Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3892 ggr
Ricko
0

Sågspån

2 frågor.

1. Hur många sopsäckar behövs det för att fylla en normalstor box lagomt tjock? På ett ungefär.

2. Vart köper ni spånet? Vanligast köper man väl i balar? Men vart kan man köpa i bal. På "sågen" som vi har i vårat samhälle måste man fylla sopsäckar själv :P och i Granngården t.ex så finns det ju typ bara 1-2 kg spån till smådjur etc.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Tusen
0

1. Jättesvårt att gissa men jag ska göra ett försök. Till en 9 kvm stor box med c:a 1 dm spånlager krävs c:a 18 st 50-literspåsar.  Fast det beror också på hur hårt man packar spånet. Men jag tror inte du kommer under 10 st sopsäckar.
(Räkneexempel: 900 kvdm x 1 dm = 900 liter.  900 liter/ 50 liter = 18)

2. Granngården har även större spånbalar. Fråga efter spånbalar till häst så kan de säkert visa dig var de har dem. Även hästsportbutiker kan ha spånbalar. Sen kan man även själv åka till leverantörer av strömaterial om man bor nära. Lite olika ute i landet naturligtvis.

Lorita
0

När vi fyllde spån själva så fyllde vi i påslakan som vi sytt igen "skakhålen" spån väger ju så lite.

Det blir lättare att fylla nackdelen är att man bör vara flera för att lyfta säcken.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Em--ma
0

Beställ från ett företag ex. http://www.havren.com/Foder/span.htm
Så får du grupppris. Men tog bara den länken från google.se så hör runt om vilket är det bästa företaget/billigaste att köpa ifrån!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Cilla89a
0

Ingen aning hur många sopsäckar det behövs för att fylla en box, beror ju helt på hur stor boxen är också.. När jag tog hem Brimad från ridskolan, tog jag även hem endel utav spånet
(haha, ja, jag är snål), fyllde 4 sopsäckar
(fick inte plats med fler i bilen) och jag tyckte det blev en hel del.. Jag strör vanligtvis 1 bal i veckan, men nu slapp jag strö på 1,½ vecka, så jag skulle tippa på att dessa 4 sopsäckar rymde c:a 1,½ bal spån, och vi har stora boxar här hemma (4*4 meter)

Jag köpte spån från granngården innan, dock har dem blivit sanslöst dyra 85 kr för en bal FörvånadTyst
Så nu köper jag från ett ridvaruhus istället, kostar 75 kr balen och balarna är dessutom 1/3 större, märks en enorm skillnad, nu går det 1,½ vecka innan jag behöver strö..

Medarbetare på Dressyr.ifokus