Matolja i pälsen?
Olivolja, vad används det till?
Har själv haft det lite i ansiktet som glans.
Kom då på idén om man skulle kunna ha det på kroppen eller manen som lite extra glans?
Eller om det kanske är bra för pälsen?
Väldigt fin blev hon i pälsen, aktade bara så att det inte blir för mycket då det kan bli väldigt fett =)
Vad tror ni?
Hört att man kan ha det i foder också, varför? för och nackdelar?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
jag vet att en del använder matolja i fodret, då de sägs att det hjälper till att få hästen att gå upp i vikt. Samt kan va bra för kolik hästar då det "lenar" magen.Men har själv ingen erfarenhet av det.
I pälsen vet ja inte du, Även om man inte tar mycket så blir det ju fett, plus att det samlar smuts. Därimot så hade ja en kompis som använde babyolja i svansen & ytterst lite i manen för att få den blank.
Man använder det som vilken foderolja som helst. Man kan ha det i maten för snabb och enkel energi till en häst som inte äter tillräckligt för att hålla hullet, till exempel när det är kallt. Man kan "damma av" hästen med en trasa fuktad med lite olja för att göra den extra blank till högtidliga tillfällen, men kom ihåg att oljan förstör hudens egen förmåga att hålla päls och hud lagom fet. Så man ska inte göra det rutinmässigt. På samma sätt kan man olja hovarna när de ska vara extra snygga, men inte regelbundet. Man- och svanshår återfettas inte på samma sätt, så man kan ha det som "svansglans" - men det kan bli ganska smetigt!
Att ha olja i pälsen ser jag bara risker med… Speciellt om hästen är klippt. Tänk om solen ligger på och hästen har olja på sig. Aj, aj… Vet inte om det är så, men det var det första jag tänkte på.
Vill du ha glansig päls skulle jag borsta och eventuellt ha pälsglans.
Eller ge B-vitamin och mineraler och ordentligt med kärlek till hästen så får den blank och fin päls. 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ja, givetvis rätt och bra foder också! :)
Jag tror nog inte olja är så bra att ha på pälsen (är väll inte skadligt, möjligtvis att det stör möjligheten för hästen att kyla sig på sommaren?). Dessutom blir det trots allt ganska så kladdigt!
Däremot brukar vi ha det runt ögonen/mulen och ev i man/pannlugg och svans när vi ska på utställning. Fint blir det men glatt och oljigt! Och då är det baby oil som är det bästa (är inte lika tjock och kletig).
Så håll dig till att smörja in mulen med babyoil och ha Galopp pälsglans (Canter coat shine) på övriga hästen. Pälsglanset blir både billigare och inte kladdigt och är garanterat ofarligt på såväl sommar som vinter :)
Hakuna matata!
#4 En ordentlig rykt tror jag ger en blankare päls. 
Showhästarnas mular, ögon och hovar smörjs med olja för extra glans.
I england används "pig oil" (en sorts babyolja) i hovskägget, manen och svansen på bla clydesdalehästar (MASSA HOVSKÄGG) för att oljan underlättar borstning och vita hovskägg förblir vita och manen och svansen trasslar inte.
Jag testade vanlig babyolja på min nordis hovskägg, fungerade mycket bra för att få bort och förhindra snöbollarna som bildas. Men det krävs att man oljar in minst en gång i veckan, eller har en väldigt fet olja.
#7 det va det jag menade, en rykt bubblande med kärlek ger en blank päls :D haha 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Vet att olja såklart inte är bra på sommaren :) tänkte nu om man vill göra henne fin osv :)
Kan man ge olja som snabb energi innan tävling kanske?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

* avtryck* /Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#10: Att ge olja i maten före tävling men inte annars tror jag inte på - det ger snarare diarré när magen inte är van. Hästar reagerar inte bra på "snabb energi", de är gjorda för konstant tillgång av relativt lågvärdigt foder. Om man ger olja är det därför bättre att ge lite till varje mål.