

Jag rider barbacka sen 5 år, hittar helt enkelt inte någon sadel som passar optimalt på min ponny. Nu rider jag iofs inte varje dag men jag har inte märkt nåt negativt alls.

Linnea
0

jag har mycket bättre sits när jag rider barbacka.

Skynda långsamt så går det fortare.

JoannaNi
0

det gäller att lära sig rida i sadel så som man rider barbacka! Det är därför linda parelli "uppfunnit" fluidity.

ett stort problem är där att när vi rider barbacka har vi inga stigläder att försöka hålla balansen i, men när vi sätter oss i sadeln låter vi sadeln sätta oss i position eller så som ridläraren tycker enligt dens öga ser rätt ut enligt deras mall.

jag tycker man istället borde tänka mer på hur sitter jag bekvämt, är vi obekväma spelar det ingen roll hur snyggt det ser ut för hästen känner av våra spänningar där uppe.

likaså, hur blir jag som mest följsam? vad är det som hjälper hästen i dess arbete att bära oss, jo hur bra vi följer den. en jätte bra övning är att sätta sig på någon annans rygg och testa,  vilket känns bekvämast för "hästen", vad sker när ryttaren kan lyfta upp knänen, och vad händer när den inte kan det. AHA upplevelse!

Samma princip angående sadeln, hästen ska gå lika bra utan som med sadel!

/ Joanna

vildhast.blogg.se

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se